Д нес Шенгенското пространство обхваща над 4 милиона квадратни километра с население от почти 420 милиона души и включва 29 държави. 25 от 27-те държави членки на ЕС плюс всички членове на Европейската асоциация за свободна търговия Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. Ежедневно около 3,5 милиона души преминават вътрешните граници, за да работят, учат или за да посетят семействата и приятелите си, а почти 1,7 милиона имат постоянен адрес в една от държавите на пространството, но работят в друга от тях. Ежегодно европейците извършват около 1,25 милиарда пътувания в рамките на шенгенското пространство, съобщи NOVA.
С присъединяването на България и Румъния от 1 януари тази статистика ще набъбне още повече. Готови ли са граничните ни пунктове за условията на Шенген?
Може би за първи път в историята чакащите на опашката от камиони на „Кулата” бяха бодри. Новината за Шенген зарадва всички и ги накара да погледнат към 1 януари с надежда.
„Ще бъде добре. Ще стигаме за час и половина до Солун”, сподели един от пътуващите.
„Няма да чакаме на опашки. Това трябваше да стане отдавна. Ще правим повече курсове и ще изкарваме повече пари”, сподели друг шофьор.
На някои новината им се стори дори твърде хубава, за да е истина. „Сигурен съм, че пак ще ни проверяват”, смята друг пътуващ.
Падането на границите ще се отрази и на бизнеса в района на граничния пункт. Ева Лагона продава винетки наблизо. В тежкия хаос на „Кулата” сега търговията е трудна.
„Когато влезем в Шенген, всеки ще може да спира и да си купува спокойно. Няма да има изнервени тираджии”, каза тя.
На новината за Шенген много се зарадваха и онези петричани, които всеки ден пътуват до Гърция на работа. И на другия край на България, край Дунав, хората са доволни. За разлика от Гърция, по граничните пунктове с Румъния се предвижда шестмесечен гратисен период за свободното преминаване. Кантарите за камиони там ще останат, така че не може да се очаква след първи януари опашките веднага да спрат. Таксата за преминаване по „Дунав мост” ще може да се плаща както на гише, така и електронно. За празниците ще бъдат отворени и двете платна за движение по моста въпреки ремонта.
Най-големият сухопътен пункт в Европа – „Капитан Андреево” изигра ключова роля по пътя ни към Шенген. През последните години стотици делегации посетиха турската граница, за да видят как тя се охранява. Дори след 1 януари контролът там ще остане засилен. Един милион товарни автомобила преминават през „Капитан Андреево” за година.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!