Парламентът прие на първо четене законопроекта за Националната служба за охрана (НСО) с 83 гласа "за", трима "против" и 31 въздържали се.
Този закон запълва съществувалата повече от 20 години празнота в уредбата на дейността по осъществяване на охранителна дейност в интерес на националната сигурност на България.
НСО остава на подчинение на президента, който ще назначава и освобождава началника й съгласувано с Министерския съвет и ще утвърждава структурата и числения състав.
В законопроекта се регламентират правомощията, принципите и дейността на НСО, статутът на нейните служители, взаимодействието с други държавни органи и организации, отчетността и контролът върху службата.
Предвижда се да се запази военният статут на служителите. Изрично е посочено, че офицерите и сержантите от НСО нямат полицейски правомощия.
Изброени са длъжностните лица, които имат право на охрана, както и видовете охрана, които се предоставят на територията на страната и извън нея, а също в мирно и военно време.
Регламентирана е и възможността за осъществяване на охрана на задгранични представителства на България.
Зам.-министърът на вътрешните работи Веселин Вучков посочи, че най-важното в законопроекта са разписаните правомощия на офицерите и сержантите на НСО.
От това, което се случи през последните дни, трябва да направим извода, че някои правомощия може и трябва да се повишат, коментира той по повод нападението над Ахмед Доган в събота.
Вучков каза, че служителите на НСО ще могат да използват и белезници, както поиска вчера шефън на НСО ген. Тодор Коджейков.
Не става въпрос за класическото правомощие на полицейските служители да задържат за 24 часа, посочи зам.-министърът и уточни, че става въпрос за задържане на извършител и след медицински преглед предаването му на полицейски орган.
Вучков каза, че служителите на НСО ще могат да използват оръжие при абсолютна необходимост и да задържат лица, но при определени условия.
Четин Казак от ДПС посочи, че е добре да се помисли за ясно дефиниране като задължение на НСО на охраната на национални форуми на парламентарно представени политически сили, за да се избегнат подобни случаи, като този на конференцията на ДПС.
Според него е необходимо да се гарантира ефективен външен контрол върху НСО. Казак поиска и прозрачни критерии за подбор на охранители в НСО, за да няма съмнения за дискриминация на етническа и религиозна основа.
"Защо НСО трябва да извършва транспортни услуги за президентската администрация, за конституционните съдии, да пази кмета на София, а в същото време - от функцията му отпада охраната на българския патриарх, когато го изберем? Трябва да се ограничат някои от транспортните функции на службата. Разрешават се твърде големи права на служителите, които често ги превишават", каза Венцислав Лаков от "Атака".
Друго, което притеснява в закона е, че се разрешават прекалено големи правомощия на държавните охранители при специалния режим на движение, допълни Лаков и даде пример, че те ще могат да спират превозно средства с огнестрелно оръжие. Според него е необходимо сериозно доработване на текстовете.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!