Над 98% от европейските средства са договорени, а разплатени до този момент са над 5,1 млрд. лв., казва в интервю за БТА министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев.
"Ако от 2007 г. до края на 2011 г. България е успяла да плати 2,9 млрд. лв., то плащанията до момента за годината, преди още тя да е приключила, са поне 2,2 млрд. лв., което означава, че това е сума, сравнима с предишните пет години.
И това не е финалът. В началото на януари ще можем да кажем как ще завършим годината", коментира министърът.
Той отбеляза, че тази година има и много сериозен ръст в договарянето на средствата. Те
в момента са над 98%, като 1/3 от договорените средства са от тази година
Според министър Дончев няма как да не се отчетат "шампионските показатели" на ОП "Транспорт" - 97,2% договорени и над 41% осъществени плащания.
ОП "Конкурентоспособност" е с по-нисък темп на договаряне - малко над 76%, но пък с 43% реализирани плащания.
ОП "Регионално развитие" е с почти 90% договаряне и с близо 34% плащания, ОП "Административен капацитет" е със 75% договаряне и с почти 38% платени.
ОП "Развитие на човешките ресурси" приключва с 82% договорени и с 30% платени, "Техническа помощ" е с над 72% договаряне и с 35% платени.
ОП "Околна среда" е със 135,1% договаряне и около 17% платени средства. Това е т. нар.
планирано свръхдоговаряне (overbooking)
"Очаквам още следващата година, когато започнат да се сключват договорите за изпълнение, темповете на договаряне да се върнат в разумни размери и да се успокоят някъде на стоте процента, както му е редът.
Лек overbooking ще има и в ОП "Транспорт", това също е планирано. Целта е, когато се осъществят плащанията, всичко да се върне на стоте процента, без да се налага да се вадят допълнително пари от бюджета, но и без да се създава опасност от неусвояване на всички средства", казва министърът.
"Отлично е финансовото изпълнение на "Конкурентоспособност" - 43% плащания са почти 1 млрд. лв. изплатени реално и това е отлично финансово изпълнение, но програмата е в дълг по отношение на българския бизнес.
Смятам, че все още има какво да се желае от гледна точка на нуждите на бизнеса, но наред с това там има положителна промяна, тя е факт и се усеща от ползвателите на програмата.
Оперативна програма "Околна среда" е от най-тежките и предизвикателни програми особено в сектор "води" и в сектор "отпадъци".
Ако махнем проекта за софийското метро,
това са вероятно едни от най-сложните инвестиционни проекти
Изпълняват се от местните власти с всички предизвикателства, свързани с този факт - капацитет административен и технически, и уплаха, защото проектите надхвърлят в пъти бюджета на самата община.
В повечето случаи само възлагането отнема 6-7 месеца, докато приключат всички процедури по обжалване.
Прогрес безспорно има и от гледната точка на договарянето, и от гледна точка на стартирането на някои от проектите. Темпът на плащания обаче е все още нисък. Няма да има освобождаване на средства. Програмата няма да загуби пари, но през 2013 година ще се брои всеки ден", казва Дончев.
Попитан за това, как изглеждат нещата преди предстоящия през 2013 г. нов етап от борбата за разпределянето на европейските пари в Брюксел, министърът подчертава, че към момента няма одобрена многогодишна финансова рамка.
"Първото предложение на Комисията беше за 1 трилион и 33 млрд. евро с формулата за разпределение на средствата, България имаше възможност да получи доста пари отгоре. През 2012 г. имаше редица предложения за редукция на бюджета - от 50 милиарда до 150-170 млрд. евро.
Доброто е, че позициите на държавите-членки са ясни, ясна е позицията и на Комисията, и на парламента. Всички са превключили на режим "компромис", защото няма как без компромис да се излезе от ситуацията.
България не приема кохезионната политика да бъде ограничавана като финансов обем.
Не очаквам, каквито и сценарии да се реализират, България да ползва по-малко
пари през следващия програмен период. Разчитаме да ползва повече, а колко повече - ще покажат преговорите.
Имаме аргументи и те са сериозни. Не е без значение фактът, че можем да говорим със самочувствието на страна, която знае какво и как прави с парите. Също добра позиция е и фактът, че България не създава тревоги от гледна точка на финансовата си стабилност", казва министър Дончев.
Попитан за дейностите по ключови проекти, какъвто е "Дунав мост 2", министърът отбелязва, че остават малки довършителни работи, но голямото предизвикателство от тук нататък ще е създаването на проектна компания, която ще управлява моста.
"Дунав мост 2" е специфичен и знаков проект, последният ИСПА проект, свързан с много надежди, предвид коридор номер 4 и перспективите за развитие на Северозападния регион.
По отношение на самата инфраструктура - "Дунав мост 2" е на довършителна фаза, довършване на съвсем дребни неща. Очаквам
въвеждането в експлоатация да стане в началото на 2013 г.
Колкото до плащанията - общата стойност за изграждането на моста, заедно с прилежащата инфраструктура, е 235 млн. евро - за строителство 147, 5 млн. евро и прилежаща инфраструктура 84,2 млн. евро.
България отговаря за съпътстващата инфраструктура от българска страна и за целия мост, а румънската страна отговаря само за довеждащата инфраструктура. Меморандумът е на стойност 225, 8 млн. евро, от които 31% са финансирани от ИСПА, а другите са кредити и национално съфинансиране. Основните разходи са за нашата страна. ИСПА финансирането ще бъде използвано напълно и няма да се връщат никакви пари поради неусвояване в крайния срок. В този смисъл към днешна дата са изплатени почти 219 млн. евро.
От тук нататък голямото предизвикателство е създаването на проектна компания, която ще управлява моста. Проведени са серия разговори с румънската страна с молба да мобилизира максимално румънското министерство на транспорта, за да участва активно в преговорите. Те стартираха и се надявам да приключат максимално бързо, защото мостът няма как да бъде експлоатиран без проектна компания.
Договорено към момента е седалището на компанията да бъде в България
Провеждат се технически преговори за събирането на таксите за жп трафика и за пътния трафик.
Имаше предварителна договорка още на ниво проект - за таксите от пътния трафик да отговаря румънската страна, а за жп трафика българската, но какъв ще бъде резултатът ще се види след края на преговорите", обяснява Дончев.
По отношение на малките, но значими от социална гледна точка проекти, той подчертава интегралната схема за жилищна политика за социално уязвими групи, който се изпълнява в Бургас, Дупница, Девин и Видин.
Проектът като стойност не е голям, но е изключително важен, защото за първи път се опитваме да изберем модел и е важно той да проработи, коментира министърът.
Лицата, които ще бъдат подбрани в началото на следващата година, трябва да бъдат включени в строителството, ремонтите или в поддръжката на общите площи.
"Целта ни не е просто хора в тежка социална ситуация да ги настаним в едни жилища, а
да ги извадим от социалната изолация, в която се намират
Децата на тези хора в тежко социално положение трябва да ходят на училище, а те, ако не са годни за пазара на труда, ще бъдат обучени и след това трябва да им се осигури работа.
Ако моделът даде успешни резултати, ще имаме куража да твърдим, че знаем каква е пътеката при работата с най-уязвимите социално групи", казва министърът.
Попитан за предстоящите през 2013 г. избори и отражението им върху процеса на усвояване на средствата от ЕС, Дончев изразява надежда каквито и да са политическите конфигурации след вота, системата да остане максимално съхранена.
Като министър трябва да приключа мандата си със 100% договорени средства и, дай Боже, поне половината платени, това е до средата на следващата година, добавя Дончев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!