Д о 400% по-скъпа "Гражданска отговорност" ще плащат нарушителите на пътя. А 80% от изрядните шофьори ще получат максимален бонус около 25%.
Това се очаква да се случи след въвеждането на системата "Бонус-малус". Промените ще важат от началото на 2021 г.
Това съобщи председателят на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Константин Велев.
Крайната цел на промените е дисциплиниране на шофьорите.
Какво ще се случи с „Гражданска отговорност”
Константин Велев обясни, че след въвеждането няма да се смятат извършените преди 2020 г. нарушения.
"Нарушенията, които извършваме от 2020 г., ще имат значение при определяне на цената на застраховка "Гражданска отговорност” за следващата година, ако наредбата бъде приета", каза Велев за NOVA.
"Две са предложените скали. В едната максималният бонус се получава на петата година без нарушения. В другата скала максималният бонус се получава на 7 година. Максимален малус ще усетят водачите, които извършват някои от нарушенията, които влизат в обсега на "Бонус-малус" системата. Ако се извърши тежко нарушение, максимален малус може да се получи още на първата година", заяви Велев.
КФН излезе с предложение за застрахователна система „Бонус-малус”
"В случая се нарушават правата и интересите на българския гражданин, участник в движението. "Гражданската отговорност" няма нищо общо с една репресивна наказателна акция, която ще се извърши върху всички участници в движението", коментира Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка.
Той припомни, че има Закон за движение по пътищата, който санкционира нарушителите.
Какво е "бонус малус"
"Бонус-малус" е система, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите. Основната идея, която стои зад "бонус-малус", е да се възползват "добронамерените" шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват "високо рисковите" с повишаване на премиите. Експертите в работната група работят с убеждението, че това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което впоследствие ще допринесе за намаляването на броя на пътно-транспортните произшествия.
Крайната и най-съществена цел на системата "бонус-малус" е да коригира в дългосрочен пан поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност. Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Фокусът на системата "бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска от причиняване на вреди от собственика/водача на автомобила.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!