„Нальотът на пилотите трябва да бъде много по-голям, засега сме го ограничили до изпълнение на задачите по еърполисинг“, заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, коментирайки обявената нова поръчка от Министерството на отбраната за капитално-възстановителен ремонт на двигатели на МиГ-29.
„Няма да „паркираме“ МиГ-29 до 2028 г. “, подчерта министърът и обясни, че повечето източноевропейски държави, които имат F-16, са използвали паралелно и МиГ-29.
Финландски изтребители ще пазят небето ни
„Съгласно програмата до 2032 г. е предвидено самолетите МиГ- 29 да са в експлоатация до 2028 г. до постигане на пълна оперативна готовност на новите F-16“, поясни Запрянов.
По думите му съгласно договорите за придобиване на новите изтребители е разкрита сметка от САЩ под наш контрол, парите се оперират от Българската народна банка.
Три министерства да работят по стратегията за F-16
Приходите за Министерството на отбраната (МО) от лихви са 56,5 млн.лв., отчете министърът.
Правителството на САЩ получава траншове от тази сметка само при реална доставка на определените продукти по договора и с българско съгласие. Съгласно ратифицираните със закон от Народното събрание международни договори за придобиване на самолети F-16 не се предвижда предоставяне на финансови компенсации, уточни Запрянов.
Отчитайки, че доставката на новите изтребители ще стартира през 2025 г., а достигането до пълни оперативни способности е свързано с допълнително време за подготовка на летателния състав поне от три годни, са планирани допълнителни средства за поддръжка на двигателите на МиГ- 29 до 2028г., поясни Запрянов.
Към настоящия момент за осигуряване експлоатацията на МиГ-29 и СУ-25 в единния финансов план на МО са включени за основен капиталов ремонт на двигателите на МиГ-29 малко над 13 млн.лв, като в Полша ще бъдат ремонтирани шест броя двигатели за МиГ-29. Два вече са дошли, още два трябва да дойдат, а последните два не са изпратени до момента. Предстои и да се закупят авиационни гуми за МиГ-29 за 371 хил. лв , както и за СУ-25 за 717 хил.лв.
Запрянов посочи още, че годишно са нужни не по-малко от 1600 летателни часа на техниката, за да се носи самостоятелно българското дежурство по въздушна охрана, а летците, които носят бойно дежурство, имат по над 35 часа нальот месечно.
Парламентът днес прие на първо четене увеличения на заплатите в Българската армия от 1 януари 2025 г. средно с 30% при запазване на изградената диференциация между военните звание и длъжности.
Общото възнаграждение за най-ниската длъжност за военнослужещ ще се равнява на средната заплата за страната.
С промените са изравняват заплатите на военнослужещите с тези на служителите по Закона за МВР. С тях се въвежда нова система за определяне на основното месечно възнаграждение, което ще скочи със специфичен коефициент в зависимост от заеманата длъжност.
Запрянов заяви от трибуната на Народното събрание, че законовото обвързване на най-ниското възнаграждение на военнослужещите със средната работна заплата ще доведе до конкурентоспособност на пазара на труда и осигуряване на въоръжените сили с високо мотивиран личен състав.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!