Дългът за мотрисите "Сименс" може да бъде заменен за "БДЖ товарни превози".
Това каза в Министерския съвет днес премиерът Бойко Борисов на обща
пресконференция с президента на Асоциацията на германските
индустриално-търговски камари проф. Ханс Хайнрих Дрифтман.
България
дължи близо 300 млн. лева на Германия по тази сделка и този дълг ни тежи
като воденичен камък. Това е уникална по своята глупост сделка, каза Борисов.
"Товарни превози" са пуснати за приватизация и аз помолихда се
разговаря със "Сименс" дали не биха се съгласили да вземат дружеството за
сметка на този дълг, затова ги каним да дойдат на търга и тези пари да могат
да се преоформят, допълни Борисов.
Вашата страна е важна за целия
регион, защото има солидна бюджетна политика
и има политически успехи,
посочи германският гост. Бюджетната политика е важна, а България и Германия
са пример за други страни в Европа, каза Дрифтман.
Германският успех в
икономиката се дължи на средните фирми, които работят и навън, допълни
той.
Борисов изрази убедеността си, че през следващите
една-две години голям немски завод ще изнесе производството си в България,
защото страната ни е с добър инвестиционен климат.
Няма да се инвестира само
във фотоволтаиции ветропаркове,
истинското ни желание е да се инвестира в
заводи с хиляди работни места, допълни премиерът. Той съобщи за няколко
съвместни пилотни проекта в образованието, чрез които ще се намали младежката
безработица.
Дрифтман посочи, че дългосрочно страните в Югоизточна Европа
могат да привличат германски фирми само, ако имат подходящи и честни рамкови
условия. Искам изрично да подчертая, че само при добри рамкови условия фирми
- например от областта на доставките, ще могат да инвестират в страната ви,
каза гостът. Той отбеляза със съжаление, че
германските инвеститори
в България се чувстват отчасти несигурни
и допълни, че е важно по тези
въпроси да се разговаря.
Президентът на Германо-българската
индустриално-търговска камара Бертрам Ролман, който присъства на
пресконференцията, каза, че през миналите години у нас е имало различни
инвеститори в областта на алтернативните енергии, които заради
непрекъснатите промени в Закона за ВЕИ не са могли да спечелят нищо в
България.
Ето например и историята със "Сименс" и вагоните, допълни гостът и
отбеляза, че тези проблеми рефлектират върху рейтинга на
България.
Премиерът Борисов заяви, че страна ни полага огромни усилия да
плати за влаковете, въпреки че тази сделка не е трябвало да се сключи, а
най-вече сумите е трябвало да бъдат платени от предишното правителство.
Що
се касае за ветропарковете и особено фотоволтаиците, колкото и да ми се
сърдят инвеститорите, българският гражданин ми е по-мил, отколкото това те
да изкарат големи печалби в България, заяви премиерът.
Той отбеляза, че
този тип инвестиции не са свързани с разкриването на много работни
места, но са причина за увеличението на цената на тока с 13%. Ако бяхме
действали по стария закон, токът щеше да скочи с 40%, каза Борисов.
Приемам критиката или недоволството, но между това инвеститорите да останат
недоволни или българските граждани, бих избрал да застана на страната на
хората. Това го заявих и на професора, и аз се надявам, че той ще ме
разбере, допълни министър-председателят.
Разговорът беше открит - имаше
конструктивна аргументация, посочи премиерът. Намалихме цената на "зелената
енергия" и германската компания "Бош" се присъедини към нашата енергийна
система на цена 180 лева за мегаватчас, а не за 485 лева, каза още той.

Източник:
Гергана Костадинова, БГНЕС