Х арчим огромни средства без прозрачност и затова нямаме читави пътища, каза финансовият министър по време на обществена дискусия за начина, по който са правени капиталовите разходи в страната
В периода 2019 г. – април 2021 г. държавата е сключила договори за 31.4 млрд.лв., възложени от разпоредители с обществен ресурс. От посочената сума публичните предприятия са получили 19.299 млрд. лв., а разпоредителите с държавен бюджет – 12.111 млрд. лв. През обществени поръчки с повече от един участник са изхарчени 18. 976 млрд. лв.;
през обществени поръчки с един участник – 3.997 млрд. лв., а без обществени поръчки (т нар. In- house) – 8.438 млрд. лв.
Ремонти по магистралите, къде ограничават движението
„Харчим огромни средства без достатъчна прозрачност – тази информация до вчера я нямаше и Министерството на финансите”, каза Асен Василев.
До април 2021 г. Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) възлага дейности четири пъти над одобрения бюджет. От 2019 г. до април тази година АПИ е поела допълнително ангажименти за текущ ремонт и поддръжка над стойността на договорите за над 2.5 млрд. лв. над бюджета, с който разполага, с обяснението че останалата част от парите ще се осигурят от пътните такси. За първите четири месеца на 2021 г. АПИ има надвишаване на годишния бюджет за текущ ремонт с 1.3 млрд. лв., информираха от МФ.
В периода 2018 до 31 май 2021 г. реализирани приходи от 122 млн. лв. от пътни такси при планирани 1143 млн.лв., обявиха от финансовото министерство по време на дискусията.
„Това е причината да не можем да завършим нито една магистрала. По този модел не може да имаме читави пътища, въпреки заделения огромен ресурс за тях. През миналата година е била планирано през пътни такси АПИ да събере 450 млн. лв, а е събрала 77 млн. лв.”, добави министърът.
Има ли нередности при строежа на АМ "Хемус"
„Това не е липса на контрол, това е престъпление и е дълбоко неморално,
както към изпълнителите на поръчките, така и към тези, които чакат обществен ресурс. Истината е че тази сметка трябва да я платим или да предоговаряме с някои от фирмите. За около 300 - 400 млн. лв. вече сме поставени пред свършен факт и сметката ни е изпратена”, каза финансовият министър.
Това ниво на наглост и безотговорност може да се оправи само с правила и тежки наказания. „Тук една агенция (АПИ) си възлага дейности с лежерно нареждане към Министерския съвет да намери отнякъде парите”, каза Асен Василев.
Разходът на държавата за периода 2018 - 2021 г. по два договора за проектиране, изграждане и поддръжка на ТОЛ системата е 321 млн.лв. има приложения към анекс с изпълнителя, с които отпадат значими технически параметри от първоначалния договор без намаляване на стойността на договора., посочиха от финансовото министерство.
Най-големите крайни изпълнители на договори с обществен ресурс в периода 2019 - април 2021 г. са:
Обединение Консорциум Аркад получил 2.587 млрд. лева; „Автомагистрала „Хемус” АД - 960 млн. лв; „ДЗЗД Джен Дуй ЖП Елин Пелин” - 599 млн. лв.; „Фарма Консорциум” - 595 млн.лева; „Твел АОА” - 428 млн. лв.; „ЕС Билд”/ през ДП „Пристанищна инфраструктура”/ - 393 млн. лв.
Фирмата, поддържаща софтуера на ТОЛ системата, отговори
Какво показват констатациите от проверките на "Автомагистрали"
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!