С обственикът на хижа "Иван Вазов" в Рила Венци Златарев отправи остри критики към любителите на моторните шейни.
"Шейнарите", както той ги нарича, които са обещали да не посещават хижата, преди дни са "довтасали".
"Едни нагли и прости момчета минаха една граница, която ми бяха обещали да не прекрачват. Докато бях горе цялата минала зима и тази до съвсем скоро - държаха на мъжката си дума да не идват на хижата. Разбрали обаче, че съм слезнал и днес довтасали. Моята дума обаче беше, дойдат ли веднъж само още, почваме войната. Те я започнаха. Бях им обещал, дойдат ли, ще зария институциите, медиите и интернет форумите с писма и постове". Това написа Златарев във Facebook.
Карането на моторни шейни в планината
се превръща в масово екстремно преживяване, което създава сериозни проблеми в защитените територии, а и на зимните туристи. Засега битката със закононарушителите е в полза на т. нар. шейнари, които най-много предпочитат територията на Рила и на целия национален парк.
"Аз имах сериозни проблеми преди години – на ниво да се стреляме с пушки. Мисля, че го бях решил, като бях ясно заявил, че ако това продължи, ще има лична разправия, понеже институциите, моят личен опит е показал, че гаранцията да не се реши един проблем, е когато той се институционализира. В нашите географски ширини всичко се решава, когато човек си вземе нещата в ръце", казва Венци Златарев пред БНР.
Златарев посочва, че за неговата хижа проблемът е решен, но "за да се потърси решение за цялата планина, тези хора, които карат шейни, трябва да бъдат поканени много официално, много легитимно на една кръгла маса", като институциите вземат позиция.
По думите му тези нарушители могат да влязат само през определени места.
"Държавата изхарчи милиони по проекти, за да сложи фотокапани за мечки, вълци и лисици. Ако иска да си свърши работата, се слагат камери и устройства", пояснява още Венци Златарев.
"Тези шейни не седят във въздуха, те паркират на входа на националния парк. Там съответно може да се направи контрол, регистрация и т.н. Другото решение е на всичките тези шейни да се сложат джипиеси и в момента, в който влязат в националните паркове, не дори да сигнализират, ами автоматично да изключват моторите. Има хиляди варианти в 21 век това нещо да бъде регламентирано", подчертава Златарев.
Според него държавата трябва да определи територии, където въпросните шейни да се движат.
За сериозността на проблема с моторните шейни признават и от Национален парк "Рила". Десетки са нарушителите, които всяка седмица карат скъпите и скоростни возила в защитените територии. Рейнджърите, които разполагат само с три шейни, дори с помощта на полицията не могат да овладеят тази напаст.
Оказва се, че тези моторни превозни средства са извън всякакъв контрол, дори нямат регистрационни номера, признава директорът на Национален парк "Рила" Красимир Андонов, който не крие, че проблемът е много сериозен и засяга територията на целия парк.
"Много е трудно за се заловят, тъй като шейнарите изминават много големи разстояния за много кратко време. Имаме един заловен миналата седмица. Имаме и заплахи към парковата охрана. Те не спират. Те са с маскировъчно облекло, с каски, а самите шейни нямат номера. Не спират на парковата охрана, не спират и на полицията", уточнява Андонов.
Въпросът стигна и до МОСВ,
а от ведомството поеха ангажимент до края на седмицата да обявят как ще действат и какви нормативни стъпки ще предприемат.
От министерството вече са поискали от ръководството на природния парк да даде предложения за промяна на законодателството.
Защитените територии имат планове за управление, които определят в кои части от тях са забранени и разрешени конкретни човешки дейности, както и паркови администрации, които имат задължения по управлението им. Достъпът на моторни превозни средства е изрично забранен, освен по ясно обозначени пътища. Често нарушение и през лятото е излизане на МПС от пътищата, като особено мотоциклетите е трудно да бъдат контролирани поради малобройност и слаба подвижност на охраната. Моторните шейни, както и четириколесните АТВ обаче са още по-недосегаеми, защото нямат регистрационни номера и нарушителите могат да се идентифицират само при залавяне "на местопрестъплението".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!