Ч астично бедствено положение е обявено в oбщина Каварна заради заседналия на 20 септември кораб "Вера Су".
Според съобщението от общината, заповедта на кмета е и предвид съществуваща опасност от загуба на човешки живот и/или увреждане здравето на екипажа и/или предотвратяване настъпване на значителни неблагоприятни последици за околната среда, свързани със замърсяване на околната среда, пише DarikNews.bg
Частичното бедствено положение влиза в сила от 17:00 часа и се въвежда за срок от 7 дни
на територията на община Каварна, с. Камен Бряг, местност Яйлата, при граници: Национален архeологически резерват (НАР) "Яйлата" и защитена местност Яйлата, попадаща в границите на защитена зона "комплекс Калиакра" и защитена зона "Калиакра".
Със заповедта се определят следните мерки за овладяване на бедствието:
1. Предприемане на превантивни мерки за извеждане на екипажа на м/к „Vera Su” при поискване от капитана на кораба
2. При необходимост подсигуряване на медицинска помощ.
3. Обезпечаване на карантинираните лица с подслон и храна
4. Организиране и изпълнение на превантивни мерки за недопускане замърсяване на околната среда в района на НАР "Яйлата" и защитена местност "Яйлата". Прекратява се достъпът до НАР "Яйлата" с изключение на лицата, свързани с изпълнение на мерките.
Междувременно служебните министри на екологията, транспорта, земеделието и отбраната - Асен Личев, проф. д-р Христо Бозуков, Георги Тодоров, Георги Панайотов, зам.-министърът на вътрешните работи Енчо Мирчев и директорът на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" главен комисар Николай Николов
проведоха експертната среща в МВР
под председателството на вицепремиера и министър на вътрешните работи Бойко Рашков заради заседналия кораб с опасен товар край Камен бряг.
С цел намаляване на потенциалните рискове и освобождаването на плавателния съд е създаден координационен щаб в областната управа в град Добрич и е изготвен план за действие.
Набелязани са и конкретни мерки за изпълнение:
непрекъснато наблюдение с дронове на обстановката през светлата част на денонощието, при необходимост готовност за извеждане на екипажа до 30 минути, при успокояване на вятъра и вълнението/ което към 13.30 часа днес е било 4 бала на вълнението и вятъра/ - предприемане на действия за разтоварване на кораба и издърпването му в дълбоки води навътре в морето.
Обсъдиха и най-неотложните действия:
укрепване на кораба с допълнителни котви, за да се предотврати увреждането му в скалната маса; непрекъснат териториален мониторинг в радиус от 1 км около плавателния съд, както и ежедневно наблюдение на състава на морската вода в района.
Резултатът от предприетите в сряда облитания на района с хеликоптер и наблюденията на заместник-командира на ВВС в търсене на възможност за разтоварване на кораба по въздух е, че предвид скалистия релеф на брега подобен подход не е безопасен и е рискован. В процес на изготвяне е план за безопасно извеждане на кораба с наличните ресурси, като същевременно се водят и разговори с три компании за морско спасяване.
По-рано днес министърът на околната среда и водите Асен Личев заяви, че
ще сезира прокуратурата за заседналия край Камен бряг кораб.
Той е поръчал на служителите във ведомството да подготвят писмо с искане за разследване срещу "Морска администрация" по раздел "Престъпление срещу околната среда" от Наказателния кодекс.
"Бяхме изправени пред две кризи – административна и екологична. Недопустимо е страна членка на ЕС да допусне кораб, който видимо отива към брега, натоварен с насипен карбонит, забранен от ЕС да се превозва в този вид, да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и защитената зона "Яйлата". Неслучайно ги ползвам като мотив, за да ги дам на прокуратурата за разследване", заяви министърът.
"От екологична гледна точка - основният риск за средата е преодолян, защото горивото от кораба е източено", увери Личев.
"За мен преломните моменти бяха два – на 26 септември, когато ми изтече търпението към бездействието на компетентните органи да се занимават с ликвидация и на 27-и през нощта, когато видях как самата "Морска администрация" действа по нелеп начин. В резултат на това наложих и принудителна мярка, с която спрях операцията по разтоварването", добави Личев.
Експерти от МОСВ тестват водата край кораба ежедневно. Пробите от 29 септември показват, че концентрациите на амониев нитрат са с 1,6 пъти по-високи в сравнение с тези от 25 септември. Личев посочи, че оттук нататък служителите на МОСВ ще се грижат за това да не се уврежда околната среда и да не се вреди на здравето на хората.
От "Морска администрация" не са спазили плана за разтоварване на кораба. Било е планирано товарът да се разтовари в автоматично съоръжение за пълнене на чували по един тон директно на борда. Осигурени са две баржи. Тези чували е трябвало да се пренесат чрез кран, а между баржите и кораба е трябвало да бъде опънато платнище. От "Морска администрация" самоволно са решили да променят плана, а като причина са посочили, че съоръжението за пълнене на чували е било повредено. Според Личев Агенцията е оставена без оборудване.
Също стана ясно, че екипажът на товарния кораб "Вера Су" ще бъде разпитан от разследващите,
когато бъде свален на брега. Това съобщи на БТА окръжният прокурор на Добрич Радослав Бухчев.
Дали това ще стане в близките дни, зависи от действията на "Морска администрация" и Гранична полиция, а също и ако метеорологичните условия позволят. Моряците ще преминат здравен контрол и е възможно да бъдат карантинирани, каза окръжният прокурор. Бухчев добави, че ще бъдат иззети и корабните документи, за да се съберат пълни данни по разследването за инцидента.
Екипажът се състои от деветима души - граждани на Азербайджан и Турция.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!