В началото на седмицата ръководството на Столична община предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли с аргумента, че това ще доведе до намаление на замърсяването на въздуха в града.

По-конкретно идеята е от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 да плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата.

Въпреки, че малко по-малко качеството на въздуха в София се подобрява, все още това си остава най-значимият екологичен проблем на града.

Новите данъци в София – с колко ще поскъпне животът

Основите местни източници на замърсяване са два: отоплението с твърди горива и транспортът, като частните автомобили играят много по-голяма роля от обществения, който вече е сравнително нов и чист. Да, София трябва да се бори със замърсяването от колите.

За да решим как, трябва да сме наясно, че проблемът е преди всичко в концентрацията на фин прах. Това води до големия брой жертви на мръсния въздух у нас, а се явява и причината срещу България да има наказателна процедура от ЕК. Второ, все повече расте и замърсяването с азотни оксиди, което е големият проблем в Западна Европа.

Фандъкова: По-висок данък за по-чист въздух

Кои са трите основни фактора, определящи дали и колко един автомобил замърсява въздуха в София?

  1. Потреблението или изминатото разстояние: Ако един автомобил се ползва само през уикенда и приоритетно за пътувания в провинцията със сигурност замърсява доста по-малко от друг, който прави по 30, 50, 100 км. всеки ден из града. Просто е.
  2. Задвижването или горивото: Както стана пределно ясно след скандала с VW през 2015 г., дизеловите автомобили са много по-значим източник на замърсяване с фин прах и азотни оксиди от бензиновите – в пъти повече при един и същи евростандарт (виж. Фигура 1). Това не важи за най-новите коли, но в България 80% от автопарка е на над 10 г., така че коментираме преди всичко по-старите. Всъщност, най-чисти са хибридите и автомобилите на газ (LPG и CNG). Електромобилите също са отлично решение, но те са отскоро, много са скъпи, така или иначе не плащат данък (вкл. паркиране) и скоро няма да бъдат значим фактор у нас.
  3. Нивото на поддръжка: Голям брой автомобили замърсяват непропорционално силно (топ 10% от силно замърсяващите коли често дават над 50% от всички емисии), заради умишлено премахнати катализатори и филтри или проблеми с двигателя, маслото, уплътнения и т.н. Ясно видими са – пушат като комини на парен локомотив. И не, съвсем не са само стари бракми – почти всеки ден мяркам и доста новички „пушачи“.

Фигура 1. Сравнение на емисите на азотни оксиди при различни горива и евростандарти (теоретични и в реални пътни условия)

Мисля, че става пределно, ясно: С предложените промени в данъчните ставки, Столична община не адресира нито един от горните фактори, следователно няма да постигне особен ефект. Всъщност говорим за крещяща несправедливост, защото облагайки по-старите коли на общо основание, общината реално казва на хората, които карат на газ или поддържат колите си дълго време в добро състояние:

„Вие сте абсолютни тъпанари – платете си за това, че сте почтени!“

Как се вдигат данъците за старите коли

За данъците: Замърсителят да плаща, 4 млн. стари коли

Мощността пък често корелира с цената на колата, което обикновено означава по-качествени и дълготрайни системи за пречистване на изгорелите газове, както и собственик, който може да си позволи по-добра поддръжка. Мощността има връзка с потреблението на гориво и неразривно свързаните с това емисии на СО2, но те не влошават качеството на въздуха.

Не, няма пряка зависимост между възрастта и мощността на една кола и замърсяването, което отделя. За съжаление, Столична община е с вързани ръце по отношение на компонентите на данъчната формула (може да коригира само коефициентите и то в малки граници), защото тя се задава от Министерството на финансите. Решението за състоянието на колите пък е изцяло в системата за годишни технически прегледи, която зависи от Министерството на транспорта.

Очевидно най-доброто решение за ограничаване на замърсяването е никой да не ползва личен автомобил в града. Може много да се направи за повече придвижване пеша, с велосипед или привличане на хората в градския транспорт. Реалността обаче е, че колата ще продължава да бъде основен инструмент за придвижване за жителите на София. Въпреки ограничените пълномощия Столична община може да въведе конкретни мерки за спазване на принципите „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“:

  1. Обособяване на зона с платено влизане в центъра или разширяване и вдигане на цените на синята и зелената зона: Само това може да доведе до намаляване на трафика в централните части на града.
  2. Разширяване на безплатното (или по-евтино) паркиране в синя и зелена зона с обхващане не само на електромобили, но и хибриди и автомобили на газ: Последните два вида коли са много по-евтини и достъпни (неслучайно масово такситата и курирските коли са на газ), а замърсяват не повече от електромобилите. Ако получат някакви предимства, много бързо могат да се увеличат значително като брой.
  3. Въвеждане на система за отчитане на емисиите на замърсители в реално време (подобно на камерите за скорост) в пътни условия: Това вече беше направено като пилотен проект и показа, че може да работи. Обхваща не само регистрираните в София коли, но и всички приходящи, които са много и често са сред „пушачите“. Ако поне най-големите замърсители бъдат сериозно глобявани или даже спирани от движение, ефектите за качеството на въздуха ще бъдат много бързи.

Столична община не може сама да реши проблема със замърсяването от личните автомобили. Изисква се национална политика и съдействието на много министерства и други институции.  Най-важният фактор си остава стандартът на живот – колкото по-богат е българинът, толкова по-често ще кара нови и чисти коли или ще поддържа любимата си кола в добра форма.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Украйна порази руска подводница, въоръжена с ракети "Калибър"

Украйна порази руска подводница, въоръжена с ракети "Калибър"

Свят Преди 5 минути

Тази подводница фигурира в кодификацията на НАТО като клас "Кило"

Украински дронове удариха руски петролни платформи и заводи

Украински дронове удариха руски петролни платформи и заводи

Свят Преди 14 минути

В резултат на ударите е било повредено критично оборудване и производственият процес е бил преустановен

Германия и Украйна с 10-точков план за отбрана срещу Русия

Германия и Украйна с 10-точков план за отбрана срещу Русия

Свят Преди 1 час

Европейските лидери се стремят да изпратят сигнал до президента на САЩ Доналд Тръмп, че Европа продължава да подкрепя Киев

<p>Нобелов лауреат с фрактура след тайно бягство от Венецуела&nbsp;</p>

Мария Корина Мачадо с фрактура след тайно бягство от Венецуела

Свят Преди 2 часа

Мачадо е получила фрактура на прешлен

ЕС наложи санкции срещу руския сенчест флот и свързани лица

ЕС наложи санкции срещу руския сенчест флот и свързани лица

Свят Преди 2 часа

Санкциите обхващат и 14 лица и организации, попадащи под удара на санкциите на ЕС срещу хибридни заплахи

14-годишна е ранена с нож при спречкване в гимназия в Атина

14-годишна е ранена с нож при спречкване в гимназия в Атина

Свят Преди 2 часа

Установена е и предполагаемата извършителка – момиче на 16 години, съученичка на пострадалата

Българин загина при катастрофа с мотор в Кипър

Българин загина при катастрофа с мотор в Кипър

Свят Преди 2 часа

По данни на полицията 23-годишният мъж, който се движел с мотоциклет, се е сблъскал с автомобил

"Възраждане" настояват президентът да свика КСНС

"Възраждане" настояват президентът да свика КСНС

България Преди 2 часа

Ако еврото стане национална валута на България от 1 януари 2026 г., от партията настояват БНБ да не унищожава левовите наличности

<p>&ldquo;Живея с четири поколения родственици&ldquo;: Блажко Георгиев посрещна 100-годишния си юбилей&nbsp;</p>

“Живея с четири поколения родственици“: Блажко Георгиев посрещна 100-годишния си юбилей в Дома за стари хора в Свищов

България Преди 3 часа

Блажко Стоилов Георгиев е роден на 13 декември 1925 г. в близкото до Свищов село Татари

Източник: Джъстин Трюдо харесва вниманието от връзката си с Кейти Пери

Източник: Джъстин Трюдо харесва вниманието от връзката си с Кейти Пери

Любопитно Преди 3 часа

„Връзките със звезди винаги са били част от имиджа на Трюдо“, коментира политически източник от Канада

NOVA спечели всяка от вечерите през есенния тв сезон

NOVA спечели всяка от вечерите през есенния тв сезон

Любопитно Преди 3 часа

„Игри на волята“ и „Пееш или лъжеш“ водеха с огромна преднина пред втората телевизия в класацията

Зеленски и пратеници на Тръмп обсъдиха мирния план в Берлин

Зеленски и пратеници на Тръмп обсъдиха мирния план в Берлин

Свят Преди 3 часа

Зеленски ще бъде приет от Мерц и ще разговаря с европейски лидери, включително със Стармър и Макрон

<p>Зеленски ще посети Хага, ето кога</p>

Зеленски ще посети Хага

Свят Преди 3 часа

Нидерландия е домакин на конференция на Съвета на Европа

<p>Mercedes превъртя играта с хибридния CLA (тест драйв)</p>

Mercedes превъртя играта с хибридния CLA (тест драйв)

Технологии Преди 3 часа

Абсолютно всичко в този автомобил е ново, но една от най-впечатляващите му характеристики (освен суперкомпютъра MB-OS и двата изкуствени интелекта на Microsoft и Google) е платформата, създадена с мисъл за електромобили, но побираща без компромиси и ДВГ

"Влюбен съм в братовчедка си и не искам да го крия"

"Влюбен съм в братовчедка си и не искам да го крия"

Любопитно Преди 3 часа

Не я бях виждал на живо, откакто беше на около 15 години – до неотдавна, когато се събрахме на партито за 30-ия рожден ден на брат ми

Обща стачка в Гърция срещу бюджета за 2026 година

Обща стачка в Гърция срещу бюджета за 2026 година

Свят Преди 3 часа

Стачката е подкрепена и от синдиката на общинските служители ПОЕ-ОТА