П арламентът изслушва министъра на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков относно процеса на енергийно обновяване на жилищния сграден фонд в страната.
Председателят на Народното събрание Росен Желязков съобщи, че министърът на енергетиката Румен Радев не може да участва в изслушването във връзка с отсъствието му от страната. Поканили сме Ивайло Алексиев, изпълнителен директор на Агенцията за устойчиво енергийно развитие, посочи той.
Изслушването за санирането на жилищния фонд беше включено в програмата на парламента по предложение на левицата. В началото Борислав Гуцанов ("БСП за България") коментира, че тази изключително важна програма е опорочена с корупционни практики. Той попита защо има толкова жалби от общините и защо в едни общини има един блок, а в други всичко, което е подадено, е подкрепено.
В рамките на кандидатстването са получени 3068 проектни предложения на обща стойност 3,972 млрд. лв. или 4 пъти над предполагаемия ресурс. Класирани са 756 многофамилни жилищни сгради в 102 общини от общо подадени 3068 проектни предложения от 152 общини.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков съобщи в отговор на депутатски въпрос по време на изслушване в парламента, че с министъра на финансите е уточнено ангажирането на Българската банка за развитие за предоставяне на дългосрочни безлихвени заеми, гарантирани от държавата и предоставяни през общинските администрации на гражданите по втория етап от санирането на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост. Той не даде повече подробности, като посочи, че яснота по механизма ще има следващата седмица. По думите му подобна възможност ще е насочена към всички крайни бенефициенти. Самоучастието по този етап на програмата е 20 на сто.
Цеков напомни, че 5100 лева е средната стойност на самоучастието при санирането за апартамент от 60 квадратни метра. Към вчерашна дата са подадени 58 проектни предложения по етап 2 на програмата за около 14 млн. лева, като кандидатите са преди всичко по-малки сгради – до 1000 квадратни метра, където постигането на съгласие е по-лесно, допълни министърът. Той изтъкна, че според експерти на ведомството вторият етап от програмата до голяма степен ще бъде изпълнен и добави, че той споделя тази прогноза. Сред аргументите за позитивните си очаквания министърът открои активността на доста общини като водещи партньори в подкрепа на процеса чрез договори с гарантиран резултат с ЕСКО компании и с участието на ЕРП-тата или чрез структурирането на някаква форма на общински инструменти, за да подпомогнат гражданите.
По първия етап на програмата министърът повтори казаното вчера по време на изслушването му в ресорната парламентарна комисия, че има много жалби, като много малко от тях са конкретни в оспорванията си на достоверността на енергийните сертификати, необходими за класирането по програмата. Предвид това, на този етап не сме сезирали Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) за масова проверка, която не е целесъобразна при нивото на настоящите жалби и практически не е възможно да бъде направена, каза министърът. Той заяви, че ако програмата бъде поставена като заложник на подобна проверка, това би означавало отказ от нея. На този етап считам, че няма достатъчно данни, които да показват, че тя е опорочена до степен, че да бъде прекратена, каза Цеков.
Същевременно той увери депутатите, че при всеки конкретен случай, при който се констатират неверни данни в енергийните сертификати след проверка на АУЕР или от Европейската прокуратура, договорите с бенефициентите ще бъдат прекратени и ще се изисква пълно възстановяване на средства.
Министърът напомни, че всички енергийни сертификати и обследвания са публикувани в регистъра на Агенцията, освен това всеки документ по процедурата е наличен в ИСУН.
В отговор на въпрос за ролята на оценителната комисия по първия етап на програмата, министърът посочи, че се прави повторна проверка на коректността на данните, базирана на получени сигнали и жалби за евентуални технически грешки. Цеков напомни, че заявленията се подават чрез ИСУН, в тях общинската администрация въвежда данните, необходими за оценката и впоследствие те се изчисляват машинно. Оценителната комисия сравнява данните, подадени от общинската администрация с данните, вписани в енергийните сертификати или в протоколите на сдружението на собствениците. При разминавания, каквито има, и при неясноти, се осъществява кореспонденция с общинската администрация, за да се изясни кои са коректните данни.
Министърът посочи, че при пренасянето на сградите в процеса на класиране са възможни технически грешки и даде пример със сграда в София, която вместо да бъде класирана, е била отнесена към резервния списък. Поради това все още не са сме издали индивидуалните административни актове, защото се прави повторна проверка на коректността на данните, базирана на получени сигнали и жалби. Навсякъде, където има данни за допусната грешка, ние коригираме, заяви министърът.
По-късно днес е предвидено парламентът да изслуша и министъра на отбраната Тодор Тагарев относно целите и резултатите на работното му посещение в САЩ по-рано този месец. В дневния ред е първото четене на законопроекта за Българската народна банка и второто четене на промени в Закона за държавната финансова инспекция.
Заседанието на парламента започна с декларация на „Има такъв народ“ във връзка с избора на членове на Конституционния съд от квотата на Народното събрание и предложените от ГЕРБ и „Продължаваме промяната - Демократична България“ кандидатури.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!