А виопревозвачи в България заплашват държавата със съд и се заканват да сезират Европейската комисия. Причината - решение, според което COVID помощите за тях ще касаят период до 31 декември 2019 г. Това става ясно от отворено писмо от Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). То е изпратено до премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, транспортния министър Николай Събев и председателя на транспортната комисия в Народното събрание Борислав Гуцанов, съобщава NOVA.
Това са новите правила за пътниците и самолетите
"Авиопревозвачите отправят молба за адекватна и бърза реакция да не се допуска абсурдното, скандално и лобистко решение финансовата помощ за авиационните превозвачи във връзка с последиците от пандемията да бъде за покриване на задължения към 31 декември 2019 г.“, се посочва в отвореното писмо, публикувано на сайта на асоциацията.
Оттам заявяват категорично, че в това няма никаква икономическа и пазарна логика и тази помощ няма да отиде по предназначение - за преодоляване на последствията от пандемията.
От бранша настояват в текста на Постановление на Министерски съвет, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г. Превозвачите настояват и за търсене на отговорност от виновните лица за включването на периода от преди пандемията в Решението на ЕК и в ПМС.
Колко самолета има в небето в този момент
"След многомесечни усилия от страна на асоциациите в бранша едва през септември 2021 г. 46-тото народно събрание одобри отпускането на финансова помощ за авиационните превозвачи в България. Противно на всякаква логика обаче текстът, гласуван в „Закона за изменение и допълнение на закона за държавния бюджет за 2021 г.“ предвижда средствата „да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г.“, пишат още от АБАИ.
По думите им за всички е пределно ясно, че задължения, налични към края на 2019 г. не са и не биха могли да възникнат в резултат на пандемията от COVID-19, настъпила през 2020 г. В същото време обаче законодателят е постановил този текст и въпреки всички досегашни усилия той е залегнал и в Решението на ЕК, както и в проекта на Постановление на Министерски съвет, изготвен от Министерство на транспорта и съобщенията.
Несъгласие с тази позиция изразиха от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА), която е учредена през 2002 г. и нейните членове съставляват над 85 % от българския авиационен сектор. Съответно приблизително такова е и участието им във формирането на приходи в България от тази авиотранспортна дейност. Авиокомпаниите от АБА изпълняват почти изцяло чартърните програми за България.
"Смятаме, че това твърдение на АБАИ е в противоречие със становището на почти всички авиопревозвачи", посочват от АБА.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!