Ч ерният лед не може да бъде видян и предвиден. Той се слива с асфалта. Единственото нещо, което шофьорът може да направи, е да не натиска спирачката. Това каза автомобилният състезател Александър Димитров.
В момента предпоставките за образуване на черен лед са най-големи. През деня температурите са малко над нулата, а през нощта падат до -7 – -10 градуса, което създава условия за образуването му, обясни Димитров. По магистралите черният лед обикновено се образува по виадукти и по високи, проветриви, сенчести места, в участъците след тунелите, което е особено опасно заради високата скорост на движение. Затова през зимата трябва да намалим скоростта, призова автомобилният състезател.
"Черен лед". Пазете се от невидимата заплаха на пътя
"При попадане на черен лед колата започва да се пързаля. Единственото, което може да направим, е да изчакаме. За съжаление, повечето хора не са подготвени и когато колата започне да се пързаля, първото нещо, което инстинктивно правят, е да скочат на спирачките. Това е най-неправилното нещо, защото колата се завърта, става неконтролируема. Обикновено скоростта е много висока и последствията не са добри“, обясни Александър Димитров.
Шофиране върху “черен лед”: Как да овладеете автомобила
Като активен шофьор повече от 30 години той сподели, че няколко пъти е попадал на участъци с черен лед. Първият случай е, когато е бил млад и неопитен шофьор. "Случи ми се в "Люлин“. Изведнъж колата стана неконтролируема. Аз се опитах да въртя волана, скочих на спирачката, завъртях се и се ударих в мантинелата. След дълги години шофьорска практика и трупане на опит разбрах, че единственото нещо, което може да направиш, е да не натискаш спирачката. Това би предотвратило ПТП, удар, излизане от пътя, сблъсък с друга кола“, разказа Димитров.
Много важно е гумите на автомобила да са добри, подчерта той. Всесезонните гуми според него не са добър избор. "Тази всесезонна гума лятото на плюс 40 я изпичаме, а зимата на -10 - -12 градуса – няма как една и съща специфика на каучука да работи по един и същи начин зимата и лятото, това е абсурдно. Апелирам да сменяме гумите на определен период и определени километри, не само да гледаме грайфера. Грайфер може да има, но каучукът остарява, гумата не работи, няма сцепление“, обясни автомобилният състезател.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!