Н аземният контрол е дал указание на Йвайло Пенчев да вдигне скоростта, тъй като самолетът е „зависнал”. В следващия момент машината се сринала. Ударила се отляво и се плъзнала по пистата, съобщава NOVA.
В събота, малко преди 13.30 часа, Пенчев, който е собственик на „Уолтопия” - най-голямата фирма в света за изкуствени катерачни стени, катастрофира с малкия си частен самолет на летището в Лесново.
Инцидентът е станал при заход към приземяване, при силен вятър откъм опашката на машината.
След катастрофата, какво е състоянието на Пенчев
Пенчев, който е настанен с политравма без опасност за живота в „Пирогов”, сам е подал сигнал за проблем със самолета.
Малко след излитането съобщил, че двигателят губи мощност и направил обратен заход за кацане.
След катастрофата твърдял, че е паднал върху дървета недалеч от пистата. Както свидетелите на катастрофата, така и мястото на самолета, обаче не потвърждават тези думи на Пенчев.
Сега предстои проверка каква е причината за катастрофата. Към момента не може да се изключи нито човешка грешка, нито технически проблем.
Главният инспектор за безопасността на полетите към Министерство на транспорта Ангел Борисов коментира, че както пилотът, така и самолетът не са летели от 3-4 месеца.
„Има съмнения за загуба на тренинг”, посочи Борисов. В случая, тъй като Пенчев е и собственик, и пилот, и командир на полета, той самият е бил задължен да направи технически преглед на машината преди излитането. Отговорността както за техническата, така и за летателната изправност на самолета е изцяло негова.
„Прави впечатление, че дори първичната информация, която подава пилота в „Пирогов”, не съответства със реалната обстановка на летището. Той съобщава на лекарите, че имал проблеми с двигателя. Обадил се на кулата. След което самолетът тръгнал надолу и паднал в горичка – ударил се в дървета. Нещо, което въобще не е така. Той прелита оградата и де факто пада вътре в летището”, поясни Борисов.
Пенчев: Пощурях покрай „София Тех парк”
Според него разминаването между разказа на Пенчев и фактите около инцидента вероятно се дължи на загуба на памет и шока от множеството наранявания, получени при катастрофата.
„Той е имал проблеми още при самото излитане. Самолетът не е имал необходимата тяга при засилването. Защо се е получило така – метеорологичната справка показва, че той е имал сериозен гръбен вятър още при излитането”, отчете Борисов. Тоест вятърът духа в опашката, а самолетът по принцип излита, когато въздушният поток минава под крилата, откъм носа. Така вятърът откъм опашката намалява скоростта при излитане и малка машина, като тази на Пенчев, дори може да не успее да излети.
„Тези самолети са изключително чувствителни към страничен и гръбен вятър – изобщо метеоусловията”, подчерта Борисов.
Експертът посочи, че Пенчев е можел да заходи за излитане от срещуположната страна на пистата и така да се възползва от вятъра.
Вместо това след излитането той направил обратен заход за кацане, при което вятърът бил отново откъм опашката на самолета.
Борисов заяви, че дори и на най-добрите пилоти се случва да пренебрегват някои от метеорологичните условия, а в случая става въпрос за летец със статут на любител.
Само през изминалата година е имало 6 подобни инцидента, всичките с фатален край.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!