Б ългарски филм получи номинация на фестивала в Кан за пръв път от 29 години насам. Копродукция с българско участие също е попаднала в селекцията на едно от най-престижните кино събития в света.
„Посоки“ на режисьора Стефан Командарев и „Уестърн“, копродуциран от братя Чучкови, са част от официалната селекция на престижното събитие. Те ще се състезават в програмата „Особен поглед“.
Асен Блатечки: Мечтите ми са големи и ги преследвам до дупка
Какво се случва зад декорите на новите български филми
Това е първото участие на български филми в програмата от 1988г. насам. Номинациите са част от видим ренесанс в киното ни, което получи редица признания на международни фестивали през последните години.
Посоката на Командарев
Работата на Стефан Командарев е добре позната на зрителите у нас и в Европа. Неговият „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ (2008) влезе в краткия списък за наградите „Оскар“ за чуждоезичен пълнометражен филм.
Миналата година той отново пътува за Ривиерата заради "Особен поглед". Част от селекцията беше румънският "Кучета", копродуциран от българина.
„Посоки“ е четвъртата лента на Командарев. Действието се развива в рамките на едно денонощие в шест софийски таксита. Водещи герои са шофьорите – волни и неволни преки свидетели на българската действителност.
В различните роли ще видим добре познати актьори като Васил Василев – Зуека, Иван Бърнев, Герасим Георгиев – Геро, Асен Блатечки, Стефан Денолюбов и други.
Интересно разкритие за режисьорския подход на Командарев е това, че всяка от отделните истории е заснета в един продължителен кадър.
Зад оригиналният сценарий стоят режисьора и Симеон Венциславов („Нанук“). Оператор е Веселин Христов („Жажда“, „Пеещите обувки“). „Посоки“ е копродукция с Германия и Македония.
Съвременен „Уестърн“
Компанията на братята Борислав и Виктор Чучкови („Тилт“) е копродуцент на германския филм „Уестърн“ на режисьора Велеска Грисебах.
Филмът представя съвременен дуел между мъж и съперника му. Част от лентата е заснета в България, а Националният филмов център е осигурил дял от финансирането.
Завръшане в Кан след почти 30 години
Селектирането на Командарев е първото за български режисьор в Кан от 1988 година насам.
Преди 29 години в „Особен поглед“ се състезава „Време на насилие“ на Людмил Стайков.
През 1981г. част от същата селекция е „Голямото нощно къпане“ на Бинка Желязкова. Пет години по-късно там е „За къде пътувате“ на Рангел Вълчанов.
Филмите в официалната програма на Кан се състезават в два конкурса - „Златната палма“ и „Особен поглед“.
Втората селекция съществува от 1978г. и в нея се награждават ленти с оригинална артистична цел и естетика. До 1998 „Особен поглед“ няма конкурсно начало.
Киноренесанс
Български филми от последните години, най-вече в разновидности на жанра социален реализъм, получават редица признания зад граница.
Сред многобройните отличия могат да се изтъкнат миналогодишната голяма награда на фестивала в Локарно за „Безбог“ и селекцията на „Виктория“ на „Сънданс“ през 2014г.
Високи оценки от чуждестранната критика и много отличия от различни фестивали получиха още пълнометражните „Жалейка“ на Елица Петкова (отличен на „Берлинале“) „Жажда“ на Светла Цоцоркова, „Урок“ и „Слава“ на Петър Вълчанов и Кристина Грозева и други.
Може би най-голямото признание за български режисьор остава берлинската Сребърна мечка на Георги Дюлгеров за „Авантаж“ (1978).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!