С думите: „убийствено е”, определи положението с летателната подготовка на летците в армията началникът на авиобаза „Крумово” ген. Димитър Иванов. Той коментира пред NOVA инцидента от понеделник, при който падна хеликоптер М-17 и загинаха двама пилоти.
Има три версии за катастрофата, обясни ген. Иванов. Едната е за повреда на вал в опашния въздушен винт, но се разглеждат още възможности за грешка на пилотите и външни фактори, довели до инцидента. Разследващата комисия има срок от 30 дни да излезе със заключение за причината, довела до падането на хеликоптера.
Военен хеликоптер падна, двама загинали и ранен
Президентът за инцидента в Пловдив: Лобизмът убива
Защо падна военният хеликоптер край Пловдив
Ген. Иванов посочи, че черната кутия на катастрофиралата машина е извадена и се проучва.
„Всяко летателно средство има черна кутия. Тя вчера беше свалена. И се започна разчитането на параметрите на полета”, заяви началникът на авиобаза „Крумово”.
„Бях в къщи, когато ми се обадиха в 20.35 за случая и тръгнах веднага. Трагично беше. Не само за роднините, но и за нас, за колегите, защото съпреживяваме всеки миг от техния полет”, спомня си ген. Иванов.
Той подчерта, че ежедневно се извършват технически прегледи и поддръжка на летателната техника в авиобаза „Крумово”. А падналият хеликоптер М-17 от последният му основен ремонт през 2016 г. не е показвал сериозни дефекти
„Работим при остър недостиг от материални и финансови средства.Това продължава от години. Постоянно има недостиг на резервни части особено за руската техника”, обясни ген. Иванов.
„Има определени екипажи, които изпълняват мисии за НАТО и летят по 80 часа. Но това са максимуми”, подчерта той и отчете, че пилотите се нуждаят от между 5 и 10 пъти повече летателни часове, отколкото имат в момента.
„Това е пряко свързано с финансовата страна на въпроса и бюджетирането към армията”, каза военният. „Един час полет на хеликоптер струва средно около 7 хил. лв.”.
„Всеки пилот трябва да поддържа подготовката и си и във всеки момент да е готов да излети и да се включи в спасителна мисия”, категоричен е началникът на авиобаза „Крумово”.
„Срамно е пилоти, на които се разчита да спасяват, да имат 17-20 летателни часа от началото на годината”, заяви от своя страна генерал Спас Спасов, председател на Фондация „Български ВВС”.
Той посочи, че когато е бил военен пилот, нормативът е бил 120 часа годишно, а понякога летателните часове са стигали 180-200, колкото са стандартите в западните страни-членки на НАТО.
Според него има опасност след покупката на нови самолети и вертолети за армията те да останат на земята.
Ген. Спасов поясни, че техническата поддръжка и на гражданската и на военната авиация в България е на добро ниво, но винаги съществува риск от повреда. Ето защо по правилник, когато е възможно се избягват маневри във въздуха над населени места.
По-късно днес лидерът на партия ВОЛЯ Веселин Марешки обяви, че ще подаде сигнал в прокуратурата срещу политическото ръководство на Министерството на отбраната. Според него трябва да се търси отговорност за инцидента в авиобаза „Крумово“.
„Назначаваме сульо и пульо за министри на отбраната, абсолютни безхаберници. И после хората ходят на сигурна смърт. Ние ще сезираме прокуратурата за бездействие и несвършена работа. Излиза, че в този ден няколко български екипажа са играли на руска ролетка”, заяви Марешки.
Управляващата коалиция отговори, че стои зад военния министър.
„Не трябва да се използват такива случаи за искане на оставки. Предполагам, че не е проблем Каракачанов да си подаде оставката, но ние сме в коалиция, която сме излъчили двама вицепремиери и всяка оставка означава разтурване и на голямата коалиция с ГЕРБ”, заяви Волен Сидеров.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!