Д епутатите решиха данъкът върху старите коли да се вдига. Те отхвърлиха ветото на президента върху Закона за корпоративното подоходно облагане и така потвърдиха вдигането на налога.
„Резултатът е 350% увеличение на данъка. Скалата предвижда два компонента, по които да се изчислява – годините на автомобила и екологичният му компонент. Ще бъде съобразен и с мощността на колата.
Направих изчисление и се оказа, че
нов автомобил до 5 г. и стар над 15 г. ще плащат един и същи данък.
Това показва, че въвеждането му няма да доведе до онази цел, която си поставят законодателите”, коментира в предаването „Здравей, България” по NOVA депутатът от БСП Димитър Данчев.
Той даде и конкретен пример: „Примерът е следният автомобил 55 киловата на възраст между 10 и 15 години коефициентът му за старост е 1,3, до 5 години ще бъде 2,3 и като направим умножението по формулата,з а която става въпрос: мощност на автомобила по коефициента за години умножено по коефициента за екологичност се получава 67 лв. и 21 ст. Това е автомобил Евро 3 и Евро 4. Ако направим тези изчисления за автомобил до 5 години, който отговаря на стандарта Евро 5 данъкът се получава 67 лв. и 15 ст.“.
От своя страна депутатът от ГЕРБ Александър Иванов обясни: „Въвежда се новият коефициент за екологичност на автомобилите. Новите, по-мощни, както и досега, ще плащат по-висок данък от по-старите, които са по-мощни.
Не сме открили топлата вода – в Европа от 28 държави 20 прилагат такъв екологичен компонент,
целящ подобряване качеството на въздуха. Трябва да избием балканския си манталитет и да започнем да караме по-малолитражни автомобили”.
Според Димитър Данчев обаче този закон не цели борба с мръсния въздух. По думите му най-голямото замърсяване не идва от автомобилите, а от горенето на битовите отпадъци.
„Има доста алтернативни мерки, които могат да се предложат – въвеждане на безплатен градски транспорт,
стимулирането на съвместното използване на транспорта”, на мнение е той. Данчев смята, че няма гаранция, че допълнителното средства от увеличението на данъка ще отидат за подобряване на качеството на въздуха.
„Това не е данък, който се събира от държавата, а от общините. Те ще отговарят пред гражданите на населеното място за това”, поясни Иванов.
Димитър Данчев обаче смята, че по този начин се натоварват най-бедните хора.
Mинистърът на околната среда и водите Нено Димов също коментира темата вчера пред NOVA след отхвърлянето на президентското вето.
„Противопоставянето на социалното и здравословното е недопустимо,
защото здравето и живота на хората е нещо, което не може да бъде оценено, или поне трудно би могло да бъде оценено. Посоката, в която се тръгва с увеличаването на данъка върху по-старите автомобили, е промяна в мисленето на хората, макар и с много премерени стъпки”, смята той.
Според Димов увеличение с 20-30% на данъка върху старите автомобили се изразява в 10-15 лв., което не е сериозно увеличение, но това е само една от всички стъпки към решаването на проблема със замърсяването на въздуха. Двата основни източника на замърсяване на въздуха са битовото отопление и автомобилният транспорт. За да може да се подобри качеството на въздуха в градовете, трябва да се взимат мерки и в двете посоки.
„При всички положения трябва да си даваме сметка, че чистият въздух е инвестиции. Естествено е, че от едната страна стои някакъв вид промяна. Основната посока, в която са насочени усилията, е битовото отопление, което е над 50% от замърсяването на въздуха в големите градове”, каза още министърът. Той посочи, че отражението на индустрията върху замърсяването на въздуха е между 3 и 5%, но това не означава, че няма определени градове, какъвто е случаят с Русе, в които има по-сериозно влияние.
През септември в Русе е монтирана апаратура, която може да измерва миризми, като последно пробите, които са взети от две предприятия, за които има съмнение, ще бъдат изпратени в Италия. Ще бъде направен и химичен анализ. Други проби са изпратени за анализ в Холандия. Когато резултатите бъдат готови, ще се вземат и мерки.
Данъкът върху старите автомобили няма да се повишат с фрапантни стойности. Това каза депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов в ефира на "Плюс-Минус. Коментарът след новините”.
„Те ще се повишат в рамките на 10 до 30 лева, но не повече. Защо трябва да бъдат изплащани от мощните автомобили, от джиповете, 6, 50 лева годишен данък до момента? Те не искат това да се случи. Те искат да защитят своите олигарси поради това, че ние налагаме данъци, които са съотносими към мощността на автомобилите. Нашата цел не е да натоварим гражданите с още данъци, просто влагаме една екологична компонента, която ще влияе върху данъка”, обясни той.
Иванов коментира и решението на Народното събрание без винетка да не може да се напуска страната и да не може да се мине Годишен технически преглед: „Когато имаме определени такси, те трябва да се плащат от всички. Когато наистина има дължими такси към Агенция „Пътна инфраструктура” и не сте си заплатили за ползване на платената пътна мрежа, тогава ще се търпи санкция и няма да може да се минава Годишен технически преглед. Второто е, че чуждестранните автомобили, които транзитно минават през България, няма да могат да напускат страната, докато не си платят дължимата такса, не се увеличават към днешна дата електронните винетки. Те са продължение на винетките. Цените остават същите, но до 3,5 тона. Над 3,5 тона още не знаем каква ще бъде сумата. Очакваме доклад на Световната банка. След като го получим, ще знае в какви рамки ще се движат таксите”.
Предвидената глоба за незаплатена винетка на автомобил до 3,5 тона е 300 лева. „Тези глоби са завишени в новите закони, които предстои да приеме Народното събрание”, съобщи още той.
Иванов обясни, че скоро ще бъдат осигурени и устройствата за плащане на глобите чрез ПОС терминал на полицията. „Сроковете още не сме ги дискутирали. Надграждане една наша идея за това да има ПОС терминали първо в районните управления, защото следваме някаква етапност. Първо се слагат в районните управления, след това в автомобилите. Предполагам, че няма да бъде много дълго времето, защото това са технически устройства, които съществуват на пазара и въпрос на коя банка е ще осъществи тази дейност”.
Депутатът от ГЕРБ одобрява предложението за таван от 5000 лева за непреките наследници на загиналите при катастрофи. „Досега те не са били обезщетявани. Мисля, че това е добре, защото иначе щяхме да говорим за много голямо увеличение на застраховката „Гражданска отговорност”.
По повод на назначената от главния прокурор проверка на финансовия министър Владислав Горанов. "Няма нищо лошо прокуратурата да проверява и г-н Горанов не се притеснява от тях".
Ще разчисти ли новият данък за колите улиците от трошки
Нено Димов: По-високият данък е „инвестиция в здраве“
НС прие на първо четене по-високия данък за старите коли
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!