Р азследващите на инцидента със скъсания кабел в Балтийско море все още не са се качили на борда на кораба „Вежен“, каза пред журналисти изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ (БМФ), което е собственик на плавателния съд, капитан Александър Калчев.
По думите му, на борда вече са се качили представители на държавния бордови контрол, които извършват някаква проверка. Това е нормална практика, тъй като е рапортувано, че корабът е участвал в произшествие, обясни Калчев. Той посочи, че хора от екипа, който ще извършва разследването, за което корабът беше отклонен, на борда все още няма.
Разбира се, те трябва да изследват и повредата на кабела, следи по дъното. Но на борда не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа, посочи изпълнителният директор.
"Груб саботаж": Как западните издания коментират сагата с българския кораб "Вежен"
„Апелирам журналистите да запазят търпение и нека експертите да си кажат мнението. Вярвам, че има достатъчно добри екипи в Швеция, които могат да направят качествен анализ и да разберат истинската причина за инцидента. Ако ние сме причинител на това скъсване. Политическото оцветяване е вероятно много интересно, но то влияе на имиджа не само на компанията, а и на България. Корабът плава под малтийски флаг и истината трябва да се каже“, коментира още Калчев.
БМФ по никакъв начин не може да бъде включено в списъка на "сенчестия флот", каза в отговор на въпрос Александър Калчев. Той обясни, че класификационната организация на този кораб е най-голямата в света. Наши застрахователи са първокласни компании, а застраховката на кораба е от един от топ три застрахователите в света, заяви той. По думите му, БМФ работи с най-големите наематели в света, корабът е на две години и няма как да бъде сложен в т.нар. сив флот. Калчев допълни, че на борда има 10 български офицери, които са завършили Военноморското училище или Технически университет.
Капитан Димитров: Никой не би хвърлил котва, там където е забранено
Александър Калчев представи данни от системата „Навтекс“ за метеорологичната обстановка в района на плаването на „Вежен“ в Балтийско море, като за 25 и 26 януари е имало издадено предупреждение за лошо време. По думите му, вятърът „работи“ от 24 януари, което предполага, че вълната не е била 1-1,5 метра. Около 12 часа преди инцидента вълната е била с височина над 2,5-3 метра и скорост на вятъра 25 възела. На снимки от камерата на кораба се вижда как се разбиват вълните в носовата час и заливат бака. През нощта това не позволява членове на екипажа да излязат и да видят какво се случва на носа на кораба, разказа Калчев. Не е нужно вълната да е 10-метрова, за да окаже механично въздействие върху котвата, коментира още изпълнителният директор.
От ударите на вълните е поддал осигуряващият елемент – една проволка. Котвата обаче се е движила минимално, но проволката е поддала и котвата е увиснала изцяло на т.нар. гилотина, обясни Калчев. Тя с всяка вълна е понасяла удари. Котвата, заедно с веригата тежи над седем тона. Тя е пропадала постепенно надолу, в продължение на часове се е повредил гилотинния стопер и звено по звено веригата е слизала бавно, каза той. „Най-вероятно екипажът не е било лесно да разбере, че става нещо такова заради лошото време, няма основание да се смята, че има злонамерени действия, дори да има пропуски, няма как да се предвиди кога веригата ще започне да „изтича“ и котвата да стигне до дъното и да започне да трали“, смята Калчев.
Вчера кап. Калчев коментира пред медиите, че е възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, той лично, не допуска, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на екипажа.
* Във видеото: Подводен кабел между Финландия и Естония беше прекъснат
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!