К оридор 8 е важен комуникационен канал, който ще осигури връзка между гражданите и бизнеса на България, РС Македония и Албания. В условията на потенциална енергийна и продоволствена криза е жизнено необходимо да си осигурим пътища за доставка.
Това заяви българският министър-председател Гълъб Донев по време на церемонията, отбелязваща началото на строителството на Източната част на железопътния Коридор 8, участък Куманово – Беляковце – Крива Паланка.
В събитието, което се провежда край град Куманово, участва премиерът на РС Македония Димитър Ковачевски, както и българският вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
"През изминалите над 140 години, реализирането на инфраструктурите и свързаността, залегнало в днешния Коридор 8, е било въжделение на редица поколения от двете страни на границата. Съществено важно е да говорим за Коридор 8 във всички негови измерения като важен комуникационен канал, който ще осигури връзка между гражданите и бизнеса на България, РСМ и Албания. България работи активно за включването на Коридор 8 в приоритетната европейска транспортна мрежа – направлението София-Скопие-Тирана-Дурас трябва да бъде определено като част от Европейския коридор Западни Балкани. Изграждането на Коридор номер 8 е приоритетно както за България, така и вярвам за всички страни по неговото протежение", каза още Донев.
Последиците на войната в Украйна разкриват за пореден път едно най-уязвимите места на нашия региона, а именно неразвитата и даже липсваща инфраструктура, отбеляза още Донев и продължи: В условията на потенциална енергийна и продоволствена криза е жизнено необходимо да си осигурим директни пътища за доставки. Вместо това поради липсата на свързваща железопътна и енергийна инфраструктура нашите държави са принудени да търсят алтернативни пътища за доставки, минаващи пред трети държави, което допълнително оскъпява цената и удължава времето за доставка на ресурсите, от които всички се нуждаем, допълни премиерът.
В този контекст той съобщи, че предстои да се подпише Споразумение между българския и северномакедонския газопреносни оператори за междусистемното свързване за точката Кюстендил-Жидилово.
По думите му, това ще осигури диверсификацията и повишаването на сигурността на доставките на природен газ за РС Македония, както и задълбочаване на сътрудничеството в енергийната сфера.
Служебният премиер отбеляза още, че ускореното изграждане на Коридор 8 е в интерес и на националната, и колективна сигурност.
"Уверен съм, че ще успеем да преодолеем съществуващите, както и нововъзникващите предизвикателства в настоящата геополитическа обстановка", заяви Донев.
"С изграждането на Коридор 8 може да осигурим важната за региона връзка по транспортната ос Изток-Запад, свързващ ни с Кавказ, Средна Азия и Близкия Изток. Същевременно, дори и в тези условия, за първи път в историята на България и РСМ, търговският стокообмен се очаква в края на година да достигне 1 млрд. евро, съобщи Донев и попита: Представете си какъв би бил резултатът, ако между България и РСМ имаше развита инфраструктура. Не се съмнявам, че сходни положителни перспективи биха се създали и за Албания", заяви Гълъб Донев и заключи, че трябва да се положат всички усилия за изграждане на стратегическите проекти за всички измерения на Коридор 8. Съществено място тук заема железопътната връзка София-Скопие.
"Рехабилитацията и експлоатацията на Коридор 8, железопътната линия, свързваща Република Северна Македония и Република България, стават реалност. С всеотдайно сътрудничество градим нашето общо бъдеще, предоставяме възможности за икономиката, бизнес общността, инвестираме във функционална модерна железопътна връзка, инвестираме в свързването на целия регион", посочи от своя страна премиерът на РС Македония Димитър Ковачевски.
„Тази инвестиция на Северна Македония отваря нови европейски маршрути за железопътен транспорт, установява регионална връзка с пристанищата Бургас и Варна в България и пристанището Дуръс в Албания, което е изключително важно за нашата икономика, но и като цяло за сътрудничеството в региона и с други региони в Европа. Тази икономическа енергийна криза, пред която сме изправени ни показа много ясно колко важно е регионалното сътрудничество и свързаност и, разбира се, добросъседството. Очаквам тази дългоочаквана железница, каза той, освен за ускореното икономическо развитие както на страната, така и на региона, да допринесе и за подобряване на регионалната свързаност и регионалното сътрудничество", допълни още той.
Европосланикът Дейвид Гиър изтъкна, че това е наистина стратегическа инициатива, която ще помогне за насърчаване на регионалната търговия, ще намали времето за пътуване, ще насърчи устойчивия икономически растеж и ще донесе големи ползи за гражданите и бизнеса в региона. „Инициативата на практика ще подпомогне усилията ни за добросъседски отношения и за постигане на целите за климата и замърсяването. Еврокомисията и Европейската банка ще инвестират над един милиард евро в разширяването на железопътната линия от Северна Македония до България и това е най-голямата инвестиция, която ЕС е правил в тази страна”, подчерта Гиър.
Анди Аранитаси от ЕБВР подчерта, че железопътният транспорт е един от основните приоритети на ЕБВР в Западните Балкани и тя ще продължи с подобни инвестиции и в бъдеще: „ЕБВР е най-големият доставчик на финансиране за Северна Македония и досега са дадени над 1,1 милиарда евро, но железницата е в сърцето ни и досега са дадени 250 милиона евро и ще дадем още 100 милиона за участъка от Крива паланка до границата с България, като ще подкрепим и изграждането на западната част на Кичево, отбеляза Аранитаси.
Целта на този коридор е да свърже по железопътен път Черно и Адриатическо море. Връзката трябва да бъде изградена между София-Скопие-Дуръс и Тирана.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!