Т ежки верижни катастрофи на АМ „Тракия“ в района на Ихтиман раниха над 30 души тази сутрин. Защо обаче се стигна до този инцидент? Според специалистите причината за катастрофите е намалена видимост и неспазване на дистанция. Но защо видимостта не е била добра? Според някои причината е в мъгла, паднала в района.
Според дежурния синоптик от НИМХ към БАН обаче това не е възможно.
„Дори и да е имало мъгла рано тази сутрин в района, тя не може да е била с такава гъстота, че да причини затруднения при шофирането“,
каза Анастасия Стойчева пред Дарик радио.
По думите ѝ, мъглата през лятото е рядко и почти невъзможно явление. Заради обилните валежи отпреди няколко дни може да е имало изпарения, но те няма как да доведат до такива последствия.
„Мъгла се образува при въздействието на антициклон и т.нар. инверсионни състояния на атмосферата. Тогава в ниските части температурите са по-ниски и с височината се покачват. Затова понякога на Витоша е по-топло, отколкото в Софийското поле“, обясни още специалистът.
Друга причина би могъл да е пожарът в сметището край Ихтиман, като главният секретар на МВР Младен Маринов сподели, че причината за катастрофата може да се каже, че е вследствие на гъста мъгла, но
има данни и за дим, който е от близко сметище.
„Там преди една седмица беше възникнал пожар, а и трудно се гаси, защото продължава едно дълго тлеене. Така, че е възможно и задимяването да е причина за инцидента. Като цяло данните са за гъст облак мъгла, което се вижда и от снимките в медиите, заснети с дрон. Причината е комплексна“, обясни комисар Маринов.
„Водач на автомобил, който е карал с висока скорост по магистралата е навлязъл в гъсто задимена и без видимост зона, натиснал е рязко спирачки и в следствие автомобилите зад него са го ударили и така се е получила верижната катастрофа. По отношение на скоростта, трябва да се изчакат сложните авто-технически експертизи, но при всички положения, това е една подсъзнателна реакция - управлява автомобил и влез рязко в зона, в която не възприема околната среда, натиска спирачката“, коментира той.
Маринов уточни, че другата верижна катастрофа е в обратната посока. „По същия начин ТИР навлиза в облака, натиска пак рязко спирачки и автомобилите, които се движат зад него не успяват да спрат и така се предизвиква още една верижна катастрофа. Движението е възстановено, има известни затруднения на мястото, където се извършват процесуално-следствени действия“, каза още гл. комисар Младен Маринов.
След инцидента
колона от автомобили и огромни тапи се образуваха по обходния път между Пловдив и София.
По пътя през Костенец и Септември дори се стигна до няколко леки катастрофи, които още повече изнервиха водачите.
Шофьори, които бяха отбити от пътя заявиха пред NOVA, че им е отнело повече от час и половина, за да стигнат от София до Белово. Други, които пътуват ежедневно по този маршрут споделиха, че им е отнело два пъти повече време, за да стигнат до крайната си точка.
Целият ресурс на пътната полиция в региона беше ангажиран на обходния път. На всяка една отбивка по пътя имаше патрулна кола, която насочваше шофьорите и регулираше кръстовищата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!