"Пътният инцидент е твърде тежък и не може в такива кратки периоди следствието да приключи.
Общо-взето на мен, като на човек, почти сигурно ми е ясно, че скоростта е една от основните причини, защото при навлизане при стрелката влакът се е движил с по-голяма скорост от 40 километра в час, колкото е разрешено там, тъй като вагоните, които са дерайлирали, е невъзможно да бъдат така разпръснати при такъв удар, при такава скорост".
Това е мнението на Данаил Папазов, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, който коментира инцидента с дерайлиралия на 12 юли влак при гара „Калояновец“ по Би Ти Ви.
В коментар на това възможно ли е причината за дерайлирането на влака да е друга, министър Папазов заяви:
„Разбира се, причината сигурно е комплексна с наслагване на няколко събития, които предполагат такъв тежък инцидент.
Аз мога, обаче, съвсем отговорно да ви кажа, че това е най-доброто трасе на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), което отговаря на всички европейски параметри. Открито е само преди два месеца с акт 16, въведено е в експлоатация.
„Най-добрият подвижен състав на Български държавни железници (БДЖ), с който в момента ние разполагаме, се е движил по трасето.
Разполага локомотивът с автоматична система за следена на скоростта. Така че предполага и на следствените органи да помогне доста при изясняване на ситуацията“, поясни министър Данаил Папазов.
Пред БНР Папазов обясни още:
"Техниката е много остаряла. Аз съм почти сигурен, че превишената скорост е една от основните причини, защото няма как така да бъдат разпръснати вагоните при скорост от 40 км/ч. Другото важно е, че според проверката, която извърших, този локомотивен машинист, който за съжаление загина, е бил един от най-квалифицираните в БДЖ. Същото се отнася и за помощник машиниста",
ЖП синдикатът при КНСБ проверява дали при двамата машинисти, управлявали дерайлиралия влак при гара "Калояновец", е имало натрупване на извънреден труд,
обяви пред агенция "Фокус" Любомир Милков, представител на синдиката. По думите му често има натрупвания на извънреден труд от по 50 часа на човек.
"Това е така заради липса на персонал в железниците", отчете той.
Според Милков, много са вероятностите за инцидента.
"Не може да се говори, че нарушаването на скоростта е дело само на един. Нещата са комплексни. Движението на един влак не зависи само от един човек, има синхронизация на действията на хора и съоръжения. Причината може да е в техниката, може да е следствие на температури, може да се дължи и на кражби в инфраструктурата", допълни той.
Човешка грешка е причината за дерайлирането на влака при гара „Калояновец“, в същото време посочи Християн Кръстев – изпълнителен директор на БДЖ.
„Единствено според мен има невъзприемане на сигнала, който са показвали двата светофара. Пред колегите помощник-машинистът е казал, че е видял, че светофарът му е показал за отклонение.
Там идва два вида сигнали – един воден и един предвходен сигнал, който дава показание какво ще бъде показанието на входния сигнал. Така е направена сигнализацията в цялата страна“, добави Християн Кръстев.
„Помощник-машинистът има правото да кара влака. Той не е само с правоспособност „помощник-машинист“.
На работа са били де факто двама машинисти, един първо, един второ лице. Между тях са се разбрали кой ще управлява влака до Варна, може би след това другият колега е щял да върне влака до София“, каза още Християн Кръстев.
„Ако приемем варианта, че той е намалил скоростта, която наистина е намалена, по лентата е 98 км скоростта, с която е влязъл в гарата, ако е в отклонение, тогава трябва да намали до 40 км, но ако кара по правата, тоест без спиране в самата гара, ако кара по правия коловоз, може да мине със 100 км. Там е чисто нов участък и е разрешено“, поясни Християн Кръстев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!