В оенeн самолет L-39 ZA катастрофира край авиобаза „Граф Игнатиево”.
Инцидентът е станал при подготовката на утрешните демонстрации.
Катастрофа с военнотранспортен самолет в България
България закупува от тогавашната Чехословакия общо 36 самолета. Първата партида от 18 L-39ZA е поръчана още през 1985 г. – 12 са доставени през 1986 г. и шест броя през 1987.
Втората партида, също от 18 машини, пристига у нас през 1990 г. След изтичането на първоначално назначения технически ресурс, по-голямата част от самолетите са продадени (включително всички от първата партида), а на шест от останалите поетапно е изпълнено удължаване на ресурса при преминаване на капитално-възстановителен ремонт от фирмата-производител. Това става след 2012 г., когато оригиналния производител в лицето на чешката компания Aero Vodochody Aerospace (AVA – Аеро Водоходи Аероспейс) печели обществена поръчка за основен (капитално-възстановителен) ремонт на шест самолета от състава на Военновъздушната учебната авиобаза в Долна Митрополия, оригинално доставени през 1990 г. Ремонтът, на обща цена около €12 млн., е изпълнен в периода 2013 – 2016 г.
Удължен ресурс
След ремонта от 2013–2016 г., машините получават удължен общ технически ресурс до 32 години и междуремонтен ресурс от 7,5 години и 1500 часа, което се случи първо. Удължаването на ресурса е удостоверено чрез издаване на специален бюлетин от AVА за самолетите, на които е извършен капитално-възстановителния ремонт (в съответствие с разработена от фирмата програма SLEP).
За самолета
Aero L-39 Albatros е високопроманеврен реактивен учебно-тренировъчен самолет, проектиран и произвеждан от Aero Vodochody в Чешката република. Освен че извършва основно и напреднало обучение на пилоти, той изпълнява и бойни задачи за разузнаване и удари срещу лека пехота.
Необичайно е, че самолетът никога не е получавал име за докладване в НАТО.
L-39 Albatros е проектиран през 60-те години на ХХ век като наследник на Aero L-29 Delfín, ранен основен учебен самолет с реактивен двигател. Извършвайки първия си полет на 4 ноември 1968 г., той става първият учебен самолет в света, оборудван с турбовитлова силова установка. През 1972 година той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор за предпочитан основен учебен самолет. Съответно хиляди L-39 са произведени за страните в Източна Европа. Освен това той е изнасян за редица страни по света както като учебен, така и като лек щурмови самолет.
От 90-те години на миналия век той става популярен и сред летците любители. До края на века над 2800 самолета L-39 са служили във военновъздушните сили на 30 държави.
През 80-те години на ХХ век Aero Vodochody го използва като основа за L-59 Super Albatros - уголемен и модернизиран модел. Освен това линията на L-39 се разширява до L-139 - прототип на L-39, оборудван с двигател Garrett TFE731, произведен на запад. Модел на самолета с бойна насоченост, обозначен като L-159 ALCA, влиза в производство през 1997 г. и оттогава е закупен от редица чуждестранни клиенти. Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, тъй като поръчките намаляват значително след края на Студената война. На авиошоуто във Фарнбъро през юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на L-39NG, подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено, като са поръчани 34 самолета.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!