С едемнадесет години след присъединяването на Румъния и България към Европейския съюз те получиха зелена светлина да станат членове на Шенгенската зона за пътуване без граници, пише ВВС.
Решението на другите държави - членки на ЕС, означава, че от 1 януари 2025 г. ще може да се пътува до Франция, Испания или Норвегия без паспорт.
Това е момент на огромно облекчение за 25-те милиона души, които живеят в Румъния и България и които най-накрая ще се почувстват приети като пълноправни членове на ЕС.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви, че това е „ден на радост“.
Въпреки че граничните проверки по въздух и море за двете страни бяха премахнати през март тази година, едва миналия месец Австрия се противопостави на прекратяването на граничните проверки по суша.
Но за шофьорите на камиони граничната бюрокрация все още не е приключила.
Изглежда, че Унгария ще продължи да инспектира всеки камион и неговите документи в продължение на поне шест месеца на главния румънско-унгарски граничен пункт в Надлак.
България изгради нов паркинг за камиони и електронна бариера в Русе, до моста над Дунав към Румъния, като събира такса от 25 евро (20 паунда) на камион.
Държавите, които се страхуват от рязко увеличаване на незаконната миграция, наложиха „временен“ граничен контрол в целия континент.
Шенгенската зона става факт за първи път през 1985 г. и понастоящем включва повечето страни от ЕС, както и някои страни извън ЕС, включително Норвегия и Швейцария.
Обединеното кралство никога не е било в Шенген, въпреки че понастоящем посетителите от Обединеното кралство могат да посещават зоната без виза за период до 90 дни на всеки 180 дни.
Унгарската и румънската гранична полиция бяха срамежливи, когато преминах от Унгария в Румъния часове преди съобщението на ЕС, пише репортерът на ВВС.
„Утре ще разберем подробностите“, каза с усмивка унгарски служител.
А именно в подробностите може да се крие дяволът.
Овидиу Дабижа се отправя към границата на разсъмване, след като маневрира с джипа си с 31-футова моторна лодка Sterk от двор в Тимишоара, главния град в Западна Румъния.
Той кара моторната лодка от дома ѝ в Германия на едно изложение за лодки след друго. Миналата седмица е бил в Атина. Следващата седмица се отправя към базата на производителя близо до Нюрнберг.
„Присъединяването на Румъния към Шенген ще ми спести часове на всеки граничен пункт“, казва ми той в една отбивка до граничния пункт Надлак.
„Нашите шофьори губят поне по 12 часа на всеки граничен пункт“, казва Раду Динеску, ръководител на Асоциацията на румънските автомобилни превозвачи.
„Най-лошото чакане беше пет дни на унгарско-румънската граница.“
Той изчислява, че румънската автомобилна транспортна индустрия е загубила 19 млрд. евро между 2012 г. и 2023 г. заради закъсненията по границите. Това е довело до повишаване на цените, които в крайна сметка плащат потребителите.
„Основните бенефициенти от 1 януари ще бъдат леките автомобили и частните лица“, казва Динеску, въпреки че дори те все още ще бъдат обект на случаен контрол.
За камионите той не смята, че ще има голяма непосредствена разлика.
Големият проблем за шофьорите на камиони, казва той, е, че всички проверки на камионите се извършват на границата - от претеглянето до разрешителните и проверката на товара, санитарните и екологичните проверки, както и търсенето на нелегални мигранти.
В други страни, които вече са в Шенгенската зона, тези проверки се извършват по-бързо и ефективно на специални паркинги за автомобили по магистралите, далеч от границата.
Раду Динеску обвинява последователните правителства в Румъния, че не са успели да договорят нови споразумения със съседите на страната, за да се намали натискът по границите.
Той се позовава на регламент на ЕС от 2008 г., в който се призовава контролът върху теглото и размерите на камионите да бъде премахнат от граничните пунктове между държавите-членки на ЕС.
Това никога не е било прилагано на румънската граница с Унгария или на румънската граница с България поради конкуренцията между съперничещите си инспекции.
Не става въпрос само за търговия, но и за инвестиции, казва ръководителят на Асоциацията на румънските автомобилни превозвачи.
Когато BMW се опитваше да избере между Унгария и Румъния като място за нов автомобилен завод, чакането на румънско-унгарската граница мистериозно се увеличи.
Впоследствие BMW избира унгарския град Дебрецен.
Dacia Renault, най-големият производител на автомобили в Румъния, се сблъсква с постоянни закъснения при доставката на части през шенгенските граници. „Не искам да подценявам стойността на присъединяването на нашите сухопътни граници към Шенген, но все още има какво да се направи“, казва Динеску.
В Тимишоара Филип Кокс от най-големия румънски износител на вино, Cramele Recas, е по-оптимистично настроен.
„Граничният контрол ще отнеме известно време, за да отпадне“, смята той, “но това ще се случи, може би след шест месеца, защото е в интерес на всички.“
А това ще направи вината му по-конкурентоспособни на западните и северните пазари на Европа, смята той.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!