Т ози баланс между мерките, които опазват здравето на учителите и учениците, и присъствието в клас е ключов. Това каза служебният министър на здравеопазването проф. Николай Денков пред БНР.
„Фокусът през следващия период трябва да бъдат учителите. Изненадвам се на различни призиви и дискусии, в които се залага, че трябва да подходим по определен начин – например: „Отворете всички училища“, „Никакви мерки да не се спазват“. Този тип призиви изцяло пропускат факта, че присъствено обучение не може да има без здрави учители. Нашата задача е да намерим правилния баланс между максимално присъствено обучение в училище и наличие на здрави учители. Този баланс между мерките, които опазват здравето на учителите и учениците, и присъствието в клас е ключов“, заяви Денков.
Той подчерта, че насоките, които описват всички възможни сценарий за учебната година и за настъпващата COVID вълна, предизвикват голям обем от емоции сред обществото, от които е важно да се освободим.
Как ще започне учебната година
„Насоките предизвикват много емоции сред родители, учители и обществеността изцяло. За съжаление моментът съвпада и с предизборната борба и с върха на COVID вълната. Много е важно в подхода да се освободим от всякакви емоции и с хладен разум да потърсим най-доброто решение. Насоките почиват на доста различна философия спрямо тези от предишната година. Те дават възможност за локално решение според конкретната ситуации в дадено училище, град, населено място. Ще се опитаме максимално да използваме гъвкавостта, която дава този нов подход”, поясни министър Денков.
Той посочи, че идеята на насоките е да дадат опорни точки на училищните директори.
„Идеята на насоките е да им дадат опорните точки, които да позволяват да вземат решения спрямо конкретната ситуация. Ние не сме ги оставили сами да се давят в дълбоката вода. Казали сме, че трябва да се мине към електронно обучение, ако имат определен процент заразени ученици, ако нямат достатъчно учители. Казали сме: „Независимо от ситуацията около вас, ако вие сте с малък брой заоблели, ако в съответното населено място няма висок процент болни, вие бихте могли да продължите в рамките на тези насоки“, коментира проф. Денков.
Ще бъдат ли тествани учениците срещу COVID-19
Според него средствата, които са нужни за изпълняване на разписаните препоръки за хигиенно-санитарни норми не са ключов въпрос в момента.
„Това не са ключовите въпроси в насоките, които трябва да обсъждаме през следващата седмици. Тази част от насоките до голяма степен преповтаря изисквания, които са били и миналата годна. Ключовите въпроси, които трябва да бъдат обсъдени преди началото на учебната година, са свързани с носенето на маските, в кои случаи, за кои възрастови групи, въпроса за тестването, кога да се преминава към електронно обучение. Това с истинските въпроси и ние ще използваме следващата седмица, за да продължим тази дискусия“, заяви Николай Денков.
По думите му квалификационните курсове за работа в електронна среда не са престанали през летния период.
„По линия на иновативните училища, по линия на практиките, които развиват учителите има доста богат електронен ресурс, който може да се използва не само през летния период, но и през учебната година включително. Желателно е да се използва преди 15 септември. Това, което правим с колегите в момента, е да допълним Националната електронна библиотека за ресурси с набор от добри практики, които са натрупани през миналата година и подготвени като материали през лятото за да могат учителите да ги видят и използват още преди 15 септември. Този процес е задвижен. Надявам се до една седмица да имаме пълната връзка между наличните ресурси, така че колегите от цялата страна да могат да ги използват“, обясни той.
Как ще работят училищата при нова вълна от COVID-19
Денков добави, че ще бъдат закупени електронни устройства, ако липсват такива.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!