П рез 2022 г. годишният общ доход средно на лице от домакинство е 9 008 лв. и нараства с 16.9% спрямо 2021 година. В същото време разходите са скочили с 19.1% повече в сравнение с 2021 година. Инфлацията през март 2023 г. възлиза на 0.5% спрямо предходния месец, а годишната инфлация спрямо март 2022 г. е 14.0%. Това показват данни, предоставени от Националния статистически институт (НСИ).
Доходи на домакинствата
През 2022 г. годишният общ доход средно на лице от домакинство е 9 008 лв. и нараства с 16.9% спрямо 2021 година. За последните десет години (2013 - 2022 г.) общият доход средно на лице от домакинство се увеличава 1.9 пъти.
Реалните доходи нарастват с 1.4% през 2022 г. в сравнение с 2021 г., а индексът на реалните доходи през 2022 г. спрямо 2013 г. e 146.2%.
През периода 2013 - 2022 г. са регистрирани следните по-важни изменения по отношение на източниците на общия доход средно на човек от домакинство:
- Доходът от работна заплата през 2022 г. е 4 851 лв. и се увеличава с 10.8% спрямо 2021 г., а нарастването му в сравнение с 2013 г. е 1.9 пъти;
- Доходите от пенсии за последната година са 3 039 лева. Те нарастват с 31.5% спрямо 2021 г. и 2.5 пъти в сравнение с 2013 година;
- Доходите от самостоятелна заетост през 2022 г. са 421 лв. и нарастват с 5.0% спрямо 2021 г. и с 28.4% спрямо 2013 година;
- От трудова дейност извън работната заплата за последната година средно работещият човек е получил 71 лв. и се увеличава спрямо 2021 г. с 44.9%
Разходи на домакинствата
През 2022 г. българските домакинства са изразходвали 8 389 лв. средно на човек, което е с 19.1% повече в сравнение с 2021 година. За периода 2013 - 2022 г. разходите им са се увеличили 1.9 пъти.
Относителният дял на потребителския разход от общите разходи на домакинствата намалява от 83.3% през 2013 г. на 83.1% през 2022 година.
През периода 2013 - 2022 г. се наблюдават следните промени по отношение на някои видове разходи средно на човек от домакинство:
- Изразходваните средства за храна и безалкохолни напитки през 2022 г. са 2 529 лв., или с 22.9% повече спрямо 2021 г. и със 70.9% повече в сравнение с 2013 година;
- Разходите за облекло и обувки през 2022 г. са 281 лева. В сравнение с предходната година те нарастват с 9.8%, а спрямо 2013 г. - 1.8 пъти;
- Разходите, свързани с жилището, за последната година са 1 566 лева. В сравнение с 2021 г. нарастват с 19.8%, а спрямо 2013 г. се увеличават 2 пъти;
- За здравеопазване през 2022 г. cа изразходвани 546 лв. - с 23.5% повече от 2021 г. и 2.3 пъти повече спрямо 2013 година;
- За транспорт през 2022 г. са похарчени 974 лв., което е с 22.1% повече от 2021 г. и 1.9 пъти повече спрямо 2013 година;
- Разходите за свободно време, културен отдих и образование през 2022 г. са 380 лева. В сравнение с 2021 г. те се увеличават с 21.8%, а спрямо 2013 г. - 1.9 пъти;
- През последната година разходите за данъци и социални осигуровки са в размер на 1 020 лв. и се увеличават с 10.2% в сравнение с 2021 г., а спрямо 2013 г. нарастват 2 пъти.
Потребление на домакинствата
През 2022 г. потреблението на повечето основни хранителни продукти средно на лице от домакинство намалява в сравнение с 2021 година. Най-голямо е намалението в потреблението на хляб и тестени изделия - с 2.6 кг, на плодове - с 2.8 кг, и на зеленчуци - с 0.8 килограма. Увеличава се консумацията на месни произведения с 0.8 кг, на безалкохолни напитки с 3.8 литра и на алкохолни напитки с 0.3 литра.
Покупателната способност на домакинствата намалява през 2022 г. спрямо 2021 г. при повечето от основните хранителни продукти. Най-много е намаляла покупателната способност при захарта, яйцата, сиренето, кашкавала и хляба.
Жилища и стоки за дълготрайна употреба
През 2022 г. в собствено жилище живеят 92.5% от семействата, а 4.4% ползват жилище, без да плащат наем. В жилища под наем живеят 3.1% от наблюдаваните домакинства - 2.5% на свободен и 0.6% на общински наем. Второ жилище притежават 8.9% от домакинствата.
Автомобили имат 53.8% от наблюдаваните домакинства, като 5.1% притежават два и повече автомобила. Не могат да си позволят да закупят и поддържат автомобил по финансови причини 7.2% от домакинствата, а 38.8% са заявили, че нямат необходимост от лека кола.
От предметите за дълготрайна употреба най-разпространен е телевизорът - притежават го 99.7% от домакинствата, а 32.1% имат по два и повече телевизора. На второ място е хладилната техника - 99.5% от домакинствата в страната (99.6% в градовете и 99.0% в селата) имат хладилник и/или фризер. Автоматична перална машина притежават 96.7% от домакинствата, 1.5% не могат да си позволят този уред по финансови причини, а 1.8% смятат, че нямат необходимост.
Без телефон (стационарен или мобилен) са едва 1.1% от домакинствата. Само стационарен телефон имат 2.1%, а 86.4% - само мобилен (преобладават тези с два и повече мобилни телефона). Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 10.4% от наблюдаваните домакинства.
С компютри разполагат 53.8% от домакинствата (59.9% в градовете и 35.2% в селата), а 42.7% преценяват, че нямат необходимост от компютър в дома.
Наличие на интернет връзка в жилището имат 68.3% от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 73.6% от жилищата, а в селата - в 52.2%. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 29.7% от домакинствата.
Климатици притежават 54.2% от домакинствата, а 13.9% не могат да си закупят такава техника поради липса на финансови средства. 31.9% от домакинствата в страната са заявили, че нямат необходимост от климатик.
Инфлация
За март месец 2023 г. инфлацията възлиза на 0.5%, а годишната инфлация е 14.0%.
През март 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се увеличили, както следва:
• разнообразни стоки и услуги - увеличение с 2.9%;
• ресторанти и хотели - увеличение с 1.2%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 1.1%;
• жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - увеличение с 1.0%;
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.9%;
• здравеопазване - увеличение с 0.8%;
• съобщения - увеличение с 0.7%;
• образование - увеличение с 0.3%.
През март 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се понижили, както следва:
• облекло и обувки - намаление с 0.8%;
• транспорт - намаление с 0.7%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.5%;
• развлечения и култура - намаление с 0.5%.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: автомобилна застраховка - с 41.0%, международни полети - с 13.2%, пакетни далекосъобщителни услуги - с 6.0%, интернет услуги - с 5.2%, велосипеди - с 3.1%, кина и театри - с 2.7%, препарати за почистване на съдове - с 2.7%, прахове за пране - с 2.6%, градинарство и цветарство - с 2.3%, курсове за водачи на ЛТС - с 1.7%, финансови услуги на банки - с 1.6%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - с 1.6%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 1.5%.
През март 2023 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: централно газоснабдяване - с 10.8%, метан за ЛТС - с 10.2%, услуги във ваканционни центрове и курорти - с 3.8%, дизелово гориво - с 3.1%, пелети - с 2.3%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 2.2%, готварски печки - с 2.0%, мобилни телефонни услуги - с 1.8%, обувки - с 1.8%, отоплителни уреди - с 1.7%, дърва за отопление - с 1.5%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Според индекса на цените за малката кошница през март 2023 г. е регистрирано увеличение с 0.3% на месечна база и с 3.0% от началото на годината (март 2023 г. спрямо декември 2022 година).
През март 2023 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти - увеличение с 0.3%;
• нехранителни стоки - увеличение с 0.2%;
• услуги - увеличение с 0.1%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!