П равителството одобри българската позиция за сезиране на Съда на ЕС за отмяна на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство, предвидена в Пакета за Мобилност I, съобщиха от МС.
На 23 октомври 2020 г. България е подала три жалби пред Съда на Европейския съюз за завеждане на дела по всеки един от законодателните актове от Пакета за мобилност I. Заведени са дела относно отмяната, частично или в цялост, на трите законодателни акта от Пакета Мобилност I.
Една от жалбите е свързана с отмяна на разпоредбата за връщането на превозното средство, както и на разпоредбата относно периода на почивка между каботажните превози.
Българската страна положи максимални усилия да убеди ЕК да представи законодателно предложение, което да предвижда пълно заличаване на текста за връщане на превозното средство. Въпреки предприетите действия, подобно законодателно предложение не е представено към настоящия момент, отбелязват от правителството.
Регламент 2020/1055 предвижда разпоредбата относно задължителното връщане на превозното средство да се прилага от 21 февруари 2022 г.
С настоящия проект на позиция България отправя молба до Съда на Европейския съюз да спре изпълнението на част от новия регламент до произнасяне на Съда на Европейския съюз с окончателен акт по дело С-545/20, Република България срещу Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.
В проекта на позиция са посочени няколко довода, които доказват основателността на жалбата:
На първо място - евентуалното въвеждане в действие на мярката от февруари 2022 г. ще причини, значителни и непоправими последици за околната среда, като тяхното настъпване е с голяма степен на вероятност. Новоприетата разпоредба ще създаде условия за извършване на допълнителни транспортни курсове, което ще окаже значително отрицателно въздействие, особено върху околната среда.
България е отбелязвала многократно, че задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения в Европа, което видно е против всички усилия да се осигури устойчиво развитие на сектора.
След подаване на жалбите и внасяне на писмените защити, през февруари 2021 г. Европейската комисия публикува резултатите от възложеното от нея проучване с цел анализ на въздействието от задължителното връщане на превозното средство, което потвърди опасенията на България.
Изводи на ЕК, както и други проучвания, като например това на KPMG от 2019 г. и адаптацията му от 2020 г., дават основание на България да поиска спиране на изпълнението на мярката за задължителното връщане на превозното средство.
Второ - приемането на временната мярка би гарантирало интересите на транспортните дружества. Транспортните фирми няма да бъдат принудени да понесат огромни финансови разходи и по-специално тези, които са установени в периферни държави членки като България. Много транспортни оператори ще бъдат принудени да прекратят дейност или да се преместят, което ще окаже огромно влияние върху икономиката и жизнения стандарт в тези държави членки, включително и повишаване на безработицата.
Ще бъдат избегнати потенциални промени в наличния транспортен капацитет, които могат да доведат до повишаване на цените за някои видове транспортни операции.
В изпълнение на ангажиментите, поети от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев към българския автомобилен бранш, извършващ международен превоз на товари, правителството ще предприеме всички необходими действия за внасяне на писмена искова молба за процесуални действия по осигуряване защитата на правата и интересите на Република България пред Съда на Европейския съюз във връзка със сезирането му на основание чл.278 от Договора за функционирането на Европейския съюз относно спиране на изпълнението на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство, предвидена в Регламент 2020/1055 (Пакет Мобилност I).
А по-рано днес стана ясно, че е задействана процедура за проектиране и строителство на български специализиран кораб за търсене и спасяване.
Това заяви министърът на транспорта по време на среща с Веселин Миланов, помощник-ректор на Технически университет-Варна и кап. Андрей Станев, експерт по морски технологии в ТУ и капитан на спасителния влекач на БМФ-Варна, участвал в операцията по спасяване на кораба "Vera Su".
Министър Алексиев посочи, че плановете са строителството на кораба да се финансира със средства от Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 и проектът вече е включен в обхвата на програмата, която беше изпратена в Брюксел за одобрение. В началото на 2022 г. ще бъде обявена процедурата от ИА „Морска администрация“.
„Този кораб ще се ползва не само за спасителни операции, но и за научни изследвания и обучение на студенти“, поясни министърът.
Представителите на Технически университет-Варна, който беше активен партньор на държавата по време на спасителната акция на "Vera Su" и министър Алексиев са обсъдили изготвянето на техническо задание за проектиране на плавателното средство.
По думите на Веселин Миланов университетът има капацитет да обучава студенти в областта на аварийно-спасителната дейност. Спасителната акция ще бъде преподавана на студенти от бакалавърската и магистърска програми на Висшето военноморско училище и Техническия университет във Варна, съобщиха от Министерство на транспорта.
От академичната институция заявиха готовност за създаване на магистърска специалност „Аварийно-спасителна дейност“, където студентите ще могат да се обучават за професионални савьори.
„След успешната реализация на операцията по спасяването на "Vera Su", за която от няколко международни компании заявиха, че могат да проведат най-рано през пролетта на 2022 г., българската държава успя със собствени сили и средства да се справи. Ние бихме искали този опит да се изучава и предава на студентите в бъдеще“, заяви кап. Андрей Станев.
За целта в момента се изготвя учебен план и се монтира филм с кадри от дроновете на Европейската агенция за морска безопасност, чрез които ще може подробно да се показва на бъдещите савьори всеки етап от спасителната акция.
По време на срещата кап. Станев отправи покана към министър Алексиев за съвместна организация на национална кръгла маса, която да събере на едно място образователните институции, държавата и бизнеса.
Целта е събитието да се проведе още през месец декември.
България ще инициира иска за дело пред Съда на ЕС по Пакета Мобилност I
Росен Желязков: България ще заведе дело пред съда на ЕС
Европейският парламент окончателно одобри пакет "Мобилност", какво ще последва
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!