З ащо се стигна до челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шест бяха ранени? Сработила ли е системата против инцидента на НКЖИ или има човешка грешка? Темата в студиото на „Здравей, България” анализираха председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия и експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов.
Сблъсък между два влака, двама загинали, премиерът освободи зам.-министъра на транспорта
„Тук има поне няколко грешки. С една грешка не може да стане катастрофа. Има поне едно действие против правилата”, категоричен е Бунев.
Той отбеляза, че е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е тръгнал от коловоз без светлинна сигнализация.
Експертите обясниха, че най-вероятно единият от влаковете е тръгнал от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване.
Композициите се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.
„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите. При подобен удар, ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици”, каза Иванов.
„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна”, коментира в ефира на предаването „Твоят ден” зам.-председател на „Клъстер Зелен транспорт” инж. Мартин Янев.
По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили.
„Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно”, добави инж. Янев.
„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура” обясни той.
Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.
При инцидента загинаха двама души. Става въпрос за машиниста на единия влак и за служител на БДЖ. Пострадалите са шестима.
„Веднага след получаване на сигнала на 112, който гласеше, че има сблъсък между два локомотива и пожар, четири екипа на Дирекция „Аварийна помощ и превенция” на СО пристигнахме на място. Теренът е много стръмен и кален, линейките нямаше как да стигнат до мястото на катастрофата. Затова пострадалите и загиналите трябваше да бъдат изваждани с носилки на ръце”, коментира в ефира на „Здравей, България” директорът на Дирекция „Аварийна помощ и превенция” Мария Тенева.
Екипи на специализирани полицейски сили също били от първите, озовали се на мястото на катастрофата.
„Появи се информация, че вследствие на това, че в едната влакова композиция е превозвала скрап има опасност от радиация при изгаряне на скрапта, но няма никакво замърсяване на въздуха”, обясни кметът на район „Кремиковци” Лилия Донкова.
По нейни думи добрата новина е, че токът на електрическият влак е бил спрян навреме преди да се случи самата катастрофа.
„Това е спасило човешки животи, защото хората от електрическия влак са успели да слязат”, добави Донкова.
„59-годишният мъж, който пострада при сблъсъка между два товарни влака в сряда и беше докаран от екип на Спешна медицинска помощ в УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“, остава в много тежко състояние, с опасност за живота”, заяви началникът на Клиниката по анестезиология и активно лечение на болницата проф. д-р Мая Белитова, съобщават от Пресцентъра на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!