Т ри дни поред пътници на авиокомпанията „Уиз еър” не излитат с полетите си от София. Причината е, че компанията е продала повече билети, отколкото са местата в самолетите.
Практиката да препродават полетите си е стандартна за тези фирми, но пътниците също имат ясно разписани права, включително на компенсации.
Нискобюджетна авиокомпания изостави десетки пътници във Варна
Британска авиокомпания свали насила мъж, болен от рак
Казусът започва още във вторник, когато полет на нискобюджетната компания до Лондон се оказва препълнен. 25 души не са допуснати до борда на самия изход за него, без да им се дава обяснение.
Пътниците биват спрени на последната проверка преди качването и информирани, че някои от тях няма как да заминат с този полет и трябва да изчакат обедния.
Отпадащите били избирани на случаен принцип. Стигнало се до ситуации, при които семейства с деца били разделяни.
Към този момент нямало представител на компанията на летището, а на блокираните пътници е отказан контакт с длъжностно лице.
Впоследствие пътници в обедния полет към Лондон били принудени да останат на летището заради чакащите от сутринта.
Същото се случва вчера и днес, като тази сутрин 40 души не успяват да се качат на самолет на компанията, за който имат билет. Те трябва да изчакат следващия полет, който ако също е пълен, където нови чакащи ще трябва да отстъпят местата, за които са платили.
"Дойдох рано и бях от първите на опашката, но в един момент от другаде дойде голяма група хора. Казаха ми, че те са били за полета вечерта и в момента са приоритет", разказва пътничка, спряна за днешния сутрешен полет до Лондон.
От „Уиз еър” са обяснили, че т.нар. "overbooking" или продаването на билети след запълването на местата, е нормална практика на авиокомпаниите, тъй като не всички пътници идват за полетите си. За пръв път обаче се стигало до ситуация, като тази в София.
Какви са правата на човек, ако се окаже, че няма как да се качи на препълнения самолет, за който е платил?
Авиокомпанията със сигурност трябва да се погрижи пътникът й все пак да стигне до дестинацията си,
а при определени случаи да предостави и финансова компенсация.
Тя трябва да предостави възможност на доброволци да се откажат да пътуват, тъй като на някои не е спешно. В такъв случай тези доброволци могат да ползват определени облаги - хотел или някакво обезщетение", обясни Игнат Арсенов от Европейския потребителски център пред Дарик.
Всеки от пътниците има право да бъде премаршрутиран за по-късни дата и час при първа възможност, допълва Арсенов.
„Ако в резултат на премаршрутирането възникне закъснение, трябва да получим храна, хотел и транспорт до него за сметка на компанията”, казва още експертът и допълва, че
пътниците имат право на парично обезщетение между 250 и 600 евро при подобни закъснения по вина на компанията.
Няколко от блокираните пътници на "Уиз еър" в София заявиха, че от компанията са им предложили 400 евро обезщетение.
Различните организации за защита на потребителите също могат да съдействат при подобни казуси. Арсенов още разясни, че препълването на полети е често срещано явление през отпускарските сезони.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!