М инистърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков прогнозира, че укрепването на свлачището при Тикале ще струва минимум 7-8 млн. лв. Това той сподели пред журналисти в Смолян.
Министърът инспектира днес свлачището в района на Тикале, което прекъсна движението по пътя Смолян – Мадан. Според него
до 10 дни ще бъде готово обходното трасе Орешец – Влахово,
с пускането на което ще се възстанови движението по направлението Смолян – Мадан.
Свлачище край Смолян заплашва два електропровода и водопровод
Дейностите за укрепване на проблемния терен се планира да приключат до края на годината, а самите мерки ще бъдат представени на 19 март от сформираната работна експертна група с ръководител доц. д-р Стефчо Стойнев. Геолозите препоръчват на този етап да не се преминава към разчистване на пътното платно от рухналите скални късове, тъй като свлачищните процеси не са затихнали.
„За първи път от десетки години имаме толкова голямо, внезапно възникнало свлачище на републикански път“, посочи министър Нанков. Той се позовава на мнения на геолози, че това свлачище и срутище е внезапно и инцидентно събитие, повлияно от климатичните условия, преовлажнавяне на почвата, обилните валежи и снеготопене.
„Трябва да се помисли по-глобално по темата за превенция,
за създаване на инструмент, който да подпомага и да предотвратява последствията от подобни процеси“, заяви регионалният министър. По думите му през миналата седмица има регистрирани 20 новоактивирани свлачища в страната.
До неделя ще приключи пробиването на новото трасе Орешец- Влахово с дължина около 1.4 км. Този маршрут е обходен на засегнатия от свлачището участък от пътя Смолян- Мадан. Изграждането на обходното трасе ще струва около 500 хил. лв. по предварителни разчети.
До 10 дни ще приключи и самото асфалтиране на обходния маршрут, след което ще бъде възстановен достъпът на 11-те села в региона, както и нормалното движение по пътя Смолян – Мадан – Златоград. След начертаването на мерките,
след 19 март започват укрепителните мероприятия по свлачището и аварийно-възстановителните работи.
„Работната експертна група е предложила да се осигури устойчивостта на склона с превантивни мерки, така че да се ограничи развитието на свлачищния процес нагоре“, посочи доц. д-р Стефчо Стойнев.
По негова оценка индикациите в това отношение са положителни, тъй като мониторинговата система показва, че няма допълнителна активизация на свлачищния процес нагоре по склона. Това означава, че засега не е застрашена електрическата и ВиК инфраструктура в зоната.
Доц. Стойнев е категоричен, че
на този етап не трябва да се разчистват скалните маси от пътното платно,
защото вътре в свлачищното тяло има все още процеси на движение. Тези процеси затихват според доц. Стойнев, но ако се предприемат действия към разчистване, се рискува да тръгне скалният пакет, който се е откъснал.
Мнението на геолозите и проектантите е, че пътят е затрупан, но е здрав. „Нашата цел е да запазим инфраструктурата, след което да препоръчаме мерки, чрез които да започне възстановяването на пътя“, допълни доц. Стойнев. Той смята, че прокарването на обходния път е най-доброто решение в този момент.
Министър Нанков призовава местните жители да бъдат търпеливи още една седмица, а докато се завърши обходният маршрут, да се ограничи преминаването на хора през пътния участък, засегнат от свлачището.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!