Т ова ще бъде един от основните ни приоритети оттук нататък, заяви премиерът Николай Денков по време на днешната церемония по първа копка, дала началото на изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“.
„През последните седем-осем години няколко пъти съм идвал в Русе, винаги във връзка с русенския университет и академичното развитие на града. Това, което правеше впечатление и продължава да прави, е амбицията на Русе, както в миналото е бил един от водещите градове в България, отново да бъде такъв. Не сме забравили и за ролята на Русе за първите стъпки към демокрацията в края на 80-те години. За да може това да се случи, трябва да нямаме усещането, че Русе е някъде на края на България“, посочи премиерът.
Започва изграждането на АМ „Русе - Велико Търново“
„Преди месец и половина направихме среща с премиерите на Гърция и Румъния в Евксиноград, за да обсъждаме как да развием коридорите от юг към север. Сложихме едни карти, погледнахме ги и Русе беше в центъра на тези карти. Русе е центъра на магистралите, които искаме да развием от пристанищата на Егейско море нагоре към Румъния, към Молдова, към Украйна“, допълни още министър-председателят.
Денков увери, че изграждането на този обект ще е от полза на всички, а не само за русенци.
Автомагистралата „Русе – Велико Търново“ е абсолютно реална, проектите са почти изготвени. Това заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие Андрей Цеков.
„За осемкилометровият участък, който днес откриваме, проектът е одобрен, издадено е разрешение за строеж. Средства в бюджета са предвидени“, посочи той. Министърът припомни, че се разчита и на финансиране по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
На въпрос кога ще започне реалното строителство след днешната символична първа копка, министърът отговори, че това може да стане още утре.
„Въпрос на организация от страна на строителя. Сроковете са фиксирани. Ако времето е меко и хубаво като сега, няма никаква пречка да се изпълняват земни работи. Ако паднат снегове, ще се поднови през пролетта“, каза още министърът.
Той допълни, че в началото на следващата година ще бъде обявена обществената поръчка и за третия участък от Бяла до Дебелец.
„Паралелно с това възлагаме и проектиране на продължението на магистралата от Велико Търново до магистрала „Марица“, а оттам вече със скоростни пътища към граничен пункт „Лесово“ и граничен пункт „Маказа“. Това предстои догодина като проектиране“, посочи министър Цеков.
На въпрос кога ще е готова магистралата Цеков отговори, че срокът е пет години след издаването на разрешенията за строеж.
Проектното трасе на автомагистралата е с обща дължина 132,84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. Изграждането ѝ ще започне в 7,9-километрова отсечка, която е в землището на община Ценово, област Русе. За нея има готов технически проект, завършени отчуждения и издадено разрешение за строеж. За останалата част от автомагистралата продължава изготвянето на техническите проекти и теренното обезпечаване на трасето.
Премиерът коментира и темата за бюджета. Очаквам държавният бюджет да бъде приет навреме и да е балансиран - такъв, какъвто е подготвен, коментира Денков.
Денков: Изграждането на магистралата „Русе - Велико Търново“ е основен приоритет
По думите му съвсем нормално е, когато се обсъжда бюджетът, да има различни предложения.
"Разбира се, нормално е при обсъжданията да има различни дискусии, но бюджетът е добре подготвен, така че не очаквам особени проблеми", каза премиерът.
НС прие проектобюджета на ДОО на първо четене
По повод на споровете в Народното събрание, свързани със здравната каса, Денков коментира, че "правителството си гледа работата и си изпълнява програмата".
"Както и друг път съм казвал, ако има спорове, те са в Народното събрание. Така че питайте ги тях какво толкова ги притеснява. Ние си гледаме работата", заяви премиерът.
На първо четене: Приеха бюджета на НЗОК за 2024 г.
Изпълнител на проектирането и строително-монтажните работи на участък 2 Обхода на Бяла, с дължина 35,4 км, на който ще бъде направена първата копка, е ДЗЗД "АМ Русе Търново". Стойността на договора е 660 425 563,84 лв. без ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Лидер Консулт". Стойността на договора е 10 823 936,25 лв. без ДДС. Проектът за изграждането на лот 1 и 2 от АМ "Русе - Велико Търново" от Русе до Бяла (от 0+400 до км 40+640) и за Обхода на Бяла /от км 40+640 до км 76+040/, е включен в програма "Транспортна свързаност" 2021-2027.
Автомагистралата "Русе - Велико Търново" ще започва от Русе и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя в посока прохода "Шипка" и Прохода на Републиката. Трасето е с автомагистрален габарит с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може гражданите от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана.
На церемонията по първа копка на обекта, провела се в близост до пътя Бяла – Ценово, присъстваха още министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков, заместник-председателят на Народното събрание Росица Кирова, членът на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Десислава Паунова, областните управители на Русе и Велико Търново - Данаил Ковачев и Ивайло Здравков, народни представители, кметове от региона, представители на строителя и надзора.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!