Д а бъдем номер едно е голямо постижение за NOVA. Имам намерение да останем на това място, каза Дидие Щосел - изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" за в. "24 часа".
Пред Паола Хюсеин той коментира още слуховете за продажбата на NOVA и усиленото развитие на дигиталните медии и сайтове.
Вижте цялото интервю с Дидие Щосел за в. "24 часа".
- Г-н Щосел, шведската компания "Модърн таймс груп" (MTG) продава ли "Нова Броудкастинг груп"? Преди дни дори излязоха информации, че уговорената сделка се е провалила.
- Първото нещо е къде прочетохте или чухте, че MTG продава NOVA? През последните 5 години, дали за нас или за конкурента ни, всяка година има подобни слухове. Ако всеки път отричаме, хората може да си помислят, че на следващия ден ще променим решението си. Точно затова MTG не коментира подобни спекулации за пазара. Знам, че в България, като кажеш "Не коментирам", всички започват да си мислят, че има нещо, но това не е международната практика.
Днес MTG е много доволна от промяната в "Нова Броудкастинг груп", те виждат тук растящ и успешен бизнес. NOVA днес е много по-печеливша, с по-голям оборот в сравнение с 2008 г., когато те я купуват. Тя е по-диверсифицирана и продължава своята дигитална трансформация с много бърза крачка. Така че, слуховете на пазара как ще се продаваме и за каква точно цена са чиста спекулация.
- Шведският вестник "Дагенс индъстри" написа преди два месеца за продажбата на NOVA. И той ли подвежда?
- Сигурен съм, че шведският вестник е писал и преди подобни спекулации, но никой тук не го е поглеждал. Това, което се случи, е, че се взеха ябълки и портокали и от тях се направи шопска салата. Финансовите отчети на MTG са публични и всеки, който ги прочете, ще види колко доволна е компанията от българския си бизнес. Ние се концентрираме върху развитието на нашия бизнес, върху промяната му през следващото десетилетие. В краткосрочен план работим върху стратегията, която сме планирали. Затова не обръщам внимание на пазарни спекулации. Моята работа е да осигуря най-добрата програма, най-добрите новини.
В лицето на MTG имам изключително лоялен партньор и собственик. Ако нещо се случи някой ден, съм сигурен, че ще ми кажат.
- Вярно ли е, че за тази сделка сте търсили финансиране от две банки - "Сосиете женерал" и Булбанк? Твърди се, че това ще е първото обединение на чужди банки за финансиране на медийна сделка.
- Не знам откъде е тази информация, но медията ни, както и MTG, има отношение с всички банки през последните 10 години. Споменахте две банки, аз няма да допълвам, за да не разстройвам останалите, но всички те са част от глобалните банкови отношения, които имат много компании по света.
- Значи те не са свързани с евентуалната сделка за NOVA?
- Първо, няма евентуална сделка, това е спекулация, нека това да е ясно. И второ - банките - аз съм бивш банкер, знаете, не се интересуват дали компанията е медийна, за производство или нещо друго, а от парични потоци и възвръщаемост на кредитите. Погледнете всички световни медийни компании - те работят с банкови обединения, които им заемат пари и така им помагат да растат.
Тук някой казва нещо на местно ниво и никой не се опитва да провери истина ли е.
- Информацията, че MTG продава NOVA, се появи по времето, когато компанията продаде чешкия си канал Prima, както и балтийските си телевизии. Същевременно шведската компания обяви, че ще се занимава предимно с дигиталния си бизнес.
- MTG представя инвестициите си на всяко тримесечие на сайта си. Който си направи труда да ги прегледа, ще види, че сме много различна част от бизнеса на MTG. "Нова Броудкастинг груп" има дигитално подразделение, което е много голямо и се разраства много бързо. А и намеренията ни са да продължим да придобиваме още дигитални бизнеси. В днешно време няма как да съдите за стратегията на една компания по географски признак. Никой не си казва: "Няма да работя в този регион".
Вземете например "Наспърс" (глобална компания в интернет), която наскоро продаде своята компания в Полша - "Алегро", изградена по подобие на ebay, за 3 млрд. долара. В България обаче не се обсъжда, че "Наспърс" напуска региона, защо се обсъжда за нас.
Напълно е възможно вече да произвеждаш нещо в България и да го продаваш на много места навън. Например сайта ни Broshura.bg вече е и в 18 други държави. Днес имаме повече от 200 души, които работят в дигиталните ни подразделения, а през 2012 г., когато аз дойдох, започнахме с 4-ма.
- Защо толкова усилено развивате дигиталните си медии и сайтове?
- Преди години имаше 3-4 големи вестника и 2 големи телевизии примерно. Тогава рекламодателите се обръщаха към тях. Докато с дигиталните медии се появиха и конкуренти - само да спомена "Фейсбук", "Гугъл", "Снапчат", "Инстаграм".
По този начин пазарният дял, който си имал с вестника или телевизията, вече е атакуван от новите дигитални играчи. Затова трябва постоянно да растеш, да не изоставаш в своята сфера, което се и опитваме да правим.
Наскоро на конференция в Германия за дигиталните медии, на която бях, беше съобщено, че понякога сайтовете трябва да съберат 7 пъти повече посещения, отколкото е тиражът на вестника, за да получат същия приход от реклама, който им носи и вестникът. Това показва, че трябва да имаш 7 пъти повече читатели, отколкото си имал, за да получиш същите пари.
- Това е световна тенденция, не важи само за България, нали?
- Да, а добрата новина за нас е, че този тренд идва по-бавно в България, отколкото в Скандинавия примерно или в Америка, или в Азия.
Моята прогноза е, че телевизията ще остане като медия. Всеки ден средно 3,3 млн. хора включват NOVA - по някое време, за някое предаване. Както се вижда, размерът на телевизията като масова медия все още е недостижим -10-15 пъти над дигиталните медии.
Точно това му трябва на рекламодателя. За да направи един бранд разпознаваем, има нужда от достъп до много широка аудитория и телевизията върши чудесна работа за тази цел. Затова все още е номер едно сред медиите в света. Показват го и проучванията.
Следващият етап в рекламата е по-задълбочен - как да накараш потребителя да купи един продукт. Тук вече стават важни дигиталните медии като "Фейсбук" и "Гугъл". Достъпът във "Фейсбук" е индивидуален, там знаят твоята идентичност, тъй като всеки човек си има профил.
- Вие имате ли "Фейсбук"?
- Не, защото предпочитам да се обадя на приятелите си лично, а не през "Фейсбук".
Но за рекламодателите "Фейсбук" им дава идентичността на човека, а "Гугъл" им осигурява намерението му, тъй като това е търсачката, в която намираш нова кола или нова козметика. Но тези дигитални медии все още не могат да осигурят масовост.
Като телевизия ние имаме масовия обхват, а като медийна и дигитална компания осигуряваме намерение и идентичност. Последната тенденция, която наблюдаваме и която ни се струва много добра за производителите на съдържание и за тв компаниите, е, че брандовете все повече се интересуват от съдържанието, до което се появява тяхната реклама.
- NOVA има много успешни предавания, които направиха и своите продуценти доста заможни. Каква е рецептата?
- Ако са станали заможни, значи трябва да преразгледаме цените. Шегувам се.
Това, в което съм добър, е, че гледам определени неща, виждам, че работят и се опитвам да ги пренеса и тук. Ето например "София ден и нощ" - видяхме го в други страни и го направихме. Феновете му са предимно младата аудитория, която се опитваме да запазим, все пак това е нашето бъдеще.
Същото е и с ключовите ни формати "X Фактор", "ВИП Брадър". Взехме ги и ги дадохме на най-добрите продуценти. "Като две капки вода" съществува на много места, но тук изданието е специално най-вече заради водещите си Рачков и Зуека. Те му придават особен чар, незаменими са.
Осъзнахме също, че трябва да сме много силни в местните продукции. Търсенето им ни отне 1-2 години работа. Няколко пъти си ме питала кога ще снимаме български сериал и аз все ти казвах, че не сме готови. Исках да стартираме с много добър продукт, а не да заснемем нещо половинчато и след първите две серии никой да не го гледа.
Ето така започнахме с "Откраднат живот". Третият му сезон е с по-високи резултати от втория. Ще има и четвърти, тъй като ми се струва, че хората искат да видят как ще продължи тази история. Имаме страхотен сценарий за четвъртия сезон.
- Какво ще се случи в него?
- Ще ви хареса. Зрителите искат да гледат качествени български продукции и аз имам куража да им ги дам.
- Нещо съвсем ново ще има ли?
- Да, започваме нов криминален сериал - "Дяволското гърло". Засега ще запазим сюжета в тайна.
- Кой ще го прави?
- Милошев (Евтим, който е продуцент и на "Откраднат живот" - б.а.). Мотото ни е: "Даваме на нашите зрители това, което харесват." Вярвам, че сериалите са много важни. Чрез тях развиваш инфраструктура по отношение на сценаристи, продуценти, актьори и други и по-нататък с тях можеш да правиш и по-големи неща.
Освен сериалите киното също е много важно. Знаете, че започнахме да разпространяваме чужди филми, а вече и български. Последният, който пуснахме, е "Бензин". Гледах го ден след като бях видял "Бързи и яростни" 8. Честно казано, повече ми хареса втората вечер. "Бензин" беше по-добър.
- Това означава ли, че ще продължите да разпространявате български филми?
- Да, да. Следващият е "Вездесъщият", чиято премиера ще е през октомври. Преди това пуснахме "Воевода" на Зорница София. Впрочем него го трансформирахме в минисериал от 3 части
- Вашите близнаци вкъщи какво гледат?
- Всичко. Гледат телевизия, когато ги мързи, тъй като им харесва предвидимостта на програмата. Също и Vbox7, Nova Play, имат и Netflix, за да упражняват английския си, гледат и "Ютюб". Но съм забелязал, че гледат само качествено съдържание.
И това, което гледат, е добра новина за мен. Спомням си, че по-големите ми деца непрекъснато гледаха смешни и глупави клипчета в "Ютюб". Сега новите млади търсят качеството и правят разлика между професионалното заснемане и онези кадри, щракнати с телефон и с трепереща ръка. Когато имаш нещо, заснето на HD, и се разбира какво говорят героите, по дефиниция ще избереш него. Това е добре за нас, телевизиите. А от друга страна, е добре и за самия мен, тъй като знам децата какво гледат.
- Най-важното нещо в една политематична телевизия все пак си остават новините. Новините на NOVA станаха доста добри напоследък, какво променихте в тях?
- Когато дойдох тук, нямаше как да направя всичко наведнъж. Така че започнах с новините през 2013-а - взех най-добрите кадри от хората, които работеха тук, и най-добрите, които можех да наема отвън. Познавате Дарина (Сарелска, шеф на "Новини и актуални предавания" - б.а.), която е много силен и добър ръководител, както и другите известни новинари. Имаме и много добри млади репортери, които са обучени да работят честно и обективно. Това е много важно. Главната ми цел е не само да информираме, но да го правим балансирано. Не правим едностранчиви неща, винаги търсим другата гледна точка. Няма значение кой кого харесва, ние винаги се опитваме да сме балансирани в максимална степен.
И това не е лесна работа. Знаете какво се случи преди два месеца. Всеки, който по някаква причина загуби работата си, твърди, че това е станало заради цензура.
- Имаше ли цензура спрямо Васил Иванов? Доколкото разбирам, говорите за него.
- Познавам Дарина много добре. Никога, никога тя не би цензурирала когото и да е. Ако си шеф на новините, получаваш по 30-40 предложения с теми на ден. И трябва да прецениш дали са добре подготвени, дали темата е проучена достатъчно, дали не е маловажна, дали има различни гледни точки. Това не е цензура, а просто всекидневната работа във всеки нюзрум.
Новините и актуалните програми са изключително важни за телевизията. Точно затова имаме и мониторинг върху тях всяка седмица. Получавам го, пращам го и на MTG. Правим го, за да сме сигурни дали сме достатъчно балансирани, дали представяме фактите обективно.
Същевременно резултатите ни са много добри. Новините в 19 ч. са лидери по гледаемост вече две години. За новините в 22 ч. в момента дори нямаме конкурент, така че е по-лесно. Сутрешният ни блок също е много гледан.
Добре е да имаш силен конкурент на пазара, тъй като той винаги те тика напред.
Да бъдем номер 1, е голямо постижение за NOVA и сме номер 1 вече две години. Имам намерение да останем на това място.
- Ръстът в рекламата показател ли е за икономиката ни? Как ще коментирате увеличената реклама в медиите?
- През 2012-2014 г. ние имахме определен пазарен дял от гърнето с парите, които оставаха едни и същи през това време. 2015-2016 г. бяха първите години, когато усетихме растеж и това продължава през 2017-а. Причината е, че според макроикономическите показатели страната вече има 3% растеж. Вижда се и през рекламодателите, които започнаха да инвестират повече. Телевизията е много добър индикатор за това.
За първи път положението в страната се подобрява, както впрочем има стабилизация и в международен план. Гледах срещата на Макрон и Бойко Борисов в Елисейския дворец. Направи ми добро впечатление уважението, с което нашият премиер беше посрещнат
Макрон е фантастичен, аз гласувах за него. Той е млад, енергичен, надявам се, че ще направи много добри неща за Европа. Да, България е в периферията на ЕС, но пък има много важна роля в него. Нямам търпение да дойде януари 2018-а, когато България ще поеме за първи път председателството на Съвета на Европейския съюз.
Дидие Щосел а изпълнителен директор и заместник-председател на Борда на директорите на "Нова Броудкастинг груп". Има магистърска степен по бизнес администрация от INSEAD, магистърска инженерна степен ENSTA и магистърска степен по управление на институциите в ЕС от Ecole Nationale d'Administration (ENA).
Преди пристигането си в България през 2005 г. е заемал различни ръководни позиции в международни компании. Бил е и главен изпълнителен директор на "Инвестиционно банкиране" към HSBC.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!