11

В началото на седмицата ръководството на Столична община предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли с аргумента, че това ще доведе до намаление на замърсяването на въздуха в града.

По-конкретно идеята е от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 да плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата.

Въпреки, че малко по-малко качеството на въздуха в София се подобрява, все още това си остава най-значимият екологичен проблем на града.

Новите данъци в София – с колко ще поскъпне животът

Основите местни източници на замърсяване са два: отоплението с твърди горива и транспортът, като частните автомобили играят много по-голяма роля от обществения, който вече е сравнително нов и чист. Да, София трябва да се бори със замърсяването от колите.

За да решим как, трябва да сме наясно, че проблемът е преди всичко в концентрацията на фин прах. Това води до големия брой жертви на мръсния въздух у нас, а се явява и причината срещу България да има наказателна процедура от ЕК. Второ, все повече расте и замърсяването с азотни оксиди, което е големият проблем в Западна Европа.

Фандъкова: По-висок данък за по-чист въздух

Кои са трите основни фактора, определящи дали и колко един автомобил замърсява въздуха в София?

  1. Потреблението или изминатото разстояние: Ако един автомобил се ползва само през уикенда и приоритетно за пътувания в провинцията със сигурност замърсява доста по-малко от друг, който прави по 30, 50, 100 км. всеки ден из града. Просто е.
  2. Задвижването или горивото: Както стана пределно ясно след скандала с VW през 2015 г., дизеловите автомобили са много по-значим източник на замърсяване с фин прах и азотни оксиди от бензиновите – в пъти повече при един и същи евростандарт (виж. Фигура 1). Това не важи за най-новите коли, но в България 80% от автопарка е на над 10 г., така че коментираме преди всичко по-старите. Всъщност, най-чисти са хибридите и автомобилите на газ (LPG и CNG). Електромобилите също са отлично решение, но те са отскоро, много са скъпи, така или иначе не плащат данък (вкл. паркиране) и скоро няма да бъдат значим фактор у нас.
  3. Нивото на поддръжка: Голям брой автомобили замърсяват непропорционално силно (топ 10% от силно замърсяващите коли често дават над 50% от всички емисии), заради умишлено премахнати катализатори и филтри или проблеми с двигателя, маслото, уплътнения и т.н. Ясно видими са – пушат като комини на парен локомотив. И не, съвсем не са само стари бракми – почти всеки ден мяркам и доста новички „пушачи“.

Фигура 1. Сравнение на емисите на азотни оксиди при различни горива и евростандарти (теоретични и в реални пътни условия)

Мисля, че става пределно, ясно: С предложените промени в данъчните ставки, Столична община не адресира нито един от горните фактори, следователно няма да постигне особен ефект. Всъщност говорим за крещяща несправедливост, защото облагайки по-старите коли на общо основание, общината реално казва на хората, които карат на газ или поддържат колите си дълго време в добро състояние:

„Вие сте абсолютни тъпанари – платете си за това, че сте почтени!“

Как се вдигат данъците за старите коли

За данъците: Замърсителят да плаща, 4 млн. стари коли

Мощността пък често корелира с цената на колата, което обикновено означава по-качествени и дълготрайни системи за пречистване на изгорелите газове, както и собственик, който може да си позволи по-добра поддръжка. Мощността има връзка с потреблението на гориво и неразривно свързаните с това емисии на СО2, но те не влошават качеството на въздуха.

Не, няма пряка зависимост между възрастта и мощността на една кола и замърсяването, което отделя. За съжаление, Столична община е с вързани ръце по отношение на компонентите на данъчната формула (може да коригира само коефициентите и то в малки граници), защото тя се задава от Министерството на финансите. Решението за състоянието на колите пък е изцяло в системата за годишни технически прегледи, която зависи от Министерството на транспорта.

Очевидно най-доброто решение за ограничаване на замърсяването е никой да не ползва личен автомобил в града. Може много да се направи за повече придвижване пеша, с велосипед или привличане на хората в градския транспорт. Реалността обаче е, че колата ще продължава да бъде основен инструмент за придвижване за жителите на София. Въпреки ограничените пълномощия Столична община може да въведе конкретни мерки за спазване на принципите „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“:

  1. Обособяване на зона с платено влизане в центъра или разширяване и вдигане на цените на синята и зелената зона: Само това може да доведе до намаляване на трафика в централните части на града.
  2. Разширяване на безплатното (или по-евтино) паркиране в синя и зелена зона с обхващане не само на електромобили, но и хибриди и автомобили на газ: Последните два вида коли са много по-евтини и достъпни (неслучайно масово такситата и курирските коли са на газ), а замърсяват не повече от електромобилите. Ако получат някакви предимства, много бързо могат да се увеличат значително като брой.
  3. Въвеждане на система за отчитане на емисиите на замърсители в реално време (подобно на камерите за скорост) в пътни условия: Това вече беше направено като пилотен проект и показа, че може да работи. Обхваща не само регистрираните в София коли, но и всички приходящи, които са много и често са сред „пушачите“. Ако поне най-големите замърсители бъдат сериозно глобявани или даже спирани от движение, ефектите за качеството на въздуха ще бъдат много бързи.

Столична община не може сама да реши проблема със замърсяването от личните автомобили. Изисква се национална политика и съдействието на много министерства и други институции.  Най-важният фактор си остава стандартът на живот – колкото по-богат е българинът, толкова по-често ще кара нови и чисти коли или ще поддържа любимата си кола в добра форма.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 11
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

11 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Не мисля, че възелът ще се развърже": Лена Бориславова преди гласуването на председател на НС

"Не мисля, че възелът ще се развърже": Лена Бориславова преди гласуването на председател на НС

България Преди 4 минути

Бориславова призова да не бъде хвърляна цялата отговорност върху "Демократична България", които имат своята позиция да не гласуват заедно с "Възраждане"

<p>Паднали клони и отломки: Силна буря връхлетя Калифорния (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Паднали клони и отломки: Силна буря връхлетя Калифорния

Свят Преди 18 минути

Падналият сняг доведе до по-ранно отваряне на ски курорти

<p>Села в Ловешко обезлюдяват заради липса на вода</p>

Жители на засегнатите от водната криза села обмислят да ги напуснат

България Преди 46 минути

Водната криза в Ловеч и областта се задълбочава, а, решенията не изглеждат близо

Руски удари в североизточната част на Украйна, има убити и ранени

Руски удари в североизточната част на Украйна, има убити и ранени

Свят Преди 57 минути

Град Суми, в близост до руската граница, беше ударен от "няколко мощни експлозии",

<p>Нова номинация за главен прокурор в САЩ: Тръмп избра жена</p>

След оттеглянето на Мат Гейц: Тръмп избра Пам Бонди за главен прокурор в САЩ

Свят Преди 1 час

Бонди е бивш главен прокурор на Флорида и отдавнашен съюзник на Тръмп

Какво си заслужава да имате този Black Friday – вижте нашите идеи

Какво си заслужава да имате този Black Friday – вижте нашите идеи

Любопитно Преди 1 час

Защото няма нищо по-хубаво от това да пазарувате умно и изгодно!

Инвестиции в недвижими имоти отвъд “апартамент в София”

Инвестиции в недвижими имоти отвъд “апартамент в София”

Любопитно Преди 1 час

Как финансовите пазари могат да направят инвестициите в имоти по целия свят достъпни за всеки джоб

Меркел

Защо Меркел е била против членството на Украйна в НАТО

Свят Преди 2 часа

Отговорна ли е политиката на Ангела Меркел спрямо Русия отчасти за войната в Украйна?

Почитаме двама светци, единият бил воин, българин

Почитаме двама светци, единият бил воин, българин

Любопитно Преди 2 часа

По време на двегодишното си затворничество в Рим апостол Павел изпратил послание до Филимон, което е запазено в Библията

Четирима са номинираните за изгонване от Big Brother

Четирима са номинираните за изгонване от Big Brother

Любопитно Преди 2 часа

Зрителите ги спасят чрез гласуване в приложението на NOVA PLAY

<p>Нетаняху: Това е морален провал</p>

Нетаняху: Това е морален провал

Свят Преди 2 часа

Израелският премиер заяви, че заповедта за арест на МНС няма да попречи на Израел да се отбранява

Радев в Сингапур: Инвестирането в хората, образованието, иновациите е ключът към успеха

Радев в Сингапур: Инвестирането в хората, образованието, иновациите е ключът към успеха

Свят Преди 3 часа

Визитата на президента има за цел да стимулира развитието на двустранния диалог на най-високо политическо ниво

Дълга умора: Изтощението, което остава след COVID-19

Дълга умора: Изтощението, което остава след COVID-19

Свят Преди 3 часа

С пандемията на COVID-19 се появява и дългият COVID

Сезонът на Стрелците е пред нас: Добрите и лошите страни на най-позитивния знак

Сезонът на Стрелците е пред нас: Добрите и лошите страни на най-позитивния знак

Любопитно Преди 3 часа

Хората, родени между 22 ноември и 21 декември, са представители на зодия Стрелец и са под влиянието на планетата Юпитер

<p>Ден на пирати, крале и президенти</p>

Ден на пирати, крале и президенти – 22 ноември в историята

Любопитно Преди 3 часа

Ден на възходи и падения, вижте какво се е случило на 22 ноември