Н алага се да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел. Това каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти. Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.

По отношение на лот 1 от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки.

Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

„За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати“, добави още Караджов.

По думите му това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като „лека конструкция“ и почвата, която е в него предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, а трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно. 

По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.

Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга и става на вълни, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов.

Той увери, че още през тази седмица се надява да може да излезе с някакво предложение по този казус.

С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи – тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

„По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да извършва, без да се спира работата по досегашните тунели“, обясни транспортният министър.

"Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства", каза още министърът. 

"Целта е 2029 г. да си пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме", допълни Гроздан Караджов.

За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.

„Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме  - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение“, разясни вицепремиерът.

Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.

Иначе напредъкът е добър, близо 40% е изпълнено от проект, заяви Гроздан Караджов.

На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

"Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове", каза Кирил Добрев. "Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г. да я решаваме 2028 г.", допълни той.

През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток – Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания „Железопътна инфраструктура“.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Britské listy: Чешките бизнес популисти от PPF искат да демонтират либералната демокрация в Европа

Britské listy: Чешките бизнес популисти от PPF искат да демонтират либералната демокрация в Европа

Свят Преди 1 час

Сърбия е ключова страна за европейската интеграция на западните Балкани и евентуален провал може да подкопае стабилността на самия ЕС, се казва в анализа на медията

Илон Мъск и Джей Ди Ванс подкрепят пронатализма: Какво е това и как може да повлияе на света

Илон Мъск и Джей Ди Ванс подкрепят пронатализма: Какво е това и как може да повлияе на света

Свят Преди 1 час

Пронатализмът се разглежда като възможен начин за справяне с намаляващата раждаемост в Америка

Путин лично разговаря в Москва с пратеника на Тръмп

Путин лично разговаря в Москва с пратеника на Тръмп

Свят Преди 3 часа

Това е втората срещу между Путин и Уиткоф за последните две седмици

Кои са най-унищожителните астероиди, ударили Земята?

Кои са най-унищожителните астероиди, ударили Земята?

Свят Преди 3 часа

Опасността от астероидни сблъсъци остава една от вечните теми на науката

Земетресения разлюляха Черно море – 12 труса само за денонощие

Земетресения разлюляха Черно море – 12 труса само за денонощие

България Преди 4 часа

Най-силният трус до момента е бил със сила 3.5 и е регистриран на 25 април 2025 г., в 10:43 ч. българско време

Казаци поставят руско и кримско знаме на покрива на сградата на кметството на 17 март 2014 г. в Бахчисарай, Украйна. Жителите на Крим гласуваха с огромно мнозинство за отделяне от Украйна по време на гласуването на референдума на 16 март, а кримският парламент обяви независимост и официално поиска от Русия да ги анексира.

Защо Крим е толкова важен за Украйна и Русия?

Свят Преди 4 часа

Тръмп заяви пред TIME, че „Крим ще остане с Русия“

Мъж загина при трудова злополука край Варна

Мъж загина при трудова злополука край Варна

България Преди 4 часа

В цеха има видеонаблюдение и тепърва ще бъдат гледани записите от разследващи полицаи

Шестте най-странни неща, валяли от небето

Шестте най-странни неща, валяли от небето

Свят Преди 4 часа

Вместо дъжд или сняг, природата понякога ни изпраща месо, кръв и дори слуз – странните валежи, останали в историята

"Екзекуция" на гръцки престъпен бос посред бял ден в Атина

"Екзекуция" на гръцки престъпен бос посред бял ден в Атина

Свят Преди 4 часа

Той е идентифициран от гръцката полиция като Йоргос Мосхурис

Гениална идея или безумие? Учени започват $66-милионен експеримент за "затъмняване на слънцето"

Гениална идея или безумие? Учени започват $66-милионен експеримент за "затъмняване на слънцето"

Любопитно Преди 4 часа

Учените получиха одобрение да тестват дали "затъмняването" на слънчевата светлина може да помогне в борбата с глобалното затопляне

<p>Избраха нов&nbsp;изпълнителен директор на &quot;Метрополитен&quot;</p>

Николай Найденов е новият изпълнителен директор на "Метрополитен"

България Преди 4 часа

За това съобщи Найденов пред журналисти

Скандален кардинал ще затвори ковчега на папа Франциск

Скандален кардинал ще затвори ковчега на папа Франциск

Свят Преди 5 часа

Кардинал Роджър Махони е сред група от деветима кардинали и малък брой свещеници и епископи, които ще участват в ритуалите