Л идерът на ГЕРБ Бойко Борисов ще даде вътрешният министър Бойко Рашков на съд. Това съобщи бившият премиер по време на посещението си в Раковски днес, информира NOVA.
"Докато прави тези фантасмагории, че аз имам банка, днес вече сме оформили документите и го давам на съд, защото това са сериозни обвинения", обясни Борисов.
БНБ: Бойко Борисов не е собственик на банка у нас
Преди дни Бойко Рашков заяви, че пари за строежа на автомагистрала "Хемус", отпуснати авансово, са преминали през банка, собственост на Борисов.
"Не, не е на Цветелина Бориславова. Банката е на един човек, който е в близки отношения с Бойко Борисов, в много близки отношения. Там са били в много близки отношения Борисов, Румен Николов-Пашата, Маджо, Маргините и други", уточни силовият министър.
МВР: Милиони за АМ "Хемус", изнесени със сакове и чували
Днес лидерът на ГЕРБ посети Раковски заради сигнали за репресии срещу поддръжници на неговата партия.
"По нареждане на силовия министър на Румен Радев са привиквани служители от общинското пътно предприятие, като не са им давани копия от принудително подписаните от тях протоколи, нито пък им е позволено да ги снимат с телефон", обясни Борисов.
"Мисля, че вече за всички българи стана ясно каква е демокрацията на Радев. Много интересно дали в кметства като Плевен, Видин, където са кметове на Радев, дали от администрацията ги тормозят. Има по-притеснителни неща, но всеки ден излизат наяве", допълни бившият премиер.
A по-рано днес, по време на пресконференция, вицепремиерът и вътрешен министър Бойко Рашков,
запитан на чия банка е собственик Бойко Борисов, той отговори следното: "Няма изобщо да коментирам какво е коментирал един пропаднал политик по отношение за моята личност. Ако лидерът на ГЕРБ е посъветвал Петя Аврамова да не се яви на разпит, това е в контекста на неговото минало като член на СИК, която е една силова организация, която не признаваше законите на страната. Тези шкафчета, които прокуратурата не пожела да разследва с какви банкноти са пълни, вече е почти ясно откъде са. Борисов дължи обяснение пред народа. Той си е назначил прокурор, затова няма да бъде разпитван. По-голям имунитет от това да си назначиш главен прокурор няма", заяви още Рашков, цитиран от БГНЕС.
За лотовете от 4 до 9 на АМ "Хемус" няма разрешителни
Силовият министър допълни, че политиците преди служебното правителство са виновни за състоянието на пътищата към момента.
"Неочаквано е за мен, че откриваме нови обстоятелства, нови факти, които ще ни задължат да започнем проверка и в насока изясняване защо се е преминавало от един вид строителна дейност към текущ ремонт. Тези материали трябва да започнат в МВР и да започнем изследване на всеки един случай поотделно. Изглежда някой се е облагодетелствал от замяна на думичката "общ" с думичката "текущ" ремонт. Трябва да видим кой е този човек и да му потърсим отговорност. Схемата е почти идентична с изграждането на АМ "Хемус" – алчност, стремеж към забогатяване на определени хора, приближени към властта. Защо повече от десетилетие се извършва такова нещо?", попита Рашков.
ГДБОП проверява потока на парите за АМ „Хемус”
Според него държавата е имала възможност да има добре поддържани пътища.
"Но и това не сме направили заради някои политици преди нас. Тук очевидно фактор се явява субективният. Средствата ги има, но резултатът липсва. Правим някакви камуфлажни ремонта с цел да извлечем по-големи печалби, да присвоим по-големи суми от държавните финансови ресурси. Ние ще продължим работата по разследване и в тази посока. Оставам с горчиво впечатление, че онези, които са били на отговорни постове в МРРБ, са източник на криминални случаи. Строителството у нас е превърнато в източник на престъпни доходи. Не искам да го сравнявам с нещо много грозно. От това министерство се очаква да направи страната ни много по-привлекателна", коментира Рашков.
Той каза и че във връзка с проверките на АМ "Хемус" бившите министри Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в Националната полиция.
"Не изключвам възможността те да направят всичко възможно да не се явят. Ще продължат ли Аврамова и Нанков критичния тон към министър Комитова след гореизложените данни? Онова, което са правили те във връзка с пътната инфраструктура", заяви от своя страна вицепремиерът Бойко Рашков.
В заключение той добави, че говорейки за магистрала "Хемус", говори за грандиозен грабеж на държавни средства, които ние не познаваме.
Meждувременно министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова посочи,
че ремонтите са постоянен процес, който се изисква при поддръжката на всички пътища.
"Затова държавата всяка година отделя бюджет от 300-400 млн. лева за поддръжка. Този бюджет е на Агенция "Пътна инфраструктура" и задачата ѝ е мрежата да се поддържа в добра кондиция. Имаме магистрали, републикански пътища и общински пътища. Магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ, общинските са ангажимент на общините. Ангажиментът на АПИ е да се грижи 365 дни в годината за магистралите и републиканските пътища", подчертя тя.
"Ние заварихме 5-годишни договори с фирми за области. Сдруженията отговарят за пътната подготовка. Договорите са сключени за срок от 2019 г. до 2024 г. Спечелени са с обществена поръчка. Констатирахме финансови несъответствия. Например, в област "Х" фирмата трябва да осъществява поръчката за 20 млн. лева, а с дадени задания от АПИ фирмата е извършила работа за 200 млн. лева. Ние заварихме дефицит. Всички дейности имат общ бюджет от около 400 млн. лева, а фирмите имат претенции за извършена работа за 1,5 млрд. лева. Тези пари не са осигурени в бюджета. Установихме, че тази практика е прилагана през 2018 г., 2019 г. и 2020 г. Заварихме същата ситуация и през 2021 г. Фирмите започват с 400 млн. лева, допълнително им се дават задания до 1,5 млрд. лева и на края на годината парите им се отпускат с постановление на Министерски съвет. Така всяка година им се отпускат около 1,5 млрд. лева за пътна поддръжка", каза още регионалният министър.
"След като се вгледахме в договорите, установихме неща, които не ни харесват. Основното – под прикритието на текущ ремонт и поддръжка се прави основен ремонт на нашите пътища. Стигнахме до заключението, че това се прави, защото текущият по документи е по-евтин, изисква по-кратък срок и по-малко гаранции. Установихме дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол за качеството и без гаранции", уточни Комитова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!