М инистърът на енергетиката Александър Николов днес представи включените проекти в Плана за възстановяване и устойчивост.
Той обобщи, че те са част от дългосрочна стратегия, която ще бъде представена през март.
От предишния вариант на Плана отпада изграждането на парогазова централа. Вместо това се предвижда изграждане на инсталация на батерии с мощност 6000 MWh, инфраструктура за нея и финансиране на геофизични проучвания в 6 региона за изграждане на геотермални централи. За сравнение мощността на най-голямата електроцентрала в България, АЕЦ „Козлодуй“, е малко над 2000 MW.
Сърбия ще строи гигазавод за LFP батерии
Вицепремиерът Асен Василев предложи да се проведат отделни срещи в отговорните министерства, за да се прецизират част от дейностите по проектите, включени в Плана за възстановяване и устойчивост.
Първите обществен съвети за обсъждане на Националния план за възстановяване и устойчивост се проведоха днес в Министерството на финансите. По инициатива на заместник министър-председателя по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев по време на две последователни дискусии с представители на заинтересованите страни бяха обсъдени проектите, включени в Плана, в областите „Транспорт“, „Здравеопазване“ и „Енергетика“.
Европа иска да оглави световния пазар на батерии
„Предали сме на Европейската комисия (ЕК) новите предложения по Плана за възстановяване и устойчивост. Целта на нашите дискусии е да видим къде може да има подобрения на проектите и да прегледаме реформите, които са заложени, защото по Плана не получаваме пари, докато не направим реформите“, заяви вицепремиерът Василев.
Той допълни, че срокът за одобрение от ЕК е 2-3 седмици, като подготовката на проектите може да започне предварително, защото част от тези решения даже вече са закъснели. В презентация беше дадена подробна информация за критериите за допустимост и разпределението на средствата в Плана.
От Министерството на транспорта и съобщенията представиха подготвените проекти в последната версия на Националния план. Четири от тях са свързани с модернизиране на железопътния транспорт - покупка на 42 влака за крайградските райони, 20 електрически влака за страната и 18 локомотива. Други два нови проекта са за изграждане на интермодален терминал в Северна България и за построяване на три станции по Линия 3 на софийското метро.
От Министерството на здравеопазването разясниха шестте проекта, които са насочени към развитието и модернизирането на медицинската диагностика, болничната, спешната и психиатричната помощ и на здравно-социални услуги. Чрез тях се цели повишаване на достъпността и капацитета на здравната система, намаляване на смъртността и решаване на проблема с недостига на кадри. Новите проекти в област здравеопазване в Плана предвиждат модернизиране на системата за спешна помощ 112, покупка на 5 хеликоптера за спешна помощ и нова медицинска апаратура
„По темите в областта на енергетиката има чуваемост от страна на ЕК, най-вероятно ще се търси механизъм, в момента, в който имаме заместващи мощности или достатъчно съхранение на енергия, което да може обере пиковете“, заяви министър Асен Василев. ю
Той поясни, че, от гледна точка на ЕК, проекти, свързани с ядрената енергетика, няма как да бъдат включени, тези за хидроенергия много трудно могат да се предложат.
„Имаме конкретен ангажимент за намаляване на въглеродните емисии, който трябва да изпълним, но ангажимент за мощности не можем да поемем, защото към момента, ако това се направи и се запази структурата на износа и на потреблението в страната, това ще доведе до проблеми със сигурността на доставките на електроенергия. Нашата позиция е, че няма как да поемем риск за българската енергетика, който е неоправдан. Но мощности, които не отговарят на изискванията, няма как да толерираме повече в системата“, посочи Василев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!