„Няма да се налагат санкции и глоби на аптеки във връзка с въвеждането на системата за верификацията на лекарства за период от поне 6 месеца. През това време ще се тества системата и ще се анализират всички казуси и проблеми във връзка с нейното прилагане. Допълнително, на сайта на МЗ и на Изпълнителната агенция по лекарствата /ИАЛ/ са достъпни указания за прилагане на системата, както и инструкции как да се реагира в случай на проблеми. Целта е да не се отказва предоставяне на лекарства и да не се затруднява обслужването на нито един пациент в аптеките“. Това заяви министърът на здравеопазването Кирил Ананиев по време на изслушване в Народното събрание относно въвеждането на системата за верификация на лекарствените продукти в България.
„Убеден съм, че ще изпълним всички изисквания на Директивата. България трябва да спазва европейското законодателство и чрез въвеждането на системата за верификация ще премахнем риска българските пациенти да ползват фалшиви лекарства”, допълни Ананиев.
Това предизвика недоволство на аптеки, които затвориха врати и казаха, че софтуерът трябва да се въведе с техни пари.
Министър Ананиев обясни, че от учредяването си преди 3 години Сдружение „Българска организация за верификация на лекарствата“ (БОВЛ) е участвало с презентации в редица семинари и обучения с представители на всички заинтересовани страни в сектора – производители на лекарствени продукти, притежатели на разрешения за употреба, представители на търговци на едро с лекарствени продукти и паралелни вносители на лекарствени продукти, магистър-фармацевти и работещи в аптеките. Също така през 2017 г. и 2018 г. бяха проведени практически и дистанционни обучения на магистър-фармацевтите за работа със системата за верификация, посочи още здравният министър.
По думите на Кирил Ананиев на територията на страната функционират 3600 аптеки, като 2400 от тях имат договор с Националната здравноосигурителна каса, т.е. работят с компютри и специализиран софтуер. Тези търговци на дребно е необходимо единствено да си закупят четец, чиято стойност е между 180 и 200 лв. за едно работно място и еднократно да заплатят сумата от 50 лв. за свързване със системата. „За да работят останалите 1200 аптеки, най-малкото за да следят складовите си наличности, те също боравят с интернет и компютри, т.е. също трябва да си закупят единствено четец. При единичните случаи, при които аптека функционира без интернет и компютър, цената, която трябва да бъде заплатена за въвеждане на системата за верификация, е между 1500 и 2000 лв., като еднократен разход“, коментира министър Ананиев. Той обясни, че правителството няма как да подпомогне финансово аптеките, тъй като това би се считало за държавна помощ.
На въпрос от народен представител относно броя на аптеките, включили се в протеста на 20 февруари, министърът посочи, че само 38 аптеки, които имат сключен договор с НЗОК, предварително са уведомили районните здравноосигурителни каси, че няма да работят в този ден. Министър Ананиев увери, че е била създадена организация, така че пациентите, които са имали нужда от закупуване на лекарства, които се заплащат изцяло или частично от НЗОК, са ги получили в останалата аптечна мрежа. Той беше категоричен, че информацията, че аптеките, които са прекратили своята дейност по време на протеста, са над 700 е непроверена и на среща с представители на Националната аптечна камара те са отказали да предоставят списък с точния им брой. Освен това в Министерството на здравеопазването не е постъпвал сигнал за затруднено снабдяване на пациенти с необходимите им лекарствени продукти, допълни още здравният министър.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!