Е вропейският парламент одобри на първо четене и трите промени в пакета „Мобилност”, на които се противопоставят българските превозвачи. Гласувани бяха три законопроекта и бяха отхвърлени над 1000 предложения за допълнения към тях. Отхвърлени бяха предложенията за отлагане на гласуването и възраженията за процедурата на гласуване.
След първоначално гласуване с ръка текст по текст на допълненията и отхвърлянето им, ЕП премина към гласуване ан блок и успя за няколко минути да отхвърли останалите изменения и да
одобри законопроектите в първоначалния им вид.
С днешното гласуване става възможно началото на преговорите между ЕП, Съвета на ЕС и Европейската комисия.
Ако тези преговори завършат успешно до следващата и последна сесия на ЕП през април, предстои гласуване на второ четене преди изборите за евродепутати през май. Предстоящите преговори ще бъдат водени от румънското председателство на Съвета на ЕС. Председателството разполага с две седмици за постигането на съгласие.
Според одобрените текстове, шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в България, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.
Българските евродепутати вече заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на пакета на второ четене от сегашния състав на ЕП.
Пакетът стигна до пленарна зала, след като беше връщан няколко пъти в транспортната комисия, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти – в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург. На последното заседание в транспортната комисия нейните членове гласуваха над 1000 поправки, като 90% от тях бяха приети.
Междувременно в знак на протест срещу гласуването на плана Макрон в Европейския парламент в 12 ч. днес в частен имот на превозваческа фирма извън Пловдив Международният съюз на
превозвачите изпълни заплахата си и демонстрира крайна мярка на протест – изгориха камион,
предаде БГНЕС.
Той беше покрит целият с призиви към ЕС да не приема пакета „Мобилност 1”, защото той ще съсипе българския бизнес. Надписите бяха на всички европейски езици. Залят с нафта, камионът беше подпален, а по-късно угасен от две пожарни, но заради гъстия черен дим доста пловдивчани станаха непреки свидетели на акцията.
На мястото на протеста имаше работници от превозваческите фирми, както и ръководството на Международния съюз на превозвачите – Ангел Траков и Йордан Арабаджиев. Според Арабаджиев, решението на Европарламента ще е политическо и това ще е най-спорният законодателен документ в неговата история, защото като никой друг разделя Европа на две скорости, точно както каза Макрон. „Гледането на поправките – а те са 1126 ан блок, е поредният ход”, каза Траков, „да се претупа целия пакет, който така разделя Европа”.
Целта на пакет „Мобилност” е преразпределяне на пазара.
Той противоречи на принципите на Европейския съюз. Това се казва в позиция на транспортния министър Росен Желязков, изпратена до медиите.
„Въпреки изтъкнатите процедурни нарушения от представителите на групата на единомислещите държави и активното поведение на българската страна, Европейският парламент гласува изцяло рестриктивни текстове. Това за пореден път доказва, че целта е преразпределяне на пазарни дялове, а не подобряване на социалните условия на труд на водачите”, казва транспортният министър.
И добавя: „Както многократно сме изтъквали, наред с процедурните нарушения, част от гласуваните текстове противоречат на основни принципи на Европейския съюз. Европейският парламент в настоящия си състав за първи път приема толкова противоречиви текстове, съпътствани със съществени процедурни нарушения. В тази връзка, и в случай, че текстовете станат факт изразяваме сериозни опасения за начина на тяхното прилагане.
Преговорният процес не е приключил. България твърдо и последователно отстоява и ще продължи да отстоява своята позиция. Ще използваме всички възможни правни инструменти, за да защитим интересите на сектора. Позицията на първо четене не е крайната позиция на Европейския парламент. Предстои да бъдат взети решения за провеждане на т. нар. триалози и преговори със Съвета на Европейския съюз.
Твърдо сме решени и няма да допуснем провеждането на триалози в този мандат на Европейския парламент. За това вече категорично настоях на срещата си с румънския министър на транспорта на Румъния. Работим и с държавите членки, които споделят националната ни позиция. Ще изискаме и ще настояваме следващият Европейски парламент да направи оценка на въздействие на правила, съществено различаващи се от инициативните предложения на Комисията”.
„Продължаваме активно да работим по темата за обжалване на решенията на Европейския парламент, ако станат факт. Имаме необходимата готовност да оспорим по съответния ред всеки акт, който застрашава или нарушава правата на българските компании в автомобилния бранш”, заявява транспортният министър Росен Желязков.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!