Постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични нужди онлайн.
Това показват данни от изследване на Националния статистически институт (НСИ) за използване на интернет от домакинствата и лицата за 2012 г.
За последните 12 месеца преди провеждането на интервюто 9,2% от хората на възраст между 16 и 74 години са направили онлайн покупки, което е с 2,5 процентни пункта повече спрямо предходния период.
Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 63,6% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули.
На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (31,3%) и покупките на книги, списания, вестници или електронни материали за обучение - 25,9%.
През 2012 г. 50,9% от домакинства в България имат достъп до интернет в домовете си,
като е отбелязан растеж от 5,9 процентни пункта спрямо предходната година. Анкетирани са 3898 обикновени домакинства и 8252 лица на възраст 16-74 навършени години.
С висок ръст се отличава и показателят за широколентовия достъп, при който е регистрирано увеличение от 11 процентни пункта спрямо предходната година, и достига 50,8% за 2012 г., т.е. почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка.
За петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е удвоил, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30,1 процентни пункта.
Най-много домакинства имат интернет у дома в Югозападна България - 59,3%, към който принадлежи и столицата. По този показател сериозно изостава Северозападния район, където едва 38,2% имат достъп до интернет.
През 2012 г. повече от половината (50,3%) от населението на възраст 16-74 навършени години използва редовно интернет.
Най-активните потребители в мрежата са младежите между 16 и 24 години, като 81,3% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
85,3% от хората с високо образование използват редовно глобалната мрежа, при само 19% от хората с основно или по-ниско образование.
При ползването на глобалната мрежа от лицата за взаимодействие с публичната администрация и местното самоуправление, се наблюдава положителна тенденция на растеж – увеличение от 1,2 процентни пункта в сравнение с предходната година.
Запазва се тенденцията на растеж на дела на фирмите, които имат достъп до интернет, както и тези, които поддържат сайт,
за да подобрят своята бизнес среда, отчита още националната статистика. През януари 2012 г. делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 87,4%, или с 0,5 процентни пункта повече в сравнение с януари предходната година.
Значително се подобряват видът и скоростта на използваната връзка - 76,2%, от предприятията използват фиксирана широколентова връзка, което е със 7,7 процентни пункта повече в сравнение с 2011 г., а почти половината фирми (48,8%) поддържат своя уебстраница или уебсайт.
Информационните технологии са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети, 98,3% от които имат достъп до интернет, докато в малките предприятия (10-49 заети) този относителен дял е 85,7%.
През януари 2012 г. всеки четвърти зает (26,7%) използва компютър поне веднъж седмично за изпълнение на своите служебни задължения, а за 22,5% от заетите е осигурен достъп до интернет, като в сравнение с предходната година се наблюдава увеличение съответно с 0.9 и 1,1 процентни пункта.
При малките предприятия (с 10-49 заети) се наблюдава най-висок относителен дял на заетите, използващи компютри (28,7%), докато при големите предприятия (с 250 и повече заети) най-висок е делът на заетите, използващи интернет - 24,8%.
От предприятията, използващи интернет, 82,7% са получили информация от органите на публичната администрация, или с 3,2 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Повишава се и делът на предприятията, използващи възможността за изтегляне на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.) по електронен път, като за последната година 88,8% от тях са се възползвали от тази услуга.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!