От Столичната община планират два от основните входове на София да бъдат осветени отново, научи БТА от общината. С улично осветление ще са неосветените участъци в момента откъм магистралите "Тракия" и "Хемус".
Общо 58 нови стълба с близо 120 лампи ще осигурят двустранното осветяване на бул. "Ботевградско шосе" от разклона за кв. "Кремиковци" до пътния възел с Околовръстния път.
Нови лампи ще светят и в участъка по бул. "Цариградско шосе" от разклона за с. Герман до пътния възел с Околовръстния път. Там няма да се наложи да се поставят нови стълбове, но сегашните ще трябва да се почистят и ремонтират. Освен това ще трябва да се изградят и нови електрически табла. По участъка ще светнат над 130 нови лампи.
Общината планира да изгради мрежа и да постави улични лампи на 30 улици и карета от улици, като други 29 улици и карета от улици ще бъдат ремонтирани.
Никой няма да се учуди на твърдението, че и уличното осветление не е пощадено от кражби и вандализъм. Немалко вече са
случаите на безпричинното чупене или прострелване с огнестрелно оръжие на осветителните тела
или на защитните капаци на стълбовете. Кражбата на захранващи кабели, която ще донесе на причинителя й няколко десетачки, води до разходи в размер на няколко хиляди лева при възстановяването на трасетата.
И от "Улично осветление" смятат, че умишленото увреждане на инфраструктурата трябва да се криминализира. Ситуацията при кражбата на електрическа енергия от мрежата улично осветление е аналогична, като има случаи, в които къща се захранва с тока от уличните лампи, въпреки неудобството, че светят само в определено време. Има случаи, в които клошари, създали своя "домашна среда" в парковете, да добавят към нея и ток от лампата в парка, като разбиват капака на стълба й.
Незнайно все още кой на всеки две седмици чупи осветителните тела в градинката зад Руската църква. За миналата година от дружеството отчитат като най-големи щети изрязаните и откраднати през март захранващи кабели в над 400 стълба по булевардите "Ботевградско шосе", "Вл. Вазов", "Брюксел", ул. "570", както и изрязаните и откраднати кабели за осветлението в транспортния тунел под НДК.
Освен тях кабели от кабелни връзки са откраднати от над 70 стълба в "Красна поляна", "Люлин-7", "Младост", "Дружба", а в кв."Княжево" са изрязани и отмъкнати над 600 метра проводници от стълбовете.
Все още неизвестни са лицата, изрязали през август и септември м. г. 300 метра кабели за уличните лампи, преминаващи под "Цариградско шосе" при бул. "П. К. Яворов", както и тези, които редовно унищожават въздушната мрежа, захранваща уличното осветление в кв."Факултета".
Уличното осветление в София "харчи" средно 6,5 млн. лева годишно
за използваната електроенергия, като тестово по някои участъци в града чрез вграден процесор към лампите се намалява подаваната мощност през нощта, когато движението на автомобили и на пешеходци е силно намаляло.
Всяка вечер чрез изпращане на специален радиосигнал към над 40 000 светлинни точки в столицата уличното осветление светва, на сутринта по същия начин, с различен сигнал, то гасне, разказаха от "Улично осветление" ЕАД - дружеството, което експлоатира и поддържа външното осветление в столицата. Радиоканалната система е тройно обезпечена, а предавателят е на висока точка под Витоша.
Софийското улично осветление е изградено основно от натриеви лампи с високо налягане, като малка част от светещите върху стълбовете тела са с живачни и метал-халогенни лампи. Осветителните тела с натриеви лампи все още имат по-добри характеристики от модерното в последните години LED-осветление, което засега се използва за светещите тела в парковете, пешеходните зони и ненатоварените като трафик улици. Столичната община и "Улично осветление" са реализирали съвместно няколко пилотни участъка с такъв тип осветление - ул. "Коритник", ул. "Ген. Ив. Чернаев", ул. "202", градинката при църквата "Света София", парка "Гео Милев", кв. "Бухово".
С новия тип осветление се осветяват и парк "Студентски", парка пред ОКИ "Красно село", улици в град Банкя. На някои от телата в парк "Студентски" и парка пред културния дом "Красно село" са монтирани фотоволтаични панели, с което осветлението през нощта става чрез акумулираната слънчева светлина през деня.
Софийското "Улично осветление" поддържа денонощна диспечерска служба, на която чрез телефон 0700 11 233 или през специална форма на интернет страницата му може да се подаде сигнал за авария или неработещо осветление. От дружеството отчетоха, че през миналата година това е дало възможност за по-бърза реакция на екипите му, които са работили по над 11 000 сигнала. Аварийните служби също работят денонощно.
Освен радио-канално управление на включването и изключването на осветлението, част от осветителните тела, предимно на местата, където има радио-сянка, светват и гаснат чрез електронни часовници. Те работят с вграден годишен календар, в който е отчетено и лятното, и зимното часово време.
Осветлението в няколко тунела на територията на София се управлява с фотометрични сензори на входовете и изходите им, които според осветеността през денонощието, осъществяват плавно преминаването от естествената към изкуствената светлина.
В последните години общината предвижда в бюджета си средно по 10 млн. лв. за улично осветление.
Половината от тези пари са за отстраняването на аварии, възстановяването на въздушните захранващи проводници на уличното осветление на местата, където ЧЕЗ си подменя стълбовата мрежа. 0,5 млн. лева от тези пари са за подмяна на осветителни тела, а останалата част от парите са за заплащане на консумираната енергия.
За последните три години са възстановени 410 километра въздушна мрежа, захранваща уличните лампи в крайградските райони. Подменени са 8 400 стари осветителни тела по уличните стълбове. От "Улично осветление" обаче отчитат, не е достатъчно само поставянето на нови осветителни тела, а и подмяна на останалите елементи на осветителната система - кабели, стълбове, захранващи табла, които са силно амортизирани и са причина за честите аварии.
Използването на LED-технологиите в уличното осветление е вече с петгодишна практика в София. Нерешените все още рационално проблеми - ефективност, ремонтнопригодност, светлотехнически параметри и надеждност, са причината това засега да се прави само на пилотните участъци.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!