М нистър-председателят Бойко Борисов посети черноморското село Резово заедно с председателя на парламентарната група на ЕНП в Европейския парламент Манфред Вебер и заяви, цитиран от агенция БГНЕС, че трябва незабавно да бъдем приети в Шенген по въздух и вода, после и по суша.
Защо Холандия не ни пуска в Шенген
„България, за разлика от много държави, без да шуми, си направи преградно съоръжение, купи кораби,
повиши квалификацията на своите моряци, направи необходимото за техниката, направи законови промени и при абсолютна пълна координация между всички служби и всяка вечер се задържат мигранти“, каза още Борисов.
Премиерът подчерта, че страната ни е пример и за поддържането на добросъседството с Турция. „Когато работи и споразумението с Турция, ефектът и резултатите са видими. България наистина е модел”, отбеляза още министър-председателят.
Германия и Австрия ни режат за Шенген
Той беше категоричен, че незабавно страната ни трябва да бъде приета в Шенген. Такъв беше и коментарът на Манфред Вебер. „Ако България и по суша е в Шенген, и утре дойде правителство, което не се справя с мигрантската вълна, то тогава мигрантите директно ще отидат в Германия, Холандия. Затова
по суша представлява риск, но по въздух и вода не е риск.
Трябва незабавно да ни вкарате в Шенген, както заслужаваме, по въздух и вода, и когато всички държави подпишат споразумения за изнесени центрове за бежанци извън границата, тогава да влезем и по суша. Това е абсолютно реалистично“, добави още Борисов.
Манфред Вебер беше категоричен че България се справя добре най-вече заради оградата и заради приятелските отношения на премиера Борисов с Турция. Той похвали приятелството на българския премиер с турския президент Ердоган и изтъкна, че тук границата е изключително добре пазена и няма проблемите, които има Република Гърция.
„Всичко, което видяхме в последните 3 години, доказва, че страната ви може да осигурява граничния контрол и да опазва външните граници на ЕС. Това е посланието ми и към другите държави в Европа, че
България върши страхотна работа по опазване на границата”,
заяви председателят на парламентарната група на ЕНП в Европейския парламент.
Според Манфред Вебер страната ни изпълнява всички изисквания за присъединяване към Шенген, дори „по-добре от други страни“. „Тези, които са леко скептични за присъединяването, ще им кажа да не говорят само теоретично, а да дойдат и да видят какво България прави по границата“, добави още Вебер. Той заяви още, че още следващата седмица ще постави въпроса за приемането на България в Шенген.
По-рано днес премиерът
Борисов беше в Созопол, където се срещна с екипа, който работи по отстраняването на мазута от потъналия през 1921 г. американски търговски кораб „Мопанг”.

„Трябва да пазим живота на водолазите, затова чакаме морето да се успокои”, заяви Борисов. Той посочи, че криза няма, а министър Ивайло Московски заяви, че вече няма петна. „Знаете екологията винаги е била водеща за нас. Осигурихме финансирането, за да може да влязат при достатъчно добри условия“, каза премиерът Борисов и подчерта, че дейностите по премахване на мазута от кораба трябва да се провеждат при спазване на всички мерки за безопасност.
От Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и водолазния екип съобщиха, че в момента течът е спрян и от кораба не изтича мазут, както и че днес времето не позволява да започнат действията по източване на потъналия плавателен съд.
На този етап течовете са спрени и съм напълно спокоен, тъй като всички, които участват в операцията, са професионалисти, допълни Борисов.
Министър-председателят Борисов подчерта, че работата
по премахването на мазута ще започне веднага щом условията го позволяват и че в момента категорично е спрян течът, което не налага спешното пускане на водолази, които да рискуват живота си.
В сряда на оперативно заседание на Министерския съвет беше одобрен план за действие във връзка с потъналия кораб. Отпуснатите средства за справяне с проблема възлизат на 2,454 млн. евро. Сумата ще се използва за техника и екипи, които да работят по отстраняването на теча и е предвидена за максималния срок на работа - над 50 дни, при хипотеза за пълни резервоари - 650 тона мазут.
Очаква се следващите дни водолази да влязат в открито море.
„Цялата налична техника вече е мобилизирана. Контейнери с оборудване, водолазен кораб. За съжаление времето към момента не позволява да започнем операцията”, заяви пред NOVA капитан Живко Петров.
„Водолазите ще слизат на 31 метра максимална дълбочина. В момента се мобилизираме”, заяви Ивайло Иванов пред NOVA, представител на фирмата, която ще източва мазута. „Във всеки един момент броят на водолазите може да бъде променян”.
Предполага се, че мазутът е около 600-650 тона.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!