Различни мнения застъпват водещи икономисти за необходимостта от актуализация на бюджета - според едни актуализацията ще раздвижи икономиката на страната, а според други е отказ на правителството да повиши приходите чрез борба с контрабандата.
Актуализацията на бюджета е абсолютно наложителна, смята проф. Боян Дуранкев, доктор по икономика и преподавател в УНСС.
В момента се изпълнява 46,8% от заложения в бюджета план за приходите, което означава, че до края на годината вероятно приходите ще паднат до около 45% от очакваните или над 1 млрд. лв. ще бъде реалният недостиг на приходната част, посочи той.
В този момент актуализацията на бюджета може да се нарече техническа, тъй като става дума за погасяване на 800 млн. лв. дълг през август и заемане на нов дълг, което нито намалява, нито увеличава приходите в бюджета, каза проф. Дуранкев.
Според него емитирането на 1 млрд. лв. нов дълг е недостатъчно за решаване на задачите, които правителството си е поставило и за корекциите, които са необходими.
Проф. Дуранкев смята, че е разумно да се изчистят задълженията към частния бизнес, тъй като при 1 лв. дълг към частния бизнес, това означава по веригата в икономиката към 4 - 5 лв. загуби от добавъчен брутен продукт.
Трябва да тълкуваме мярката за изчистване на задълженията към бизнеса като революционно поведение на това правителство, тъй като предишните правителства не увеличаваха разходите на бюджета като не плащаха на бизнеса, посочи проф. Дуранкев.
Подкрепата на социалните плащания - за училищата, БАН и другите сектори също са мерки, които ще предизвикат икономическо оживление, смята икономистът.
Според него оттук нататък най-интересен е въпросът какъв ще бъде бюджетът за 2014 г., който ще се внесе за обсъждане през септември - октомври.
Според Дуранкев няма да се наложи повторна актуализация на бюджета за тази година, ако правителството се постарае да намали сивия сектор и оттам да дойдат в хазната допълнителни средства от няколкостотин млн. лв.
В България сивият сектор се изчислява на около 30 - 32%, а когато държавата е в процес на преход към ново управление, то данъчните постъпления намаляват и сивият сектор вероятно ще се увеличи до 35% и нагоре, коментира икономистът.
Ако проблемът със сивата икономика бъде решен, ще има достатъчно буфери в бюджета и възможност за тринадесета заплата и коледни надбавки към пенсиите в края на тази година, смята той.
Георги Ганев, икономист от Центъра за либерални стратегии, коментира, че доводите на премиера Пламен Орешарски и на финансовия министър Петър Чобанов не са могли да го убедят, че актуализация на бюджета е била необходима.
Въпреки че последните данни за изпълнението на бюджета през юни показват по-слаби резултати от очакваното, то приходите до момента не дават основания да се смята, че до края на годината ще има такова невероятно неизпълнение, каза Ганев.
Ако това все пак се случи, то ще бъде по вина на сегашното правителство, защото докато имаше друго правителство на власт приходите вървяха съвсем добре, добави той.
Според Ганев можем да четем промяната на Закона за държавния бюджет като отказ на правителството от усилия да повиши събираемостта. Макар че преди изборите управляващото сега мнозинство обещаваше да бъдат запушени дупки в бюджета и да дойдат милиарди от унищожаване на контрабандата, ревизията на бюджета сега е категоричен отказ от подобни усилия, заяви Ганев.
Смятам, че предвидените допълнителни харчове в разходната част, а именно тези 200 млн. лв., които се записаха като резерв за непредвидени случаи и допълнителни фискални мерки, можеха спокойно да се намерят от вътрешни резерви в бюджета и пренасочване на пари от неефективни пера къмдруги харчове, коментира икономистът от Центъра за либерални стратегии.
Изостаналите плащания на държавата към бизнеса към края на март 2013 г. са за 107 млн. лв., посочи още Ганев. Тези задължения ще се разплатят, но те са капка в морето от макроикономическа гледна точка, добави той.
Ганев отбеляза, че в ревизията на бюджета не е разписано, че ще се правят трансфери на средства към общините, за да могат и те да разплатят просрочените си задължения към бизнеса. Ако правителството има такива намерения, добре беше те да бъдат разписани в самия закон, каза Ганев.
Няма нужда отнякъде да се взимат пари, за да се покрива падежа на емисията ДЦК от 800 млн.лв. през август, защото тези пари отдавна са преведени от ЕК, аако някой ги е харчил за нещо друго, трябваше да чуем и това, коментира експертът.
Георги Ганев заяви, че не би препоръчал на правителството да емитира абсолютно никакъв дълг вповече. Хубаво е, че 1 млрд. лв. нов дълг беше записано в бюджета като някаква възможност, като буфер при непредвидена ситуация, но не виждам защо държавата трябва непременно да използва тази възможност за теглене на нов дълг, посочи той.
Според Ганев, ако правителството емитира дълг навън, ще бъде изключително интересно да сравняваме нивото на лихвите спрямо лихвите по ДЦК от миналата година.
Привърженик съм на възможността президентът да наложи вето върху актуализацията, заяви Ганев.
Има голяма неяснота за какво ще бъдат изхарчени тези 200 млн. лв. повече в разходната част и е хубаво някой да изиска прозрачност, в случая - президентът.
Законът за държавния бюджет е един от най-важните закони и е добре той да бъде приеман със 121 гласа в 240 местен парламент, така тази промяна ще бъде легитимна, посочи Георги Ганев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!