П редседателят на Европейския парламент Антонио Таяни съобщи, че отлага за 1 април гласуването на промените в правилата за дейността на международните превозвачи. ЕП днес само ще обсъди предложените промени.
Предвижда се гласуването на 1 април да бъде в Брюксел. Таяни обясни, че заради множеството предложения за промени в текстовете се налага ново заседание на парламентарната комисия по транспорта. Той отбеляза, че са постъпили 1224 предложения за изменения на първоначалните текстове.
Таяни поясни, че при подобно количество текстове възможностите за допускане на грешки при гласуването са твърде големи. Парламентарните групи вече признаха, че разделението сред евродепутатите по промените в правилата е голямо.
"Взимайки това решение се опитвам да задоволя нуждите и желанието на всички за едно ясно и осъзнато гласуване. Не мога да задължа тук присъстващите да гласуват с часове нещо, което не е било проучено в дълбочина. Затова моля комисията по транспорта да се събере извънредно в понеделник, вторник и сряда сутрин и да изложи тук това, което са свършили, за да можем да пристъпим към гласуването веднага на следващата сесия на 1-ви април в Брюксел”, заяви председателят на Европейския парламент Антонио Таяни.
Макар и много трудно продължаваме да печелим малки битки по пътя да защитим справедливостта, във връзка с пакета "Мобилност“.
Това каза министър-председателят Бойко Борисов в началото на редовно правителствено заседание днес.
"Вчера съм разговарял с много мои колеги, шефове на партии. Да не се радваме предварително, а точно обратното, да се надяваме, че при следващото гласуване всички евродепутати от България ще гласуват и ще са там“, обясни той. Засега успяваме, но това не е даром, и е много трудно. Огромни усилия полагаме, всичко това можеше да мине онзи ден, ако още двама депутатите от България бяха отишли да си дадат гласа, но за съжаление не стана“, допълни Борисов.
Междувременно българските превозвачи протестираха пред Европейския парламент в Страсбург.
Над 100 от тях заминаха за Страсбург, за да се включат в недоволството пред сградата на Европарламента. Заедно с тях ще протестират и превозвачи от Румъния, Полша, Литва и Словения. Техни представители трябва бъдат допуснати в зала, ако има обсъждане.
"Ние отиваме да окажем подкрепа на нашите евродепутати, които свършиха огромна работа. Те наистина работиха много и това даде резултат. Ще отидем да поздравим разума, който най-сетне проговори в ЕП”, каза Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
"В целия процес ние имахме много текстове и предложения, много от тях бяха отхвърлени. Аз мисля, че трябва да настояваме най-вече да се направи оценка на въздействието на всички предложени текстове. Наистина е хубаво да има такъв регламент, който да е над националните законодателства, за да може да има равни условия за всички превозвачи в цяла Европа”, коментира Ангел Траков от Съюза на международните превозвачи.
"Българските евродепутати снощи написаха писмо до Таяни, в което го помолихме да използва член 175 от Правилника на парламента, който дава право на председателя на ЕП да върне всеки акт, който има над 50 поправки в пленарна зала. Той последва нашето искане и тази сутрин обяви, че го връща в транспортна комисия. Тя следващата седмица трябва да реши какво ще прави. Ако в нея има решение за общи компромисни варианти, те могат да влязат в малката пленарна сесия на ЕП следващата седмица. Това трябва ние отново да се опитаме да го предотвратим. Нашето мнение е, че през този мандат на ЕП, този законодателен акт не трябва да бъде гласуван”. Това коментира евродепутатът Андрей Ковачев.
Защо протестират българските превозвачи в Страсбург
Паралелно с протеста в Страсбург, такъв имаше и в София.
Представители на 12 000 родни транспортни фирми с международен лиценз заявиха, че ще се съберат по обед пред храм-паметника "Св. Александър Невски" и ще се отправят към сградата на Европейската комисия у нас на улица "Раковски".
Какво се случи по-рано днес
Председателят на Европейския парламент Антонио Таяни тази нощ е изтеглил досието "Мобилен пакет” от пленарна зала и го е върнал на транспортната комисия. Гласуване по пакет "Мобилност” днес няма да има. Новината я съобщи господин Петър Курумбашев".
Това заяви за "Здравей, България” по NOVA Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. "Този парламент не би следвало да гледа това тежко и разделило Европа досие", каза още той.
Около час по-късно обаче
българските евродепутати Ангел Джамбазки и Андрей Ковачев обявиха в ефира на NOVA, че радостната за превозвачите ни новина все още не е потвърдена официално. Това можело да се случи в началото на заседанието на ЕП, когато евентуално ще бъде обявена от самия Антонио Таяни.
"Скарах се на превозвачите ни, защото бързат да се радват. Призовавам всички, докато не сме взели решението, да не издънват и тази възможност, която имаме. В понеделник безотговорното поведение на част от българските представители, които не дойдоха на работа, ни лиши от една възможност. Това беше абсолютно глупаво и безотговорно поведение”, заяви Джамбазки.
По думите му сценариите, които евродепутатите са изработили, са четири.
"Първият е писмото, което изпратихме по правило 175. Това предполага оттегляне на пакета от председателя и връщането му в транспортна комисия. Ако това стане – чудесно. Вторият ни вариант е гласуване по недопустимост, заради огромния брой непреведени предложения за промени. Третият ни вариант е преди началото в пленарна зала да поискаме оттегляне и връщане в транспортна комисия. Четвъртият ни вариант е, когато започне гласуването, да искаме поименна проверка, поименно гласуване на всяко предложение и разделяне на всички предложения. Всички тези неща са спасителният ни вариант заради това, което направиха тримата ни колеги в понеделник. Нека обаче да продължим да действаме по плана, който сме направили”, каза още Джамбазки.
"Ние искаме, след избора на нов Европейски парламент, да започнем отначало дебата. Трябва да се вземат под внимание всички нормални искания на шофьорите. Винаги сме казвали, че това е на дневен ред, а не няколко седмици преди изборите темата да бъде използвана за политическа пропаганда. Нека след 26 май да седнем спокойно да говорим по тези теми”, коментира Андрей Ковачев.
Малко по-късно пред камерата на телевизията застана шофьор, който подкрепя промените.
По негово желание лицето му е скрито. Какво разказва той:
"Работя на същите условия, както всички колеги - от 2 до 3 месеца навън със заплащане минимална работна заплата + командировъчни”, казва той.
Признава, за съществена разлика между условията в българските и западноевропейските фирми. „Не е реално, защото в случай на някакъв инцидент с шофьора и той трябва да излезе в болничен, ще му се плащат по 500 лв. Или пък, когато се пенсионира, ще получи много по-ниска пенсия”, коментира още шофьорът.
Не споделя мнението на колегите си, че ежедневното спане в кабините е нормално. "Не може в една кабина, която е два на два, да се спи, работи, яде и да се живее два до три месеца. Мисля, че затворниците имат по-добри права, отколкото шофьорите”, казва той. "Спомням си, че един депутат отиде на пробен курс. Ако ми каже, че е доволен да живее 2-3 месеца в този камион, моля да заповяда”, коментира още шофьорът.
Той е против протеста в Страсбург. "Българските шофьори са да кажем „хванати под строй” и им е наредено "Отивате да протестирате”. Аз съм говорил с доста собственици на фирми и те казват: "Ще стане по-лошо за вас”, но не могат да обяснят кое ще е лошото от цялата процедура”, коментира шофьорът.
Единственото, за което е съгласен с протестиращите, е, че няма смисъл от прибирането на камионите в страната на всеки четири седмици.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!