А втобусните и таксиметровите превозвачи обявиха ефективен протест на 25 ноември, сряда, предаде агенция БГНЕС. Причината – фирмите от бранша са недоволни от ветото на президента Румен Радев, което стопира промените в Наказателния кодекс, инкриминиращи нерегламентирания превоз на пътници.
Управляващите прокараха промените през преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, които държавният глава върна за ново разглеждане, но управляващите не успяха да съберат мнозинство, за да ги потвърдят отново.
Ето защо над
100 автобуса и 2 хил. таксиметрови автомобила се събират в столицата в сряда,
отправяйки се на протестно шествие в три лъча към площад „Батенберг“. В знак на протест за един ден ще бъде преустановено и превозването на пътници по редица линии в страната, като предупреждение от страна на бранша. Такситата пък ще качват в колите си единствено лекари и учители.
Фирмите обещават протестът им да не затрудни трудовата миграция на хората, които ползват обществен транспорт всеки ден, за да достигнат до работните си места.
„Трябва да се инкриминира, в крайна сметка, една дейност, която е обществено опасна. Дори във ветото на президента можете да прочетете, че тази думичка е използвана и че се счита, че този вид дейност наистина носи своята обществена опасност, с оглед на това, че трябва да се опази човешкият живот“, обясни председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.
Тя е категорична, че
с промените, ако бъдат отново предложени и приети, ще се пресече една мащабна скрита търговска дейност, която генерира приходи, но без данъци, ощетявайки бюджета на страната.
Няма и никакви гаранции за техническата изправност на колите и бусчетата на нерегламентираните превозвачи. От бранша са категорични още, че текстовете няма да засегнат т. нар. споделено пътуване, ако при него двама или повече души просто си разделят сумата за горивото на автомобила, без да се търси икономическа печалба.
„Към настоящия момент единствено партия ГЕРБ остана на своята категорична позиция да подкрепи светлата икономика, не говорим да подкрепи автобусните превозвачи или таксиметровите шофьори, както и да защити човешкия живот“, смята Милтенова.
Превозвачите са мнение, че политическите партии, които се обявяват срещу промените, на практика защитават сивия сектор
в превоза на пътници. Те са категорични, че протестът им на 25 ноември е само предупредителен, но ако текстовете не бъдат приети от бранша ще предприемат и по-нататъшни действия, отново свързани с преустановяване на превози в страната.
По-рано днес пред БНР Красимир Цветков, председател на синдиката на таксиметровите шофьори, припомни: „Още от края на 2019 г. тече обединяване на позиции в бранша по темата нерегламентирани превози”. По думите му този тип превози много сериозно са „притеснили пазара” и до момента не могат да бъдат спрени, въпреки становищата на редица институции.
COVID-19: Шофьорите на таксита не са съгласни да превозват болни
Протестните действия ще протекат под няколко форми
– освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта. „Ние имаме палатки. Може би на „Гурко“ ще ни е удобно, да поживеем малко на къмпинг”, коментира Цветков.
Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на Наредба 34, което ще продължи до 28 ноември. Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари.
Желязков: Таксиметровите превозвачи ще бъдат подпомогнати финансово
Относно
увеличаването на първоначалната такса от два до три пъти
Красимир Цветков посочи, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лв. през деня и 2.64 лв. през нощта.
Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите, категоричен е Цветков. Той цитира данни, според които 62-70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.
Таксиметрови шофьори на протест, искат 1000 лева държавна помощ
„При значително намаляване на отказите, ще нарасне качественият показател”, подчерта Красимир Цветков. „Правени са проучвания и анкети, които показват, че границата около 2 лв. за първоначална цена е приемлива за клиентите”, уточни той.
Друг текст в наредбата, който притеснява превозвачите, е свързан с годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил.
С влезли в сила промени от лятото е отпаднал текст, ограничавал годините за първоначална регистрация на автомобила. „Законодателят прецени, че този текст от закона причинява притискане на пазара”, поясни Красимир Цветков.
„Наредба 34 обаче отново връща 8-те години, което пряко обслужва интереса на конкретни фирми, които продават таксиметрови автомобили на лизинг с висока степен на оскъпяване”, изтъкна Цветков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!