П оне три пъти България може да увеличи броя на къмпингите както по Черноморието, така и във вътрешността на страната, а също и да развие като туризъм бивакуването. Това коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
Към момента у нас има близо 27 къмпинга.За сравнение в Македония те са около 60, а в Гърция - над 250.
След като съседните страни имат до десет пъти повече места за къмпингуване, има място за инвестиционен интерес, коментира Драганов. Според него за развитието на този тип туризъм трябва да се насърчава интересът на малките инвеститори. Драганов смята, че задача на държавата е да определи терените - публична държавна собственост, да им даде подходящ статут и да търси инициативи в общините, за да може да се изградят тези места за почивка.
Държавата би трябвало и да съдейства с изграждането на подходяща инфраструктура - ток, вода, газификация за новите къмпинги, посочва експертът. Насърчаването на този вид туризъм е обвързано и с нови възможности за заетост в отдалечени райони, там където друг вид бизнес не може да се развива, коментира Драганов
В Западна Европа има голям интерес от почивка - тип бивакуване
Според него можем да използваме нашите традиции и да надградим къмпингуването под формата на селища от прабългарски шатри. В Западна Европа има голям интерес от почивка - тип бивакуване, което може да се практикува целогодишно, изтъкна експертът. Няма проблем български производители по аналогия на САЩ да започнат да правят такива шатри, в които да има една печка "циганска любов", а отвън барбекю - достатъчни, за подобен тип туристи, отбеляза Драганов.
Развитието на къмпингуването ще привлече и световни практики под формата на франчайзинг, а това е най-доброто за всеки бизнес, защото тази форма осигурява 85 процента успеваемост, коментира Драганов.
Интересен е опитът на Франция, която е рекордьор със 7992 къмпинга, следвана от Великобритания с 4705. В Германия техният брой е 2714, Италия - 2605 и Холандия - 2350.
Когато става въпрос за броя на леглата в къмпингите, класацията леко се изменя, коментира Драганов. Франция остава първа с 3,7 милиона легла, на второ място се нарежда Италия с 1,4 млн., Великобритания с 1,1 млн., Германия - с 0,8 млн. Тези четири държави формират повече от две трети от местата за настаняване в къмпингите в ЕС.
Общият брой на къмпингите в ЕС през 2014 г. е 26 360.
Къмпингуването ще привлече и богатите туристи, особено последователите на последните екотенденции на къмпингуване с луксозни каравани, смята Драганов. Условието обаче е да им бъдат предоставени сравними възможности за почивка с тези в европейските държави. Вече се оформя и сред българите нов стил на живот и почивка - "ние сме сред природата, екологично чисти и луксозни". България може да привлече туристи от Франция, Великобритания, от Централна и Източна Европа За този вид туризъм България може да привлече туристи от Франция, Великобритания, както и от Централна и Източна Европа, смята Румен Драганов.
От друга страна преди близо месец министърът на туризма Николина Ангелкова съобщи, че през последните години расте търсенето на почивки на къмпинг. В тази връзка тя информира, че ще бъде усъвършенствана нормативната уредба, регламентираща дейността на този вид места за настаняване и на предоставяните услуги.
От Министерството на туризма уточняват, че продължава работата по промените в Наредбата за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечение, така че да се създадат необходимите условия за развитие на къмпинг-туризма в България.
В момента се работи активно по промените и се очаква до края на май да бъде изготвен проектът на нормативния акт.
Министър Ангелкова цитира данни от Националния туристически регистър, който продължава да се попълва с данни от кметовете, че към момента у нас има вписани 20 категоризирани къмпинги, като уточни, че може и да са повече. В момента по Северното Черноморие работят четири, по Южното - 14.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!