„Да говорим за бунт на пилотите категорично са пълни глупости. Проблемите са много по-сериозни. Те произхождат от това, че вследствие на хроничното недофинансиране през годините се стигна до този момент и тези действия на пилотите”, заяви в „Здравей по NOVA, България” ген. Симеон Симеонов, депутат от ДПС и бивш началник на отбраната и на ВВС.
Журналист: Реакцията на пилотите е морална
Военните ни пилоти не искат да летят - напрежение на "Граф Игнатиево"
Надникнете в изтребителя на ген. Радев
Той посочи, че през 2006 г. е бил сключен договор за поетапен ремонт на всички български самолети МиГ-29. След 2011 г. е трябвало да има т. нар. абонаментно обслужване на изтребителите, което обаче не се е случило. Така инженерният състав на ВВС е бил принуден да се грижи за удължаване на летателния ресурс на МиГ-овете.
„Самолетите не са толкова възрастни - те са докарани 1989 г., на фона на другите самолети и съседните държави”, каза Симеонов.
„Професията на военните пилоти е изключително рискова. Всеки един самолет е опасен. Поддръжката на военните самолети е по-лека, отколкото при други типове машини”, уточни той.
„Хроничното недофинасиране, невъзможността да бъдат ремонтирани в срок тези самолети доведе до намаляване на количеството на изправните машини и оттам и на намаляване на летателните часове. Друга причина е количеството пилоти, които трябва да продължат да провеждат своята тренировка или да се учат на нов тип самолети. Това води до намаляването на броя на пилотите, които изпълняват бойните дежурства”, обясни още ген. Симеонов.
Той посочи, че по договор са ремонтирани 16 самолета МиГ-29, един от който е катастрофирал по време на излитане, така че в момента България разполага с 15 машини.
„Някъде около 7 самолета МиГ-29 са летящи в момента. Това обаче е недостатъчно да се осигури нормалната летателна дейност,” заяви Симеонов.
Стандарта за летателни часове на пилот в НАТО е 180 годишно, докато българските летци правят до 30. „Това неминуемо води до драстично нарастване на риска”, подчерта Симеонов.
„Смятам, че пилотите са избрали правилното решение, отказвайки полети, тъй като така те спасяват себе си, както и скъпоструващи машини”, заяви генералът.
По думите му пилотите са поставени в безизходица, тъй като ремонтът на МиГ-29 е забавен от бившия министър на отбраната Николай Ненчев.
„Ако в този момент бъде подписан договор за нов изтребител, първият самолет ще бъде доставен след не по-рано от две години”, посочи Симеонов. Ето защо според него трябва да се продължи поддръжката на МиГ-29, нищо, че самолетите са руски.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУ
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!