М инистър-председателят Бойко Борисов инспектира изграждането на участъка от АМ "Хемус" от п.в. "Боаза" до п.в. "Плевен", с дължина 56 километра. Той провери началото на строителните дейности на отсечката от п. в. "Каленик" до п. в. "Плевен", която е трети етап от целия 134-километров участък от п. в. "Боаза" до пътя Русе - Велико Търново.
Дейностите там са започнали от района на пътя Ловеч - Плевен, на границата между двете области.
Заедно с Борисов на инспекцията присъстваха и финансовият министър Владислав Горанов и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
"Целта е да направим проекта необратим. Догодина дотук, а до 2021-2022 г. да съединим с Търговище", заяви Борисов. По думите му промените в Закона за държавната собственост са изключително важни, за да започнат строителните работи и предварителните отчуждавания, "които ни бавеха две години и още сигурно 20 може да ни бавят".
Николай Нанков заяви, че п. в. "Плевен" е краят на отсечката, изграждането на която стартира преди две седмици край с. Торос. "Това е краят на 56-килиметровия участък и оттук сближаваме лъча към Ябланица. Край Торос вече има видим напредък. Тук се започва с изваждане на хумуса. До края на 2020 г. до п.в. Плевен ще има магистрала", добави Нанков и посочи, че има готовност до две седмици да се стартира с процедурата за идейния проект от Велико Търново до Търговище.
На въпрос към Борисов дали на АМ "Хемус" ще има тол система, той отговори положително.
"Всичките тези пари, които се влагат от тези съоръжения, трябва да се изплащат. Едно е да поддържаш две ленти зимно време, друго е шест. Така тол системата е справедлива. На срещата с превозвачите няма някой, който да е против тол системата. Въпросът е да го направим така, особено тежкият трафик над 3,5 тона, който износва най-много пътните съоръжения, да си плаща. Това е целта - с тези пари да се поддържат старите пътища", каза премиерът.
Той посочи още, че мостовете на АМ "Хемус" от 37-8 години не са пипани, дори частични ремонти не са правени там. "Сега там на практика правим реално нови - от колоната до основното съоръжение, всичко се прави на ново и то при работеща магистрала, което е много по-трудно".
По думите на премиера след завършването на АМ "Хемус" минимум с 10% ще се вдигне брутният вътрешен продукт на страната.
Той обеща, че след като стигне магистралата до п.в. "Плевен" ще бъде изграден и обходен път на Плевен. "Колкото повече се вдига производството и индустрията, толкова повече се налага всичките обходи да се правят, защото иначе буквално се задръстват градовете. Сега всичко минава през Плевен", посочи още премиерът.
Борисов каза още, че през август се очаква започването на два лота от пътя Велико Търново - Русе, за което средствата са осигурени.
На въпрос относно искането на главния прокурор Сотир Цацаров да се проверяват висши политици чрез Държавната агенция за национална сигурност,
Борисов отговори, че това вече се прави от доста време.
"Не одобрявам това, че някои от властите се опитват да се бъркат в независимата съдебна система. Нали за това се борихме – съдебната власт да е независима. Прокурорите си избират прокурори, съдиите си избират съдии, а ние, другите власти – президентска, изпълнителна, парламентарна, си гледат своите задачи. Но така са решили – така правят“, коментира министър-председателят.
Попитан кого визира, Борисов заяви, че "не той вика магистратите един по един при себе си".
Промени: Тримата големи в съдебната система могат да бъдат отстранявани
Премиерът заяви, че не е работа на никой от изпълнителната власт да следи избора на главен прокурор.
"Има Висш съдебен съвет, има си начини, по които да се избира. Президентската институция след това има право да одобри или да не одобри. Тогава влиза в сила нейната роля“, каза още Борисов и добави, че не е негова работа да се бърка в избора на нов главен прокурор.
"Аз отговарям в тази ливада след две години да има и заводи", каза още премиерът. По думите му миналата година България е върнала 2,4 милиарда външен дълг, с което е намалял с 20%.
По-рано тази сутрин от превозвачите коментираха тол системата
"На този етап сме доволни от факта, че постигнахме договаряне. Беше много важно да има реално тестване на системата. Така ще видим в реални условия как ще се случат нещата и какви суми ще бъдат необходими. Периодът между 16 август и 16 ноември ще бъде тестов. Системата ще работи, но няма да се заплаща”, заяви тази сутрин в ефира на "Здравей, България" по NOVA председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.
Според Георги Цанков от Съюза на международните превозвачи справедливият вариант за превозвачите е немският модел.
"При него таксите са определени по различни начини, в зависимост от размера на тежкотоварните превозни средства. При сегашния вариант транспортната услуга ще се оскъпи с повече от 35%. Цената на пътната такса надвишава цената на горивото на километър. Никъде в Европа не е така", коментира Цанков.
Магдалена Милтенова поясни, че размерът на таксите за различните населени места ще бъде различна.
В четвъртък стана ясно, че нов вариант за обхвата и цените на тол системата ще бъде обсъден до няколко седмици.
За това се разбраха на среща премиерът Бойко Борисов и превозвачите, след като от бранша атакуваха държавата заради предложения размер на тол таксите. Те предупредиха за шоково поскъпване на транспортните услуги, стоките и билетите за междуградските автобуси.
Отлагат старта на тол системата с три месеца
Първоначалните планове бяха още от 16 август автобусните и тежкотоварните превозвачи да плащат за изминато разстояние, а не както досега - с време. След срещата стана ясно, че новите тол такси ще се плащат от ноември, а за тези три месеца системата реално ще бъде тествана с бордовите устройства, които ще се монтират във всеки автобус и тир.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!