Б ългарските ученици имат желание и мотивация да решават проблеми в екип, но уменията им са под средните. Това показват резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците PISA модул „Решаване на проблеми в сътрудничество“ за 2015 г.
Този модул на програмата оценява дали учениците умеят ефективно да участват в дейности за решаване на проблем съвместно с един или повече партньори, като споделят знания, умения, разбирания и усилия за постигане на определен резултат. В този модул участват 51 държави и региони, сред които и България.
Стаматов: Българчетата са неграмотни заради „Фейсбук”
Българските ученици на евродъното по четене
500 точки е средният резултат на държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Най-много точки имат учениците в Сингапур – 561 точки. На второ място е Япония с 552 точки.
България е сред 25 държави, които имат под средния резултат,
като резултатът на българските ученици е 444 точки. В модула са участвали над 6000 български деветокласници през 2015 г., като индивидуалният резултат на учениците варира от 316 до 570 точки.
49% от българските ученици (28% в ОИСР) могат да се справят само с най-елементарните задачи за решаване на проблеми, които включват преди всичко способност да следват предварително разработен план. 49% от учениците се справят със средно трудните задачи.
Само 2% от българските ученици решават най-сложните задачи.
Светла Петрова – началник на отдела „Анализи и международни изследвания“ в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН коментира: „Държавите с висок резултат на основните модули на PISA – четене, математика и природни науки, постигат висок резултат и на модула за решаване на проблеми в сътрудничество.
Това означава, че образователните системи, които успяват да адаптират учебните си програми и преподавателските си методи към развиване на умения за мислене и за решаване на проблеми, и акцентират върху обучението с проекти и чрез изледователския подход, показват високи резултати във всички области на PISA“.
Тя отбеляза, че
PISA не измерва знанията на учениците, усвоени в училище, а проследява как се използват тези знания и какви са уменията за мислене на учениците.
Изследването показва, че във всички държави и региони момичетата се справят по-добре от момчетата при решаването на иновативния модул за сътрудничество.
„Данните показват, че българските момичета, участвали в модула, имат по-голяма готовност за сътрудничество, както и по-високо ценят отношенията си с роднини, връстници и приятели, отколкото момчетата. Но момчетата ни проявяват по-голяма готовност да работят в екип в сравнение с момичетата“, коментира още Светла Петрова.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!