А ко се върне безплатното обучение за водачи на моторни превозни средства от категория C в професионалните средни училища, транспортният бранш у нас може да отбележи до 30% ръст в следващите няколко години, прогнозира една от бързоразвиващите се фирми в сектора, „Ем Джи 05”.
Липсата на шофьори е основна спирачка за развитието на товарния транспорт, алармират от там.
В България има над 65 000 регистрирани камиони. Минимум 5000 човека се търсят за професията, а 84% от превозвачите са на мнение, че недостигът на шофьори е най-големият им проблем, сочат данните на Съюза на международните превозвачи.
Една от основните причини за недостига на кадри е, че средната възраст на професионалните водачи е много висока, около 50 години. Въпреки че работата е гарантирана, а средната заплата в бранша е 3000 лева, малко са младите хора, които проявяват интерес към професията.
Главната причина е голямата инвестиция на време и пари, която трябва да направят, за да започнат. Цената на необходимите шофьорски курсове, категория B, категория C и категория CE, е около 2400 лв., като задължително се изисква стаж от една година между последните две обучения.
Обучението за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., самата карта струва 80 лв. Допълнително трябва да се изкара и дигитална карта (за тахограф) и психотест, което струва още около 200 лв, и други разходи. Така първоначалната инвестиция, която трябва да направи един млад човек, е минимум 3500 лева. Освен това курсовете изискват време и трудно могат да се съчетаят с работа.
„Едно от решенията на проблема е да се въведе безплатно обучение за категория C и С+Е в професионалното средно образование, така че един млад човек да може директно да започне да работи и да трупа стаж”, смятат от „Ем Джи 05”. „Това ще доведе до тласък на целия бранш нагоре. В Унгария, например, Министърът на транспорта постигна връщане на този курс в училищата”.
Допълнително обучение е необходимо и за работа със сложните транспортни документи. То най-често се осигурява безплатно от самите транспортни фирми.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!