Н ад 3 милиона нерегламентирани повиквания е имало през изминалата година на спешния телефон 112, като най-често това са обаждания, които не са от компетенциите на службите за спешно реагиране, свързани с електро- и водоподаване, с искане за информация - за времето, за пътната обстановка, за часа.
Това каза в интервю за БТА директорът на "Национална система 112" - МВР Стоян Граматиков.
Нерегламентираните повиквания биват няколко вида - някои от тях за злоумишлени, а други се дължат на грешна преценка, грешен номер, искане на информация, например за пътна обстановка и т.н.
Тези повиквания са средно по 8644 на ден, което представлява 58% от общия брой повиквания или всяко второ обаждане.
По думите му когато гражданин позвъни с подобен тип обаждане на 112, той излишно заема линии, по които биха могли да потърсят помощ хора, които действително се нуждаят от нея.
Стоян Граматиков обясни, че нерегламентираните повиквания сериозно затрудняват работата на спешните центрове 112 и на службите за спешно реагиране, не само у нас, но и в цяла Европа.
Той припомни, че има глоби за ползване на телефон 112 не по предназначение телефон 112 - глоба от 200 до 1 000 лв. Който предава чрез телефона неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ, се наказва с глоба от 2 000 до 5 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Когато в тези случаи са мобилизирани ресурси на службите за спешно реагиране, наказанието е глоба от 10 000 до 20 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, както и обезщетение за причинените на службите вреди.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!