Ф ирмата, извършила ремонта на пътния участък в Искърското дефиле, където в събота стана тежката катастрофа и 16 души загинаха, отрече да има вина за инцидента.
Председателят на Надзорния съвет на холдинга, в която част е "Трейс груп холд" - Николай Михайлов, отрече строителството на пътя да е основният виновник за катастрофата.
Фирмата изпрати становище до медиите.
В него се казва, че обектът в същината си е работен 2013 - 2014 г., а 2016 г. година е приет с акт 16, въпреки че вече се експлоатирал от години. През последните години участъкът не е поддържан от "Трейс", заяви Михайлов.
Проектът за изпълнение е одобрен въз основа на заданието. Цялата техническа спецификация е одобрена от АПИ, включително типа на използвания асфалт и цената му. Обектът е втори клас и не е предвиден да носи максимално натоварване, уточни още представителят на изпълнителя. Той не можа да посочи фирмата - надзорник на обекта.
Вече е изрязана плоча от асфалта на мястото, и е дадена за лабораторен анализ, който ще провери плътността и сцеплението. Обектът е втори клас и не е предвиден да носи максимално натоварване, заяви Николай Михайлов. При наклоните натоварването е още по-голямо.
Водач, превозвач и път – трите основни версии, по които ще работи прокуратурата във връзка с тежката катастрофа край Своге.
На извънредна пресконференция в Министерския съвет главният прокурор Сотир Цацаров очерта водещите моменти в разследването.
СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ
Премиерът Бойко Борисов свика извънредно Оперативния щаб на институциите в Министерски днес във връзка с тежкия инцидент край Своге, при който 16 души загинаха.
Главният прокурор Сотир Цацаров взе участие в срещата и впоследвалия брифинг пред медиите след това, като заяви:
"Към момента на произшествието автобусът е бил без редовен технически преглед. Водачът на автобуса, който е и собственик на фирмата-превозвач, има шофьорска книжка от 1977 година и дълъг стаж зад волана. За това време обаче той има съставени няколко акта и фиша за различни нарушения", обясни Цацаров.
Главният прокурор каза още, че експертите са изчислили скоростта на автобуса на базата тахографната шайба, а резултатите показват, че в момента на катастрофата превозното средство се е движило с 53 км/ч. при ограничение от 40 км/ч.
Водачът на автобуса, който е и собственик на фирмата-превозвач, има шофьорска книжка от 1977 година и дълъг стаж зад волана. За това време обаче той има съставени няколко акта и фиша за различни нарушения, сред които превишена скорост, неносене на колан и неносене на свидетелството за управление. Досега не е бил глобяван за шофиране в нетрезво състояние, стана ясно още от изявлението на Цацаров.
Предстои прокуратурата да прецени дали на водача да му бъде повдигнато обвинение.
Министърът на транспорта Ивайло Московски настоя
коланите в автобусите спешно да станат задължителни.
Според Ивайло Московски законовите текстове дори били отдавна подготвени. Да станат факт им пречи липсата на европейска директива. Така, ако бъдат прокарани сега, ще бъдат обжалвани в съда и лесно ще паднат, обясни Московски. Единственият изход е, ако бъдат приети от депутатите в Народното събрание.
"Въвеждаме задължително изискване за оборудване на автобуса с колани, с видеорегистратори и други такива. Може би ще създаде напрежение там, където нямат възможност общини или слабо населени райони да си позволят възлагане на тази транспортната услуга на цена, на която ще позволява на превозвачите да си закупят нови автобуси”, обясни Ивайло Московски.
Транспортният министър съобщи още, че тази сутрин е приключила проверката на фирмата-превозвач "Мобилус 5” ООД.
"Документацията е предадена на разследващите органи. Фирма "Мобилус 5” ООД притежава валиден лиценз за извършването на автобусен превоз на пътници, валиден до 14 март 2027 г. Фирмата е регистрирана в град Божурище и притежава доказана финансова стабилност, валидна до 2019 г. На 5 април тази година е извършена цялостна комплексна проверка на компанията. Не са установени нарушения към датата на проверката”, уточни той.
"Установено е, че в лиценза са записани шест автобуса. По наредба такъв вид превози имат задължението да уведомяват предварително „Автомобилна администрация” при случай на случаен превоз, където трябва да се съдържа информация относно маршрута, дата и часа на пътуването. Мястото на тръгване и ориентировъчен час и мястото на пристигането му. Такава информация към нас няма”, каза министър Московски.
Регионалният министър Николай Нанков
"Пътят е възложен за рехабилитация през месец август 2011 г. Въведен е в експлоатация през декември 2016 г. Издаден е технически паспорт през февруари 2017 г. без забележки”, обясни министърът.
"В края на 2017 г. от Пътна полиция сигнализират Областното пътно управление за повишена честота на катастрофите в някои от участъците. Започнали са конкретни действия от колегите от АПИ”, уточни той.
"Пет пъти са уведомявали фирмата-изпълнител на обекта да отстрани посочените дефекти. Те не са само в участъка на ПТП-то, а и за други участъци по протежение на целия път. Ремонт не е стартирал, въпреки оказания срок за приключването му, а именно 15 август тази година”, поясни регионалният министър.
Вътрешният министър Валентин Радев
На пътя край Своге, където в събота катастрофира автобус, са правени доста предписания. Имало е 4-5 предписания, които в момента се проверяват, като част от тях са вземани впредвид, но по друга част не е било взето отношение. Това каза министърът на вътрешните работи Валентин Радев на брифинг в Министерския съвет.
"Докладвах за контрола на МВР и върху този участък, и по-широко върху проблема за пътните произшествия", добави вътрешният министър. Той поясни, че на срещата при премиера Борисов е докладвано и кой е водачът на автобуса и какви нарушения има и от кога.
Всички изявления вижте във видеото по-горе.
Вчера Цацаров назначи екпертизи на пътния участък.
Експерти взимат проби от асфалта на мястото, където вчера се преобърна в Искърското дефиле автобус, пълен с пенсионери, завръщащи се от екскурзия. Проверки ще бъдат направени и на мантинелите край пътя, които не можаха да спрат автобуса и той полетя от 20 м.
Ремонт на пътя е направен през 2016 година за милиони левове.
Днес автобусът бе оставен на мястото на произшествието и покрит с платнища, а мантинелата си стоеше огъната и смачкана край мястото на инцидента.
Институтът за пътна безопасност ще търси причините
Чрез видеозаснемане от дронове и външна консултация Институтът за пътна безопасност ще търси причините за тежкия инцидент на пътя срай Своге, който само преди две години е ремонтиран за 23 млн. евро.
Това съобщи за БНР Диана Русинова от института.
"Ще имаме в нашия екип човек, който от дълги години работи в сферата на пътната безопасност в Австралия. В екипа ще бъде и господин Богдан Мирчев, който е бивш шеф на КАТ и е бил един от водещите експерти по разследване на най-тежките пътно-транспортни произшествия. Ще заснемем и участъка с дрон, не само този участък. Ние ще заснемем и други, които потенциално представляват риск", каза Русинова.
Тя определи, че въпросният пътен участък е в лошо състояние:
"Нашата проверка показа на много места компрометиран асфалт, нарушено пътно покритие и то само по-малко от две години, след като е приключен този ремонт. Липсващи знаци, на много места канавките са пълни с паднали камъни и не са почиствани от години. Има много храсти по пътя, които доста скриват видимостта и водата няма къде да отиде да се оттича. Тя съответно отива на платното. Едната от причините за този инцидент категорично е състоянието на пътя", каза Диана Русинова.
И от организацията "Българско обединение на шофьорите" в съобщение до медиите посочват лошото състояние на пътя като вероятна причина за тежката катастрофа край Своге. В съобщение до медиите от обединението напомнят, че в края на миналия месец са изпратили писмо до министъра на регионалното развитие, с което да обърнат внимание за лошото сцепление на асфалта при завоите, недостатъчните ограничителни съоръжения и растителността, която пречи на добрата видимост.
Инцидентът
Автобус с пътници излезе от пътя и се преобърна в Искърското дефиле.
Превозното средство е помело три автомобила по пътя си и е паднало на площадка край пътното платно. Автобусът бил обхванат от пламъци.
Два факта станаха ясни снощи и вероятни причини за трагедията.
17-годишният автобус, в който са пътували хората, не е минал на задължителен технически преглед, който е трябвало да случи в началото на август.
В момента на тежкия инцидент, при който шофьорът губи управление и автобусът започва да се търкаля по склон с височина около 30 метра, в района е валял обилен дъжд. Дали и как тези два факта са свързани с трагедията, тепърва ще разберем.
Очевидци разказват, че автобусът е бил смачкан до неузнаваемост. Имало е и две смачкани коли. Хората разказват, че на мястото на инцидента често се случват тежки катастрофи. От Асоциацията на пострадалите при катастрофи казаха пред NOVA, че дори са подавали сигнали до Пътната агенция, че на това място има проблем.
Скоро на пътния участък е правен ремонт, но пътните експерти казват, че настилката явно не е достатъчно добра, след като стават толкова много тежки инциденти в района. Преди удара мантинелата изглежда здрава. Въпреки това тя не е успяла да спре превозното средство.
Започналото разследване ще изяснява причините за инцидента, обяви министърът на вътрешните работи Валентин Радев.
Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" започва проверка за дейността на фирмата - превозвач, съобщи зам.-министърът на транспорта Ангел Попов.
Президентът Румен Радев заяви, че проблемът със зачестилите инциденти по пътищата трябва да се реши от много институции:
"Явно не се питаме достатъчно настоятелно. Обикновено, когато има катастрофа, цялата отговорност се хвърля към КАТ. Но КАТ на практика само регистрират. Проблемът е много по-дълбок, той трябва да се реши единствено с обединените усилия на много институции", заяви държавният глава.
Само ден преди трагедията, Институтът за пътна безопасност излиза със становище относно състоянието на път II-16 София-Своге-Мездра.
Снощи обаче зам.-министърът на транспорта Ангел Попов заяви, че нарушения с пътната настилка в района няма.
Жертви и ранени
В автобуса пътували 34 души с водача. Жертвите са 16 - на място са загинали 13 човека, по-късно на път към "Пирогов" починали още двама. Една жена е издъхнала, след като е приета в болнично заведение в Своге. 21 са ранени и транспортирани в болница. Това съобщи вътрешният министър Валентин Радев. Сред тях има и хора от колите, участвали в катастрофата.
Коя е фирмата, собственик на автобуса?
Екип на NOVA отиде пред офиса й в град Божурище.
Цяла нощ патрул на полицията дежури там. Фирмата е "Мобилус 5” ООД. Зад волана е бил собственикът й – 62-годишният Григор Григоров. Той има 20-годишен стаж. Настанен е в "Пирогов”.
В къщата, където живее и където е адресът на фирмата, тази сутрин нямаше никого. Фирмата е извършвала т.нар. "случаен превоз” и е с валиден лиценз до 2027 г., според информация на Министерството на транспорта.
"Мобилус 5” ООД е регистрирана през 2001 г., а през май миналата година е минала през комплексна проверка, като не са открити никакви нарушения. Фирмата притежава шест превозни средства. Всички документи към тях са наред.
Съмненията на зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обаче са, че автобусът не е минал на повторна техническа проверка. Това е трябвало да стане в началото на август. По закон всички автобуси след 10-годишна експлоатация са длъжни да минават два пъти тази годишна проверка. Дали това е станало с въпросния автобус, който се преобърна, все още не е ясно.
Не е ясно и дали в превозното средство е имало колани и дали са били поставени от пътниците.
Президентът Румен Радев заяви, че проблемът със зачестилите инциденти по пътищата трябва да се реши от много институции:
"Явно не се питаме достатъчно настоятелно. Обикновено, когато има катастрофа, цялата отговорност се хвърля към КАТ. Но КАТ на практика само регистрират. Проблемът е много по-дълбок, той трябва да се реши единствено с обединените усилия на много институции. Не е само МВР, не е само КАТ, тук е министерството на регионалното развитие - за пътищата, министерството на транспорта - за цялостнатата система на организация на курсове, изпити, на издаване на книжки. Дори министерството на образованието - там също има да се свърши много работа по отношение на безопасното движене по пътищата", каза президентът след като посети част от ранените настанени за лечение в болница "Пирогов".
Мнението на експерти
"Когато стане такава трагедия, не трябва да се бърза със заключенията и обвиненията. Има много неизвестни. Още в началото на август получихме множество сигнали от граждани за тази пътна отсечка, че е проблемна. 2016 г. тя е ремонтирана и са дадени десетки милиони лева”, обясни за NOVA Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
"Видяхме, че тази мантинела е като някаква вафлена коричка. Най-вероятно тя просто е била поставена, за да може да бъде приет пътят. Пропускаме много важен факт, а именно, че пътят е част от една система и тя се нарича човек-път-автомобил. Неслучайно човекът е поставен на първо място, защото той е в състояние да покрие част или всички останали недостатъци, за да се избегне катастрофа”, коментира от своя страна Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
По думите му е важен и въпросът дали пътниците са имали поставени колани.
27 август е обявен за ден на национален траур в памет на жертвите, реши правителството.
Вижте още по темата:
Aвтобус падна в Янтра, 18 загинаха
10 години от трагедията в река Лим
Тежка катастрофа с автобус на магистрала "Тракия", има жертви
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!