М инистърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова инспектира АМ "Хемус" в участъка между п.в. Александрово и п.в. Павликени, в района на община Летница - лот 5.
Съдът спря вписването на новото ръководство на "Автомагистрали" ЕАД
Строителството на тези 20 км не е започнало, но е сключен договор с фирма за 97 милиона лева за покупка на материали, от които са платени през 2020 г. 84 милиона лева, заяви Комитова.
Какво показват констатациите от проверките на "Автомагистрали"
По думите й на този участък има само влязъл в сила ПУП, предстоят отчуждителни процедури с всички собственици, оценка на цените и други процедури, докато държавата придобие собствеността на трасето на магистралата. Следват подробни проекти и разрешения за строеж. Чак тогава започва строежът.
Смениха цялото ръководство на "Автомагистрали"
Министърът каза още, че предстоят срещи с фирми, с които са подписани такива договори и са платени авансови средства.
Тя увери, че сегашното правителство няма да пречи на изграждането на АМ "Хемус", но не може да се ангажира дали тя ще бъде завършена до 2024 г., каквото беше обещанието на предходния кабинет, тъй като има много процедури, от които зависи това.
Междувременно в отговор на обвинението на регионалния министър Виолета Комитова, от от „Автомагистрали” посочиха, че
79 млн.лв. са спестени от фиксирането на цените на материалите чрез платени аванси за участъци 4, 5 и 6 на магистрала “Хемус”.
Разрешенията за строеж се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството, казаха още от „Автомагистрали”.
Близо 79 500 000 лева е реализираната към този момент икономия от фиксирането на цените на материалите за участъци 4, 5 и 6 ма автомагистрала „Хемус“ към стойностите им в периода на плащане на авансите. Това мениджърско решение на ръководството на “Автомагистрали” ЕАД гарантира следното:
• Финансово обезпечаване на изпълнението на автомагистрала “Хемус” със замразяване на единичните цени, което води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб.
• С платените аванси, цените за „Автомагистрали“ ЕАД са фиксирани към доставчиците и не подлежат на индексация;
• Производство на количества основни материали, което е задължително предвид огромните обеми за обезпечаване на изпълнението на участъците в срок и гарантира ритмичните им доставки;
• Магистралата минава по изцяло ново трасе, което води до акумулиране на значителни първоначални разходи по организация, мобилизация, изграждане на приобектови селища и сериозна мрежа от временни пътища;
• Изграждане на производствени полигони, площадки, асфалтови бази, бетонови възли и др.
Отчуждаването на терени за изграждане на трасетата са в компетенциите на администрацията на МРРБ и АПИ. Разрешенията за строеж се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Ето пример за това какви количества основни материали са необходими за изграждането на автомагистрала „Хемус“ в участъци от 4 до 6:
• Инертните материали са близо 10 млн. куб. метра, разпределени съответно 2 500 000 за участък 4; 3 300 000 за участък 5 и за участък 6 – 4 млн. куб.м.
• Бетон – близо 100 хил. куб.м., разпределени по участъци от 4 до 6, както следва – 22 хил. куб.м., 39 хил. куб.м. и 35 хил. куб. м.
• Асфалтови работи, необходими за тези участъци - над 1 млн. тона. Съответно 340 хил. тона за участък 4; 280 хил. тона за участък 5 и над 420 хил. тона за участък 6
• Армировка – 2 500 тона за участък 4; 4 хил. тона за участък 5 и близо 5 хил. тона за участък 6.
• Основни пластове настилка – за цялото трасе в участъци от 4 до 6 са необходими близо 950 хил куб. метра или близо 300 хил. за участък 4, за участък 5 - 250 хил. и за участък 6 - близо 400 хил. куб. Метра
• Близо 900 бр. масивни, бетонни и стоманобетонни конструкции – 169 бр. за участък 4, а за участъци 5 и 6, съответно 343 и 372 бр.
• Ограничителни системи – общо над 370 хил.м. съответно разпределени за участък 4 – 118 хил. метра, за участък 5 - 109 хил. метра и за участък 6 - 146 хил. метра.
По отношение на дадените авансови плащания за свлачища - за тридесет и девет от тях се чакат процедури за отстраняване на явна фактическа грешка, а за десет - разрешително за строеж. Стартирането на изпълнението им се бави заради провеждането на процедури по избор на надзор, което е в ангажиментите на Агенция „Пътна инфраструктура“.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!